تند تر (Faster)

دوشنبه، 22 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تند تر (Faster)

کارگردان: جورج تيلمن جونيور.
بازيگران: دواين جانسون (راننده)، اوليور جکسون - کوهن (قاتل)، بيلي باب تورنتون (پليس)، کارلا گوگينو (سيسرو)، مگي گريس (ليلي).
98 دقيقه.
درجه نمايشي: R.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«هرکجا خطر باشد استخلاص نيز همان جاست.» هولدرلين
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 تندتر
اکشن / درام / هيجاني / جنايي
FASTER
از عنوان چنين فيلمي بوي اکشن و حرکت به مشام مي رسد. و مخصوصاً اگر بدانيم که دواين جانسون - معروف به راک - در اين فيلم نقش کاراکتري به اسم «راننده» را بازي مي کند پيش خودمان حدس مي زنيم که اين فيلم بايد درباره ي مسابقات فرمول يک و مقولاتي از اين دست باشد. گرچه فيلم تندتر با همين ذهنيت بازاريابي شده و پوستر اصلي فيلم هم داد مي زند که تندتر بايد يک کار اکشن جاده اي جانانه باشد، اما فيلم از جنس و لون ديگري است. تندتر يک تريلر انتقامي است که بيشتر علاقه مند به کنکاش در زواياي تاريک روح انساني است تا تزريق دوزهاي به قاعده اي از هورمون هاي آدرنالين و تستوسترون در رگ هاي مخاطبانش اش در يک نگاه ديگر - به قول راجر ايبرت - تندتر يک تريلر خالص پرخون ريزي بدون زرق و برق است که آدم هاي بسياري در آن با شليک گلوله در سر به قتل مي رسند. اگر چرخش مختصري به طرح داستاني فيلم داده مي شد، دوره ي زماني قصه اش اندکي تغيير مي يافت و دستي به سر و روي ديالوگ هايش کشيده ميشد، آن وقت به يک فيلم نوآور دهه ي چهلي معرکه بدل مي شد.
تندتر قصه ي غم انگيزي است درباره ي عزم و اراده ي يک مرد براي گرفتن انتقامِ مرگ برادرش، به هر قيمتي که شده. فيلم از صحنه هاي اکشن تهي نيست اما اين صحنه هاي اکشنِ باري به هر جهت کمتر و کم رزق و برق تر از آن هستند که رضايت تماشاگران اکشن پسند را فراهم کنند. کل صحنه هاي اکشن فيلم خلاصه مي شود به دو صحنه ي تعقيب ماشين، يک صحنه ي جنگ چاقوها، و چند صحنه ي تيراندازي. اگر کسي با اين انتظار به ديدن فيلم برود که صحنه هاي اکشن پيايي با ضرباهنگ بالا تماشا کند قطعاً نوميد خواهد شد.
شخصيت هاي فيلم اسم مشخصي ندارند و صرفاً بر حسب کار و شغل شان نام گذاري شده اند. راننده (دواين جانسون) پس از تحمل ده سال زندان آزاد مي شود. راننده ده سال پيش به جرم سرقت مسلحانه از بانک دستگير و زنداني شد و در همين ماجراي سرقت بانک بود که برادرش به علت نارو زدن هاي آدم هايي که هويت آنها براي ما ناشناخته است کشته شد. راننده در تمامي اين ده سال، در پشت ميله هاي زندان، با اين آرزو زندگي مي کرده که روزي آزاد شود تا بتواند طعم شيرين انتقام را بچشد. هيچکسي در خروج از زندان در انتظار راننده نيست. اما او هدف مشخصي دارد و مي داند از چه کساني بايد انتقام بگيرد. راننده کم حرف و بي احساس است و به راحتي آدم مي کشد. قصه ي فيلم در بيکرسفيلد کاليفرنيا مي گذرد. پليس به زودي پي مي برد که چه کسي مرتکب اين جنايت ها شده. يک کارآگاه پليس (کارلاگوگينو) به همراه يک پليس ديگر که هروئيني است (بيلي باب تورنتون) در پي يافتن راننده و دستگير کردن او هستند. در همين حال، با شخصيت ديگري آشنا مي شويم که «قاتل» (اليور جکسون - کوهن) نام دارد. اين مرد يک قاتل حرفه اي است و از طرف يک مشتري ناشناس اجير شده تا هرچه زودتر راننده را به قتل برساند تا او نتواند مأموريت انتقامي خودش را کامل کنئد. به اين ترتيب زندگي اين شخصيت ها در مقطعي با يکديگر تقاطع پيدا مي کند و ...
فيلمنامه نويسان رنج و عذاب عظيمي کشيده اند تا سه کاراکتر اصلي فيلم را به چيزي بيشتر از تيپ هاي کليشه اي فيلم هاي اکشن مبدل کنند. آنها تا حدودي در نيل به اين هدف موفق شده اند. ما در برخي صحنه هاي بازگشت به گذشته با دوران کودکي «راننده» و وجوه سابقا انساني و انگيزه هاي وي آشنا مي شويم. در مورد «پليس» هم پي مي بريم که او زندگي زناشويي پر مسئله اي دارد اما عاشق پسرش است. گرچه تلاش سازندگان فيلم براي شخصيت پردازي حائز اعتنا و ارزش است اما اين شخصيت پردازي، نيمه کاره و ناقص باقي مانده است. ضمن اينکه پرداختن به اين صحنه ها از گام و ضرباهنگ فيلم به شدت کاسته است. درام حالتي نيم بند پيدا کرده و برخي صحنه ها زيادي کِش آمده است. پايان بندي فيلم هم به قول سينمايي ها آنتي کليماتيک است و بر خلاف توقع تماشاگر عمل مي کند و بسياري از گره هاي داستاني فيلم را غير قابل حل باقي مي گذارد. اين پايان بندي نامناسب، نوعي عدم توازن ساختاري هم به فيلم داده است. با اين حال، تندتر فيلم چندان بدي نيست. آنهايي که تريلرهاي انتقامي تيره و تار را دوست دارند، قطعاً از تماشاي اين فيلم پشيمان نخواهند شد.
اما نمي توان درباره ي اين فيلم حرف زد و اشاره اي به دواين جانسون نکرد. دواين جانسون از زماني که در سينماي آمريکا به شهرت رسيد، ترجيح داده که در اکشن هاي سبک و کمدي هاي موقعيت نقش هاي ملايم و دلپذير را بازي کند. خيلي ها در ابتدا فکر مي کردند که جانسون مي تواند پا جاي پاي آرنولد بگذارد. اما اين بازيگر خوش قد و بالا تا حالا از پيگيري اين مسير خودداري کرده بود. جانسون در فيلم تندتر با ايفاي نقشي شبيه نقش آرنولد در ترميناتور، ظاهراً دست به يک تغيير مسير حرفه اي جدي زده تا شايد بتواند رداي آرنولد را به دوش خود بيندازد.
منبع: دنياي تصوير، شماره 199.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.