گامایند (Megamaind)

شنبه، 20 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گامایند (Megamaind)

کارگردان: نام مک گرات

عنوان: مگامايند(انيميشن/کمدي/خانوادگي)
MEGAMIND
صداپيشگان،ويل فرل(مگامايند) ،براد پيت (مترومن)،تينا في(روکسان ريچي)،بن استيلر(برنارد)، ديويد کراس(مينيون)،جونا هيل(هال /تيتان) ،95 دقيقه ،درجه نمايشي :13 PG.
«تو با خودي ، چون چيزي يابي،مانند خود يابي.» عين القضات همداني (تمهيدات )
مگامايند تقريبا همان فيلمي است که شما مي توانيد از يک کار انيميشني داراي صداپيشگان برجسته توقع داشته باشيد. اين فيلم ،هجو نرم و ملايمي است از فيلم هاي به اصطلاح سوپرقهرماني ؛ فيلمي که به راحتي بچه ها را سرگرم و درگير خود مي کند اما موجب ملال خاطر همراهان بزرگسال بچه ها در سالن هاي سينما نمي شود. مگامايند از حيث هوش و انديشه اي که درآن به کار رفته، در حد و اندازه ي شگفت انگيزهاي پيکسار و از من متنفر باش يونيورسال نيست اما حداقل قادر به تصاحب رده ي دوم در بين همتايان کارتوني خود هست.چيزي که از ارزش و اعتبار مگامايند مي کاهد،تکه هاي سرقتي - بازيافتي- فيلم از کارتون هاي مشابهي مثل شگفت انگيزها و از من منتظر باش است. مقوله ي سوپر قهرمان ها که در فيلم مطرح مي شود اساسا برگرفته از کارتون شگفت انگيزها و مقوله ي تبديل شدن کاراکتر سوپر بد فيلم به يک سوپر قهرمان مثبت برگرفته از کارتون از من متنفر باش است .
فيلم با يک ارجاع واضح به فيلم سوپرمن (1987)آغاز مي شود. مگامايند کوچولو، که يک بيگانه ي فضايي است ،مجبور مي شود با استفاده از يک کپسول فضايي از سياره ي دوردست در شرف نابودي اش فرار کند. وي بر حسب تصادف بر روي کره ي زمين و در داخل يک زندان فرود مي آيد. مگامايند که سر بزرگ پيازي شکل و پوستي آبي رنگ دارد توسط زندانيان بزرگ مي شود. او در بزرگسالي به بدکارترين فرد در شهر «متروسيتي» مبدل مي شود.از طرف ديگر،کودک ديگري به همين ترتيب از سياره ي دوردستي به زمين افتاده اما اين کودک نزد خانواده ي ثروتمند ومهرباني بزرگ شده. وي حالا در بزرگسالي، مترومن (با صداي براد پيت) ،ناميده مي شود و در واقع سوپرقهرمان متروسيتي به شمار مي رود. ديري نمي گذرد که دو قطب مثبت ومنفي شهر،يعني مترومن ومگامايند(با صداي ويل فرل) با يکديگر درگير مي شوند. درگيري اين دو توسط يک گزارشگر تلويزيوني به اسم روکسان ريچي (با صداي تينا في)،پوشش خبري داده مي شود؛ و اين درحالي است که مترومن و مگامايند ،هر دو به روکسان نظر دارند. در ادامه ي ماجرا، مگامايند نهايتا موفق مي شود مترومن را مغلوب سازد. مگامايند در ابتدا از پيروزي اش خوشحال است اما ديري نمي گذرد که احساس مي کند زندگي اش بدون رقيب و دشمن هيچ مزه و لطفي ندارد. مگامايند تصميم مي گيرد که خودش يک سوپرقهرمان درست کند تا با وي بجنگد. او مقداري از DNA مترومن را به هال فيلمبرداري که همکار روکسان است ،تزريق مي کند. اما نتيجه ي کار آن طوري نيست که مگامايند توقع داشته ...
از شواهد وقراين پيداست که ويل فرل فراتر از صداپيشگي اش در فيلم، نقش مهمي در شکل گيري فيلمنامه داشته است. بسياري از شوخي هاي فيلم ،رنگ و بوي شوخي هاي مخصوص ويل فرل را دارد. مگامايند برخي از کلمات را غلط تلفظ مي کند و بخشي از بامزه بودن فيلم به خاطر همين ويژگي است. و البته همه مي دانند که ويل فرل يد طولايي دراين کار دارد. اصولا کار صدا پيشگان فيلم،و کاري که آنها با کاراکترهاي صوتي خود کرده اند، نقطه ي قوت فيلم به شمار مي رود. فيلم شوخي ها و ديالوگ هاي با مزه اي دارد، هرچند که اين فيلم به اصطلاح فيلم لبخند است نه فيلم قهقهه.با اين وجود،برخي عناصر «دراماتيک» فيلم، آنطور که انتظار مي رفته،موجب بروز واکنش احساسي در مخاطب نمي شود. مثلا گرايش مگامايند از بدکاري به نيکوکاري موجب واکنش احساسي چنداني در تماشاگران نمي شود، درحالي که همين تماشاگران در فيلم کارتوني از من متنفر باش بيشترين واکنش حسي را به نوگروي شخصيت اصلي قصه نشان داده بودند.
مگاماينداز حيث سبک و استيل بصري اش، امتياز مي گيرد. برخي صحنه هاي فيلم از اين حيث به يادماندني اند. براي مثال توجه کنيد به آن صحنه ي تاريک باران خورده که از حيث توجه به جزئيات بصري واقعاً تأثيرگذار است. البته فيلم به صورت سه بعدي ساخته شده است.غالب منتقدان، ويژگي سه بعدي بودن فيلم را امتيازي براي آن به حساب نياورده اند و به خوانندگان خود توصيه کرده اند که فيلم را به صورت دو بعدي ببينند تا هم از پرداخت پول اضافه براي تماشاي فيلم به صورت سه بعدي اجتناب کرده باشند وهم چشمان خود را از رنگ هاي شفاف و زيباي فيلم محروم نکرده باشند.
مگامايند توسط تام مک گراث ساخته و کارگرداني شده،دو فيلم ماداگاسکار يک و دو از جمله فيلم هاي کارتوني موفق در کارنامه ي مک گراث محسوب مي شود. مک گراث فوت و فن ساختن فيلم هاي کارتوني خانواده پسند پرفروش را خيلي خوب بلد است و به همين دليل مي توان پيش بيني کرد که مگامايند در گيشه و سپس در شبکه ي DVD با موفقيت کامل عمل کند.
منبع: دنياي تصوير198



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.