وقايع نگاري (CHRONICLE)

يکشنبه، 20 فروردين 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
وقايع نگاري (CHRONICLE)

کارگردان: جاش ترانک (Josh Trank)
نويسنده: مکس لانديس
بازيگران: مايکل بي جردن، مايکل کلي، آلکس راسل
اکشن/ درام/ علمي تخيلي
محصول سال 2012
درباره فيلم :
در سا‌ل‌ها‌‌ي اخير استقبال از فيلم‌هايي كه در آن ابرقهرمان‌ها وجود دارند،‌ تاحدي كم و خسته كننده شده است،‌ ژانري كه زماني از آن استقبال مي‌شد؛ ژانري كه شباهت زياد و كمبود انرژي در فيلم‌هاي آن نفوذ كرده است. موضوعاتي سرسري در فيلم‌هاي بزرگ وجود دارند كه در آنها تلاش مي‌شود تا با ويژگي‌هاي بلندپروازانه پيش پا افتاده اين شكاف پر شود. در اين ميان Chronicle تا حدي اين‌گونه نيست، اما زماني پا به عرصه مي‌گذارد كه در اين ژانر نياز مبرم به تزريق نوعي اصالت در آن احساس مي‌شود. به مانند فيلم Kick-Ass، ابرقهرمان‌هايي هم‌چون بتمن، مرد عنكبوتي، سوپرمن، مردان ايكس و غيره در اين فيلم وجود ندارند.
سه شخصيت موجود در Chronicle، مشغول تحصيل در سال آخر دبيرستان هستند تا جايي كه مسير زندگي آنها با پيدا كردن يك موجود زير زميني در يك غار، تغيير مي‌كند. اندرو (Dane DeHaan) پسري خجالتي و دور از اجتماع مي‌باشد كه ترجيح مي‌دهد زندگي را از راه دور بوسيله يك منظره ياب تماشا كند. او مدام در مدرسه و در خانه مورد آزار و اذيت قرار مي‌گيرد؛ مادر وي (Bo Petersen) در بستر بيماري و پدرش نيز (Michael Kelly) هميشه مست است. تنها دوست او پسرعمويش مت (Alexs Russel) است، اما از لحاظ شخصيتي فاصله زيادي با هم دارند. مت عضو يك گروه اجتماعي مردمي است و اندرو را شخصيتي خصمانه و غيرقابل پيش‌بيني مي‌داند. دوست مت، استيواست (Michael B. Jordan)، كه هردوي آنها هميشه همراه وي هستند، مورد علاقه همه هستند.
موجود زيرزميني فيلم، مت، اندرو و استيو را با نيروهاي از راه دور تحت كنترل خود درمي‌آورد. به نظر مي‌رسد اندرو قويترين فرد گروه باشد. با استفاده از چندين حقه و ترفند نيروي آنها بيشتر مي‌شود و مي‌توانند پرواز كنند و يا اينكه خود را در آسمان معلق كنند و به ديگران آسيب برسانند. آنها در ميان خود يك قانون سه گانه تعيين مي‌كنند كه بر اساس آن نبايد به مردم آسيب برسانند، اما در اين ميان اندرو تفكراتي ديگر در سر دارد؛ يعني بقاي شخص برتر.
از آنجايي كه Chronicle در مواجه با داستان اصلي به نوعي ديگر عمل مي‌كند، تاحدي منحصر بفرد و غيرمعمول است. بچه‌هاي فيلم، بچه‌هايي معمولي با مشكلات معمولي هستند كه در يك مدرسه معمولي مشغول به تحصيل هستند. تقلاي آنها اين نيست كه با يك نيروي غير معمولي تبديل به يك سوپر قهرمان شوند و دنيا را به چالش بكشند. در عوض، هدف اين است كه آنها به راهي وارد شوند كه با ساير هم مدرسه‌اي هاي خود تفاوت داشته باشند و بر اين نكته نيز تاكيد مي‌شود كه اين قدرتهاي ماوراء و غيرعادي نمي‌تواند هويت اصلي آنها را تغيير دهد. بعضي مواقع نكات غيرعادي در فيلم به چشم مي‌خورد. نكته اصلي اين فيلم پاسخ به اين سئوال است كه آيا عقل در اين ميان حكمراني مي‌كند يا اينكه قدرت ماوراء افراد را به فساد مي‌كشاند؟
اولين تجربه كارگرداني Josh Tranks به نوعي بزرگترين تجربه چالشي وي نيز به شمار مي‌رود: فيلمي با روايت اول شخص كه خود راوي نيز در آن به ايفاي نقش مي‌پردازد كه اين مورد از جمله ويژگي‌هاي بارز اين گونه فيلمها به شمارميرود و معمولا بودجه ساخت اين دسته از فيلمها نيز چندان زياد نيست. بسياري از اين قبيل فيلمها در ژانر وحشت جاي ميگيرند. اما با اين حال به نوعي مي‌توان گفت كه Chronicle تا حدي استثنا است. در اين فيلم كاراكترها مدام در حال تكاپو و چالش هستند و اين مورد نيز چندان به تفسير و توضيح اضافي راوي داستان ندارد كه اين مسئله در اين گونه فيلمها عجيب و غريب است، ولي باز هم اين روش بيننده را به هيجان واميدارد و باعث مي‌شود مخاطب در كاراكترهاي داستان دقيق‌تر شود. Chronicle با ايجاد نوعي حس صميميت و نزديكي با بيننده، خود را از ساير فيلمهاي اين دسته متمايز مي‌كند. در واقع Tranks روشي پيدا ميكند كه با در هم آميختن وقايع مختلف موجود درفيلم بيننده را پاي صفحه نمايش ميخكوب ميكند.
عوامل پشت صحنه فيلم چندان آشنا نيستند كه همين موضوع اهميت فيلم و موفقيت آن را شاخص تر مي‌كند. بازيگران آن Dane DeHaan، Alex Russell، و Michael B.Jordan بازيگراني خوب در عرصه تلوزيون هستند، اما در عرصه سينما ستاره نيستند و همين موضوع به آنها اجازه مي‌دهد كه به راحتي براي اين نقشها انتخاب شوند! فيلم‌هاي اول شخص برپايه مانور بر روي موانع بين بيننده و بازيگر استوار هستند و استفاده از يك بازيگر شناخته شده مي‌تواند در اين موضوع به كارگردان فيلم كمك كند كه در اين مورد نيز انتخاب اين دسته از بازيگران اين فيلم را با ساير فيلم‌هاي هم ژانر خود متفاوت مي‌نمايد.
يكي ديگر از نكات مثبت فيلم Chronicle داستان آن است. در اين فيلم اشاره اي به پايان داستان نمي‌شود و نيازي هم به اين مورد نيست، چراكه همچون داستان‌هاي ديگر، اين داستان داراي آغاز، ميان و پايان است. در اين فيلم هم كمدي به چشم مي‌خورد و هم تراژدي، هم غم در آن وجود دارد و هم شادي. از اين ابعاد مي‌توان گفت Chronicle با ديگر فيلمهاي هم رده خود متفاوت است. در اين فيلم كاراكترها مجبور هستند وراي غريزه و طبيعت خود با مشكلات دست و پنجه نرم كنند.
Chronicle فيلمي است كه در آن بيننده در مورد آينده و كاراكترهاي فيلم كنجكاو مي‌شود. نقص‌هاي اين فيلم با نقاط قوت آن پوشانده مي‌شوند. در واقع Tranks در اين فيلم تلاش مي‌كند با استفاده از تمام امكانات موجود، رزومه‌اي قابل قبول در هاليوود از خود ارائه دهد. بدون در نظر داشتن اينكه چه چيزي ممكن است در آينده براي اين كارگردان جوان اتفاق بيافتد، Tranks به ما نشان مي‌دهد كه قرار نيست تمام فيلمهاي داراي ابر قهرمان سنگين و پرهزينه باشند
منبع:naghdefarsi.com


 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.