سیکرتاریات (Secretariat)

پنجشنبه، 18 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیکرتاریات (Secretariat)

کارگردان: رندال والاس

عنوان: سيکرتاريات(درام/ورزشي)
SECRETARIAT
دايان لين (پني چنري)،جان مالکوويچ(لوسين لورين)،اسکات گلن(آقاي چتري) ،جيمز کرامول(اوژن فيپس)،ديلان والش(جيک توئيدي)،116 دقيقه ،درجه نمايشي:PG.
فيلمسازي ژنريک ،با چند سکانس خوب.
سيکر تاريات به گروه فيلم هاي ورزشي اي تعلق دارد که طي آن شکست خوردگان با صرف تلاش و کوشش و نشان دادن عزم و اراده و پيگيري بر تمامي موانع غلبه کرده و به اوج قله ي پيروزي و افتخار مي رسند. از به يادماندني ترين فيلم هاي اين ژانر مي توان به تايتان ها را به ياد بياور،شکست ناپذير و معجزه اشاره کرد .سيکرتاريات به رغم تعلق داشتن اش به گروه فوق ،جزو کم اثر گذارترين اين فيلم هاست. شايد يکي از دلايل تبديل نشدن فيلم به اثري شاخص در ژانر خودش اين باشد که دراماتيزه کردن روند به شهرت رسيدن يک کاراکتر بدون استفاده از حرف و کلام کار دشواري است .سازندگان فيلم به جاي اينکه اسب فيلم شان را به يک اسب سخنگو مبدل کنند- موردي که در بسياري از فيلم هاي اينچنيني ديزني شاهدش بوده ايم- تصميم گرفته اند که روي مالک اسب تمرکز بدهند؛ که البته اين باز به نوبه ي خود باعث شده که فيلمنامه و فيلم غرق در انواع کليشه ها شود. با اين حال بايد اذعان کرد که سکانس هاي مسابقه به طرز موثري ساخته و پرداخته شده است.نقطه قوت فيلم، همين سکانس هاي مسابقه است .اما داستان فيلم در کل پيش پا افتاده و تکراري است.
فيلم سيکرتاريات براساس کتابي به قلم بيل نک ساخته شده است.اين کتاب در واقع زندگينامه ي اسب شگفت انگيزي به اسم سيکرتاريات است ؛اسبي که در سال 1972 برنده ي مسابقات معتبر اسب دواني «تريپل کراون» شد و رکوردهايي را در مسابقات «کنتاکي دربي» و«بلمونت استيکس» به جا گذاشت که پس از 37 سال هنوز هيچ اسبي نتوانسته آنها راب بشکند. بيل نک، که برحسب تصادف، از رفقاي هم دانشگاهي راجر ايبرت(منتقد مشهور فيلم) در 48 سال پيش بوده، براي ايبرت تعريف کرده که پس از مرگ سيکر تاريات در 19سالگي بدن اين اسب را کالبدشکافي کرده و پي بردند که قلب وي دو ونيم برابر بزرگ تر از حد معمول بوده است .(همين جا اضافه کنم که ايبرت به خاطر رفيق بازي به فيلم ضعيف سيکرتاريات چهار ستاره از چهار ستاره داده است!!)باري، فيلم سيکر تاريات ماجراي اين اسب معروف مسابقه را از بدو تولد تا هنگام مشهور شدن اش دنبال مي کند. مهتري که تولد سيکرتاريات را شاهد بوده به صاحب اسب مي گويد که وي هرگز شاهد نبوده که کره اسبي پس از تولد اين قدر زود بر روي پاهاي خود بايستد. مالک اين اسب، زني است به نام پني چنري(دايان لين).پس از اينکه پدر پني (اسکاتگ گلن) مي ميرد و ماليات مزرعه ي خانوادگي آنها به رقم قابل توجهي مي رسد، پني از سوي اطرافيان اش تحت فشار قرار مي گيرد که مزرعه را بفروشد. اما او از اين کار خودداري مي کند و مزرعه و اسب را نگه مي دارد.پني ايمان دارد که اين کره اسب روزي قهرمان مسابقات اسب دواني کشور خواهد شد. پني براي تعليم دادن سيکرتاريات به سراغ لوسين لورين(جان مالکوويچ) مي رود. لوسين آدم شکست خورده و نوميدي است که رفتارهاي لجوجانه و غيرقراردادي خاص خودش را دارد. اما لوسين هم پي برده که اين کره اسب، قابليت و شايستگي قهرمان شدن را دارد. لوسين به اين فرصتي که در اختيارش گذاشته شده به مثابه ي مجالي براي جبران شکست هاي زندگي اش نگاه مي کند. پني همچنين يک سوارکار استخدام مي کند. او همچنين از حمايت هاي مرد ثروتمندي به اسم اوژن فيپس (جيمز کرامول) برخوردار مي شود.آدم بده ي قصه ،پانچو مارتين(نستور سرانو ) نام دارد که مالک اسبي است که در هرسه مسابقه ي «تريپل کراون» رقيب اصلي سيکرتاريات است.
اگر فيلم زمان و تمرکز بيشتري را صرف سکانس هاي مسابقه و جزئيات و دقايق اين صحنه ها مي کرد، نتيجه  ي بهتري عايد فيلمساز مي شد و فيلم مي توانست بسيار موفق تر از کاردرآيد. فيلم به جاي اين کار، عمدتا سعي دارد داستان هاي جداگانه ي دو کاراکتر حاشيه اي را باز بگويد. به اين ترتيب ،فيلم با تکه تکه کردن فوکوس و توجه اش ، روايت را به چند شاخه ي گوناگون تقسيم کرده؛ روايت هايي که هيچکدام اوج نمي گيرند.تنها چيز اوج گيرنده ي فيلم ،همان سکانس هاي مسابقه است .زندگي پني عادي و معمولي است .با وارد شدن اسب به مرکز توجه پني، شور و شوق تازه اي در وي به وجود مي آيد ؛ هر چند که اين امر باعث بروز شکافي بين وي و همسرش (ديلان والاش) مي شود. همسر پني معتقد است که پني به جاي بيرون رفتن و صرف توجه اش به اسب، بايد در خانه بماند و بچه ها را بزرگ کند. با اين وصف، اسب باعث مي شود تا پني به دختر بزرگ اش نزديک تر شود؛ دختري که مثل مادر مي خواهد تأثيري در جهان بيرون بگذارد و نقش خود را بر دنياي بيرون حک کند(دختري پني جزومخالفان جنگ ويتنام است). البته همه ي اين ها به صورت بديهي و قابل پيش بيني در فيلم ارائه شده و رويکرد رندال والاس، کارگردان فيلم ، عمدتا کليشه اي است .
فيلم به واقعيت هاي زندگي سيکرتاريات چسبيده ،منتهي به شيوه اي ديزني وار.به عبارت ديگر ،تکه هايي از قصه ي اسب برگزيده شده که مناسب يک محصول «سرگرم کننده ي خانوادگي » باشد. رويکرد کليشه اي در واقع باعث شده که سيکرتاريات در قياس با همتاي هفت سال پيش اش، سي بيسکوئيت، در رده ي دوم قرار بگيرد.
سيکرتاريات بازيگران طراز اولي دارد هرچند که هيچکدام از اين بازيگران بازي طراز اولي ارايه نمي کنند. بازي ها در کل معمولي است .دايان لين، با آن لباس دمده و مدل موي سردمده، آدم را به ياد کاراکترهاي فيلم هاي تاريخي مي اندازد. لين سعي کرده تأثير بگذارد. جان مالکوويچ طبق معمول خودش يک رنگ وبوي خاص جان مالکوويچي به کاراکتر خود داده است. بازي هاي مکمل نيز از سوي کهنه کاراني مثل اسکات گلن، فرد دالتون توماس و جيمز کارمول ارايه شده است.
نحوه ي فيلمسازي اي که دراين فيلم مشاهده مي کنيم فيلمسازي ژنريک است .فيلم چند سکانس خوب و به يادماني دارد اما در مجموع از انسجام کافي برخوردارنيست.
منبع: دنياي تصوير198



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.