قتل عام (Carnage)

شنبه، 16 ارديبهشت 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قتل عام (Carnage)

کارگردان: رومن پولانسکی (Roman Polanski)
بازیگران: جودی فاستر، کیت وینسلت، کریستوفر والتز، جان سی رایلی
رومن پولانسکی، از همان زمان چاقو در آب نشان داد که متخصص نمایش ذات هیولایی آدم‌هایی است که در ظاهر بسیار انسان‌های متشخص و معقولی هستند. کافی است فیلم‌های تأثیرگذاری چون بچه رزمری، مرگ و دوشیزه و نویسنده پشت پرده را به یاد بیاورید. با چنین شرایطی، کشتار ظاهراً می‌تواند یکی از فیلم‌های نمونه‌ای پولانسکی باشد. (کافی است خلاصه داستان فیلم را چند خط پایین‌تر بخوانید). آیا پولانسکی بزرگ یک بار دیگر (و آن طور که از ظواهر امر پیداست، ‌این بار با لحنی متفاوت با آثار قبلی‌اش) قلب ما را تسخیر خواهد کرد؟
زَکری پسر نانسی و آلن (با بازی Kate Winstlet و Christoph Waltz) در هنگام بازی، پسر زوج دیگری بنامهای پنلوپه و مایکل (با بازی Jodie Foster و John C.Reilly) را زخمی میکند. در نتیجه این دو زوج برای گفتگویی کاملاً منطقی دور هم در آپارتمان پنلومه و مایکل جمع میشوند. اما این مکالمه مودبانه در ادامه تبدیل به نزاعی تمام عیار میگردد. در جریان همین دعواست که شخصیتها مدام تغییر موضع میدهند و اختلافات میان زن و شوهرها نیز کم کم خودنمایی میکنند. کشتار از همان مشکل معمول در تبدیل نمایشنامه به نسخه سینمایی رنج میبرد: تمهید و تدبیر. تکنیکی که برای 75 دقیقه کش دادن رفتار ساده لوحانه شخصیتها در تئاتر لازم است. در زندگی واقعی این موقعیت ها بیشتر از نیم ساعت طول نمیکشد.
کشتار جایزه شیر طلایی کوچک جشنواره ونیز را دریافت کرد و نامزد جایزه اصلی هم بود که آن را به فیلم روسی فاوست واگذار کرد. همچنین در جوایز ستلایت هم دو نامزدی در رشته بازیگری (کریستف والتس و کیت وینسلت) دارد و در جوایز گلدن گلوب هم دو نامزدی بازیگری برای جودی فاستر و کیت وینسلت به دست آورده است. در کل به نظر می‌رسد کشتار در جوایز ابتدای فصل به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت مورد توجه قرار نگرفته است. اما اگر این فیلم در جوایز بعدی (به خصوص حالا که اکران فیلم در آمریکا هم شروع شده است) به تدریج بیشتر مورد توجه قرار گرفت، نباید زیاد تعجب کرد. همان‌طور که سال گذشته فیلم شهامت (برادران کوئن) پس از نادیده شدن در جوایز گلدن‌گلوب، نامزد ده جایزه اسکار شد! هر چند با توجه به استقبال نه چندان گرم منتقدان از فیلم، به نظر نمی‌رسد کشتار جزو بخت‌های اصلی نامزدی در رشته‌های اصلی اسکار امسال باشد. مگر در میان بازیگرانش.
 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.