زنبور سبز (THR GREEN HORNET)

چهارشنبه، 24 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زنبور سبز (THR GREEN HORNET)

کارگردان: ميشل گندري

THR GREEN HORNET
اکشن/ کمدي/ جنايي
زنبور سبز
بازيگران: ست روگن (برت ريد/ زنبور سبز)، جي چو (کاتو)، کامرون دياز (لئنور کيس)، تام ويلکينسون (آقاي ريد)، کريستوفر والتس (چادنوفسکي).
108دقيقه. درجه نمايشي: 13-PG
ابر ابله!
زنبورسبز يک نمايش راديويي محبوب بود که از سال 1936 تا 1952 از شبکه هاي راديويي آمريکا پخش مي شد. در دهه ي چهل و سپس در دهه ي شصت ميلادي بر همين اساس سريال هاي تلويزيوني اي ساخته و عرضه شد. زنبور سبز اولين فيلم سينمايي هاليوودي است که بر اساس اين منبع ساخته و عرضه شده است.
فيلم کلان بودجه ي 130 ميليون دلاري زنبور سبز در حالي به روي پرده ي سينماها آمده که سوپر قهرمان ها طي چند سال گذشته کمترين حضور را بر پرده ي سينماها داشته اند. اما زنبور سبز به دليل ضعف هاي آشکارش حضور موفقي براي فيلم هاي سوپرقهرماني نيست. فيلم در واقع بيش از هر چيز تلاشي بوده براي جلوه گري بازيگر اصلي اش، ست روگن؛ بازيگري که در نگارش فيلمنامه ي فيلم نيز مشارکت داشته است. زنبور سبز در طيف فيلم هاي سوپرقهرماني که يک سرش به «کمدي» و سر ديگرش به «تلخي» ختم مي شود، به سر «کمدي» نزديک تر است. با اين حال، زنبور سبز فاقد طنز و هجو خلاقه ي فيلم هاي سوپر قهرماني «کميکي» از نوع اردنگي است؛ فيلم هايي که مي خواهند در ژانر سوپر قهرماني دست به کليشه شکني زده و جالب تر از فيلم هاي معمول اين ژانر باشند که صرفاً دو سه تايي شوخي در هر کدام آنها گنجانده شده است. چيزي که کار زنبور سبز را دشوارتر ساخته تعلق داشتن اين فيلم به رده ي غير جذاب ترين فيلم هاي ژانر است؛ فيلم هايي که سعي دارند به خاستگاه و ريشه ي سوپر قهرمان خود بپردازند. تقريباً نيمي از فيلم صرف گفتن قصه ي تولد «زنبور سبز» مي شود؛ قصه اي که ديگر براي تماشاگران فيلم هاي سوپرقهرماني به شدت تکراري و ملال آور شده است.
برت ريد (ست روگن) بچه ي پولدار لوس و نازپرورده اي است که پدرش (تام ويلکينسون) صاحب ثروتمند يک روزنامه است. برت پس از مرگ پدرش علاقه ي کمي براي اداره ي روزنامه نشان مي دهد و در عوض با کاتو (جي چو)، مکانيک اتومبيل پدرش، متحد و همراه مي شود! برت با کمک کاتو عزم خود را جزم مي کند که دادستان فاسد شهر اسکانلون (ديويد هاربور)، و رئيس تبهکاران شهر، چادنوفسکي  (کريستوفر والتس) را به سزاي اعمال تبهکارانه شان برساند. برت ماسک و لباس بدلي «زنبور سبز» را براي خود انتخاب کرده است و از آنجايي که «زنبور سبز» يک تبهکار به شمار مي رود، پليس در پي دستگيري اوست. برت ريد جداي از کاتو، يک منشي هم دارد که اسم اش لئنور کيس ( کامرون دياز) است. لئنور خبر ندارد که رئيس اش همان «زنبور سبز» معروف است و تنها در اواخر فيلم است که او از اين راز آگاه مي شود. نهايتاً دو قطب خير و شر قصه رودروي يکديگر قرار مي گيرند و ...
غالب مضامين و مايه هاي فيلم از فيلم هايي مثل شرلوک هلمز، ديک تريسي و ماتريکس دزديده شده است. شخصيت هاي فيلم به قدري ضعيف پرداخت شده اند که تماشاگر عملاً هيچ علاقه اي به سرنوشت آنها نشان نمي دهد. تلاش چنداني براي از کار در آوردن کاراکتر برت ريد/ زنبور سبز صورت نگرفته. ست روگن غالباً نقاب به چهره دارد و در چنين وضعي سخن گفتن از بازيگري بي مورد است. رابطه ي ميان زنبور سبز و دستيارش، ولرم و نيم بند است و در يک کلام اين دو اصلاً به هم نمي آيند. کاراکتر کامرون دياز عملاً هيچ نقشي در پيشبرد قصه ي فيلم ندارد و بايد گفت سازندگان فيلم در تلف کردن سرمايه هاي بازيگري اي که در اختيارشان بوده سنگ تمام گذاشته اند. ديالوگ ها کاملاً ملال آور و صحنه هاي اکشن فيلم تکراري و کارتوني است.
کارگردان زنبور سبز ميشل گندري است که فيلم فوق العاده خوب خورشيد ابدي يک ذهن پاک را در کارنامه ي خود دارد. اين فيلم همانقدر خوب است که زنبور سبز بد. زنبور سبز به رغم هزينه ي گزافي که صرف توليدش شده به رده ي «ب» فيلم هاي سوپر قهرماني تعلق مي گيرد؛ به رده ي فيلم هايي مثل مجازاتگر، روح سوار و الکترا.
منبع: نشريه فرهنگي هنري دنياي تصوير شماره 201
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.