اره سه بعدی (Saw 3D)

شنبه، 20 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اره سه بعدی (Saw 3D)

کارگردان:کوين گروترل

عنوان: اره سه بعدي(ترسناک/جنايي/معمايي/هيجاني)
SAW 3D
بازيگران:توبين بل(جان /اره)کوستاس منديلور(هافمن)،بتسي راسل (جيل)،کري الويس(دکتر گوردون)،شون پاتريک فلانري(بابي)،جينا هولدن(جويس)،90دقيقه.درجه نمايشي:R
گفته اند آخرين قسمت است:شما هم دعا کنيد که واقعا آخرين قسمت باشد!
اره سه بعدي هفتمين فيلم از محجموعه فيلم هايي است که نمايش آنها از سال 2004 آغاز شد. طي اين شش هفت سال گذشته، هرسال با فرارسيدن روز هالووين- روزي که ترساندن وترسيدن مستجب است!- يک فيلم اره به روي پرده ي سينماهاي آمريکاي شمالي آمده است.در واقع اره ها تبديل شده اند به فيلم هاي مناسبتي، فيلم هايي که به صورت اتوماتيک براي عرضه در موعدي خاص ساخته و عرضه مي شوند. هر فيلم اره با بودجه اي حول وحوش 10 تا15 ميليون دلار ساخته مي شود و به فروش هاي بالاي صد ميليون دلاري (فقط در اکران سينماها) دست مي يابد. در واقع صنعت اره سازي درآمدها و سودهاي هنگفت و قطعي براي سازندگان اش دارد و به همين دليل است که طي هفت سال گذشته شاهد اکران هفت فيلم اره اي بوده ايم.
اره ي اول اميدهاي بسياري برانگيخت. اين فيلم کم بودجه براي بسياري يادآور فيلم هاي ارزان قيمت ژانر ترسناک در دهه ي هفتاد بود که توسط فيلمسازاني مثل وس کريون ساخته و عرضه شد تا ژانر ترسناک را احيا و امروزي کند. اما اميدي که اولين اره برانگيخت ،خيلي زود رنگ باخت تا آنجا که اره ي 3 و اره 4 از فرط ابتذال سرو صداي بسياري از منتقدان را درآورد. اما اره ي 5 تا حدي بهتر بود.اين فيلم را کوين گروترل کارگرداني کرده بود وموفقيت هاي نسبي همين فيلم باعث شد که از گروترل براي کارگرداني اره ي 7 دعوت کنند.اره ي هفت ،يعني همين فيلمي که تحت عنوان اره سه بعدي، فصل نهايي به روي پرده ي سينماها آمده ، ظاهرا قرار است آخرين قسمت از مجموعه فيلم هاي اره باشد. سال گذشته، اره ي 6 در ايام هالووين رقابت سختي با فيلم کم بودجه ي فعاليت غيرعادي داشت. بسياري از طرفداران سينماي ترسناک ترجيح دادند از کشتي اره ها به بيرون پريده و در آب هاي آزاد فعاليت غيرعادي شنا کنند. اين گروه از طرفداران از اين تصميم خود هرگز پشيمان نشدند. فعاليت غيرعادي ،مسير تازه اي را در سينماي وحشت باز کرده بود؛ سينمايي که براي زنده ماندن شديداً به ابداع و نوآوري نياز دارد. در هالووين امسال هم رقابت ميان فعاليت غيرعادي 2 و اره سه بعدي به قوت خودش باقي است .سازندگان اره که بوي الرحمن مجموعه شان را از مدتي پيش احساس کرده اند براي پيروزي در اين رقابت،ترفند تازه اي به کار برده اند وآن بهره گيري از تکنيک سه بعدي است.ترفند ديگرسازندگان اره اين بوده که اعلام کرده اند قسمت هفتم،يعني همين اره سه بعدي،آخرين قسمت از مجموعه ي اره هاست و خلايق بشتابيد که در اين قست آخر قرار است به تمامي پرسش هاي لاينحلي که از قسمت هاي قبلي در ذهن تان شکل گرفته بود، پاسخ داده شود.
درآخرين قسمت اره- البته اگر خدا بخواهد و شيطان سازندگان فيلم را وسوسه نکند که ماجرا را بيشتر از اين کش بدهند و اين قسمت واقعا آخرين قسمت باشد- هافمن(کوستاس منديلور) که از دام مرگبار اره/جان (توبين بل)جان سالم به در برده درصدد انتقام گيري است.وي تصميم گرفته همسر اره /جان،يعني جيل(بتسي راشل)، را که تحت نظارت پليس قرار دارد هدف قرار بدهد. بابي داجن (شون پاتريک فلانري) نيز که خود را جان به در برده ي اره مي نامد و ماجراي اره را رسانه اي کرده،انگيزه هاي خاص خودش را دارد. بابي در معرض دور تازه اي از خشونت هاي اره قرار دارد.دکتر گوردون (کري الويس) هم از دور شاهد قضاياست....
انتظار اين بود که درآخرين قسمت اره ،چيزي فراتر از خونريزي ها و قطع عضوهاي شنيع و موسيقي سرسام آور نصيب تماشاگر شود. فرمول به کار رفته همان فرمولي است که در شش قسمت قبلي به کار رفته بود. خصوصيت اضافي سه بعدي نيز ظاهرا نتوانسته مزيتي براي فيلم باشد. يکي از منتقدان ،برايان اروندورف، نوشته بود که هيچ کارگرداني را نديده است که به اندازه ي کارگردان اره سه بعدي اين چنين در مواجهه با تکنيک سه بعدي گيج و حيران شده باشد.
به هرحال بياييد اميدوار باشيم که اين قسمت هفتم واقعاً آخرين قسمت اره ها باشد و پرونده ي اين مجموعه ي سينمايي همين جا براي هميشه مختومه اعلام شود. سينماي ترسناک نياز به مسيرهاي تازه و ابداعات نوين دارد.
منبع: دنياي تصوير198



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما