رون: میراث (Tron:Legacy)

سه‌شنبه، 23 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رون: میراث (Tron:Legacy)

کارگردان: جوزف کوسينيکي

ترون: ميراث
TRON:LEGACY
علمي تخيلي/ماجرايي/اکشن
بازيگران: جف بريجز(کوين فلين/ کلو)، گارت هدلاند(سام فلين)، اوليويا وايد(کورا)، بروس باکسليتنر (آلن برادلي/ ترون)، جيمز فرين (جارويس). 125 دقيقه. درجه نمايشي:PG.
«دنياي مسخره ي غريبي است؛ آدم اگر بتواند زنده از آن بيرون بيايد خيلي شانس آورده است.» هنري فيلدينگ
بيست و نه سال پيش فيلمي تحت عنوان ترون به کارگردان استيون ليزبرگر و با بازيگري جف بريجز و بروس باکسليتنر به روي پرده ي سينماهاي آمريکا آمد که سوژه و پيام نويي داشت. قصه ي فيلم درباره ي يک متخصص کامپيوتر بود که به درون يک کامپيوتر بسيار قدرتمند کشيده مي شد و وي در آنجا مجبور بود براي نجات جان خودش در يک بازي ويدئويي کامپيوتري شرکت کند. ترون از محصولات شرکت ديزني بود و حالا همين شرکت بعد از گذشت 28 سال دنباله ي ترون را تحت عنوان ترون: ميراث ساخته و ارائه کرده است. اين فيلم بر خلاف برادر بزرگ ترش که به اصطلاح«فيلم ايده ها» بود، صرفاً يک کارِ اکشنِ علمي تخيلي است، با اشارات و کنايات نيم بند به فيلم هايي مثل فرانکنشتاين و جنگ هاي ستاره اي. هر چند که خط روايي فيلم قدرتمندتر و فصل هاي اکشن آن به خوبي طراحي و اجرا شده است، اما به باور بسياري از منتقدان، ترون 2 در قياس با ترون بيشتر شبيه يک بازي ويدئويي است.
دو بازيگر اصلي فيلم نخست، جف بريجز و بروس باکسليتنر، در فيلم دوم ايفاي نقش کرده اند. بريجز بازيگري که اين روزها مورد توجه تهيه کنندگان هاليوودي است در ترون: ميراث در يک نقش دوگانه ظاهر شده است و در واقع بيشتر اوقات فيلم را به خود اختصاص داده است. اما باکسليتنر،،که در فيلم نخست نقش آلن برادلي/ ترون را بازي مي کرد، تنها چند صحنه ي معدود و کم شمار را در قسمت دوم ايفا کرده است.
داستان ترون: ميراث از سال 2010 آغاز مي شود. حالا قريب دو دهه است که از گم شدن کوين فلين(جف بريجز)، قهرمان ترون، مي گذرد . تقريباً بيست سال پيش بود که فلين پس از اعلام يک دستاورد مهم کامپيوتري در درون فضاي سايبري مفقود الاثر شد. سام (گارت هدلاند)، پسر کوين فلين، در غياب پدر و مادر بار آمده و حالا مرد جوان سي ساله اي است. سام حالا سهام دار عمده ي شرکت معظم «انکون» است و حق دارد که در جلسات هيئت مديره شرکت کرده يا مدير عامل شرکت شود. سام از زنده بودن پدرش قطع اميد کرده، هر چند که آلن برادلي(بروس باکسليتنر)، دوست قديمي پدر سام معتقد است که کوين فلين مي تواند زنده باشد. در ادامه ي داستان، برادلي پيامي دريافت مي کند که ظاهراً از جانب فلين ارسال شده است. برادلي بلافاصله سام را در جريان مي گذارد و سام درگير بررسي موضوع مي شود و نهايتاً او نيز بر اثر يک حادثه به درون فضاي سايبري کشيده مي شود. سام در اين فضاي مجازي سايبري با کهکشاني روبرو مي شود که همزادِ پدرش، کلو(جف بريجز)، با بي رحمي هر چه تمام بر آن حکم مي راند؛ و دشمن اين ديکتاتور بي رحمي کسي نيست جز کوين فلين. کلو نسخه ي جوان تر فيلن است. فلين دستيار جواني دارد به اسم کورا( اوليويا وايلد). سام به پدرش ملحق مي شود تا هم کلو را از ورود به دنياي،واقعي بازدارند و هم به اتفاق راهي براي بازگشت خودشان به دنياي واقعي بيابند.
خط داستاني ترون: ميراث فاقد بلند پروازي هاي ضروري براي چنين فيلمي است. کليشه ي نخ نماشده ي حاکم ديکتاتور ديوانه اي که در صدد نابود کردن تنها دشمن فتنه گر خويش است و مي خواهد حيطه ها و مناطق تازه اي را به تحت کنترل خويش در آورد، بر دوش فيلم سنگيني مي کند. پايان فيلم هم خلاصه در نبردي شده که هر تماشاگري مي تواند از قبل نتيجه ي آن را به درستي حدس بزند. فيلم در چنان مسير شناخته شده اي پيش مي رود که عملاً قادر به ايجاد هيچگونه غافلگيري اي نيست. اما بنا به گفته ي آنها يي که فيلم را به صورت سه بعدي ديده اند، ترون: ميراث يکي از بهترين فيلم هايي است که از تکنيک سه بعدي سود جسته. ظاهراً بخش هايي از فيلم را بايد با عينک سه بعدي مشاهده کرد و مابقي بخش ها را دو بعدي و بي عينک مخصوص.
تصوير دنياي مجازي در فيلم ها از ترون 1 تا ترون 2 تفاوت هاي بسياري کرده و ما در ميان اين دو فيلم شهر تاريک و ماتريکس را داريم که هر کدام مي توانند سير تکاملي مذکور را نشان بدهند. جلوه هاي ويژه ي ترون: ميراث خوب و حرفه اي از کار درآمده. يکي از اين جلوه هاي ويژه، جوان تر کردن چهره ي جف بريجز(در نقش کلو) با افه هاي کامپيوتري است. فيلم دو سه تا فصل اکشن خوش ساخت دارد. اما نهايتاً بايد گفت ترونِ 1982 حرفي براي گفتن درباره ي آينده داشت و پيام هشدار آميزش درباره ي آينده داشت و پيام هشدار آميزش درباره ي قضيه ي انسان و ماشين تأمل برانگيز بود اما ترون: ميراث مطلقاً هيچ حرف و پيامي از اين نوع ندارد.
منبع: مجله دنياي تصوير، شماره ي200
 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.