نقدفیلم سرگذشت : Chronicle

پنجشنبه، 13 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقدفیلم سرگذشت : Chronicle
سرگذشت : Chronicle کارگردان : Josh Trank « وقایع نگاری» یکی دیگر از آن فیلمهای " دوربین در دست " می باشد که اینروزها بدجور در بین استودیو های ساخت فیلم طرفدار دارد. چند هفته پیش فیلم « شیطان درون » به سبک و سیاق " دوربین در دست " به اکران عمومی درآمد که توانست فروش بسیار خوبی هم داشته باشد ( در واقع اگر بخواهید به نسبت هزینه ،فروش این فیلمها را مد نظر داشته باشید باید بگویم که یک تجارت کاملاً سودآور است! ) حالا به فاصله چند هفته از اکران آن فیلم ، « وقایع نگاری» روانه سینماها شده که این یکی هم " دوربین در دست "ی هست! اما « وقایع نگاری» تفاوت های بسیار زیادی با فیلمهای عامه این سبک دارد که باعث می شود بسیار تماشایی و منحصر به فرد باشد. اندرو ( دن دیهان ) ، مت ( آلکس راسل ) و استیو ( مایکل بی جوردن ) سه دانش آموز دبیرستانی هستند که در جریان یک جشن در میان بوته و علفزار ، گودالی مرموز را می یابند که در دل زمین ایجاد شده است. این سه نفر که علاقه فراوانی به محیط های مرموز و ترسناک دارند، به کمک دوربینی که اندرو برای فیلمبرداری در اختیار دارد، تصمیم می گیرند وارد این گودال شوند تا ببینند قضیه از چه قرار است. اما هنگامی که آنها به این گودال وارد می شوند، یک نوع قدرت ماورایی در وجود آنها رخنه می کند که به آنها قدرت های فرا انسانی از جمله حرکت اشیاء به وسیله تله پاتی ( معادل فارسی اش کلمه " دورآگاهی " است که علی رغم سخت بودن توصیه می کنم از آن استفاده کنید! ) است. این اتفاق سبب می شود تا این نوجوانان مدرسه ایی شروع به استفاده از قدرت تازه شان تنها به مقصود تفریح کردن و لذت بردن از روزشان کنند! آنها وسایل دیگران را بدون اجازه به وسیله تله پاتی جابجا می کنند، اسباب بازی را در فروشگاه به پرواز در می آورند و... اما در میان این 3 نوجوان خوش شانس، اندرو مشکل خانوادگی بزرگی دارد. مادرِ اندرو به دلیل وخامت حال در شُرف مرگ قرار دارد و پدرش هم که فردی پرخاشگر و الکلی است، هیچ نکته قابل تحسینی برای فرزندش بر جای نگذاشته تا فرزندش به او افتخار کند. به همین جهت اندرو که در زدگی شخصی اش مشکلات روحی فراوانی را تجربه کرده ، رفته رفته تصمیم می گیرد از قدرت جدیدش به جای تفریح و سرگرمی، کمی هم در راه خالی کردن عقده های قدیمی به کار بگیرد اما دیری نمی گذرد که این مسئله مشکل ساز می شود و... خوشبختانه « وقایع نگاری» در بخش فیلمنامه بسیار موفق تر از فیلمهای این سبک عمل کرده. در اینجا ما با سه پسر دبیرستانی روبرو هستیم که تمام فکرشان تفریح و لذت بردن از زندگی کنونی شان است. اما شخصیتی که فیلم بر روی آن تاکید کرده و از ما می خواهد تا داستان او را دنبال کنیم، اندرو هست. اندرو در مدرسه شخصیت محبوبی نیست و مثل بسیاری از هم سن و سال هایش تصمیم گرفته تنهایی و مشکلات اجتماعی اش را به وسیله دوربینی که تهیه کرده، از بین ببرد. اندرو به سوژه های خاص علاقه بسیاری دارد و سعی می کند از تمام این وقایع فیلم تهیه کند ، به همین جهت ما اتفاقات فیلم را از طریق لنز دوربین او نظاره گر هستیم. فیلم به خوبی توانسته دنیای تیره اندرو را برای تماشاگر به تصویر بکشد و مشکلات روحی او را نمایان کند. اما نکته قابل تحسین درباره « جاش ترانک » کارگردان فیلم، این بوده که به درستی دنیای مملوء از خشونت اندرو ( که به واسطه مشکلات خانوادگی اش به وجود آمده ) را در جریان فیلم شکافته و اجازه داده تا بُعد دیگر این شخصیت زمانی که او به قدرتی ماورایی دست پیدا می کند نمود پیدا کند. اندرو در این داستان با 2 هم مدرسه ایی دیگر نیز همراه هست که آنها برخلاف او ، از چهره های محبوب مدرسه هستند و احتمالاً کلی هم در مدرسه برو بیا دارند. فیلم همانطور که انتظار می رود ، این دو شخصیت شنگول را کسانی معرفی می کند که از زندگی لذت برده اند و حالا هم به واسطه این قدرت های جدید قصد تفریح و شاید هم استفاده مفید دارند، اما اندرو در این میان می بایستی از بسیاری ها انتقام بگیرد. این داستان هیجان انگیز که بی شباهت به داستانهای « کمیک استریپی » نیست، بسیار خوب و با ضرباهنگی مناسب به اجرا در می آید و تماشاگر را در پرداخت کم نظیرش غرق می کند. شاید داستانِ « وقایع نگاری» ساده و به نوعی تکراری باشد ( اینقدر " اَبرقهرمان " در این چند سال اخیر به خوردمان داده اند که دیگر ... ) اما در نظر داشته باشید که شما قرار هست این فرم داستان را در فیلمی ببینید که تمام اتفاقاتش از طریق لنز دوربین دستی به نمایش در می آید و خبری از صحنه پردازی شلوغ و جلوه های ویژه سرسام آور نیست. سبک فیلمبرداری در « وقایع نگاری» کم و بیش شبیه به دیگر فیلمهای " دوربین در دست" هست اما تفاوت های آشکاری هم با آنان دارد. در فیلمهای مشهور سبک " دوربین در دست " ( نمی توان به آن مستند گفت پس مرا مواخذه نکنید! ) نظیر « فعالیت های ماورای طبیعی » و « پروژه جادوگر بلر »، همواره بر این نکته تاکید می شد که :« این فیلم براساس تصاویر واقعی ساخته شده و شما در حال تماشای تصاویری هستید که ما آنها را نساختیم بلکه چند نفر خودشان با دوربین فیلمبرداری کرده اند! » ، اما « وقایع نگاری» به هیچ عنوان از شما نمی خواهد تا حتی برای یک لحظه هم باور کنید که این فیلم واقعی یا چیزی شبیه به آن است، بلکه تنها برای روایت داستانش از این سبک فیلمبرداری استفاده کرده که اتفاقاً بسیار هم خوب جواب داده. در این فیلم اگرچه بیشتر اتفاقات داستان از طریق دوربین اندرو برای تماشاگر به نمایش در می آید اما در لحظاتی هم تغییر موقعیت می دهد و باعث می شود تا تماشاگر همه جزییات فیلم را با دقت بررسی کند. شخصاً زمانی که در حال تماشای « فعالیت های ماورای طبیعی 3 » بودم ، در لحظاتی دیدم که بچه ها در حال جیغ و فریاد هستند اما در آن لحظه نتوانستم بفهمم که آنها دقیقاً از چه چیزی ترسیده اند که جیغ زدند! ( به دلیل تکان شدید دوربین که حواس تماشاگر را پرت می کند ) اما خوشبختانه در « وقایع نگاری» فکر می کنم برای اولین بار هست که دوربین در آرامش کامل تمام جزییات داستانش را به تماشاگر نشان می دهد و هرجا هم که لازم باشد نمای بهتری تحویلش می دهد؛ به خصوص در سکانس هایی که جلوه های ویژه خودنمایی می کند. جلوه های ویژه « وقایع نگاری» اگرچه در سطح بالایی حضور ندارد اما با ترفندهای ساده ایی که سازندگان به کار برده اند ، به خوبی موفق شده اند تا بهترین کیفیت را از سکانس ها بیرون بکشند. جالب ترین بخش جلوه های ویژه فیلم زمانی رخ می دهد که سه نوجوان به تازگی پی به قدرت های ذهنی خود می برند و تصمیم می گیرند با استفاده از آنها کمی تفریح کنند! سکانس هایی نظیر به حرکت درآمدن عروسک خرس و ترساندن بچه به وسیله آن در فروشگاه و جابجایی ماشین های مردم، با حقه های ساده سینمایی ساخته شده اند اما به لطف اجرای بی نقص و زمان بندی صحیح آنها، بسیار چشم نواز و جذاب از آب درآمده اند. « وقایع نگاری» یک ایده نو، پرداخت منحصر به فرد و یک روایت عالی دارد که آن را از تمام فیلمهای مشابه اش جدا می کند. سرگذشت تماشاگر را آهسته آهسته به یک فاجعه نزدیک می کند و در سکانس پایانی هم چنان تماشاگر را شیفته خود می کند که به این فکر می افتید ، چرا این فیلم می بایستی زمانی بر پرده سینماها برود که آثار نازل از سر و کول سینماها بالا می روند! منبع: مووی مگ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.