نقد فیلم تخطی : Trespass

چهارشنبه، 19 تير 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقد فیلم تخطی : Trespass
کارگردان : Joel Schumacher بازیگران : Nicolas Cage...Kyle Miller Nicole Kidman ...Sarah Miller Liana Liberato...Avery Miller تخطی » فیلمی است که تا پیش از تماشای آن فکر می کنید چه شاهکاری است اما بعد از به پایان رساندن آن نظرتان کاملاً تغییر خواهد کرد. قرار گرفتن1 نام " نیکلاس کیج " و " نیکول کیدمن " در کنار هم، مطمئناً برای هر تماشاگری جذابیت خواهد داشت. این وضعیت زمانی هیجان انگیز تر می شود که بدانیم کارگردان کهنه کاری به نام " جوئل شوماخر " پشت دوربین این فیلم قرار گرفته. اما کافی است تا لحظاتی به تماشای فیلم بنشینید تا در همان 30 دقیقه ابتدایی از انتخاب خود پشیمان شوید و یک علامت تعجب هم در جلوی چشمتان قرار گیرد که چرا چنین بازیگرانی در این فیلم سطحی حضور پیدا کرده اند. « تخطی » با توجه به بازیگران مطرحی که دارد، انتظار می رفت با حجم تبلیغات بالا اکران شود اما در کمال تعجب، در سکوت خبری اکران شد و حالا که فیلم را می بینم تازه متوجه می شوم که دلیل این سکوت خبری چه بوده. ایل میلر ( نیکلاس کیج ) یک تاجر الماس است که به واسطه همین شغل موفق شده تا خانه ایی لوکس در منطقه ایی خوش آب و هوا تهیه کند و به همراه خانواده اش با خیال راحت در آن سکنی گزیند. کایل از آن دسته مردانی است که در کار خود بسیار مصمم است و در بحث خرید و فروش الماس ، کمتر کسی می تواند سر او کلاه بگذارد. او اگرچه صاحب همسر و یک دختر است اما کمتر زمانی را صرف خانواده می کند و بیشتر ترجیح می دهد تا در کار خود غرق باشد. سارا میلر( نیکول کیدمن ) همسرِ کایل است. سارا از اینکه شوهرش یکی از پولدارترین مردهای منطقه است احساس غرور می کند و از طرف دیگر چون کایل کمتر در خانه پیدا می شود، زندگی او یکجورایی تنها با دخترش آوری ( لیانا لیبراتو ) و دنیای لوکس و اشرافی اش سپری می شود. آوری دختر نوجوان این خانواده ، فردی بسیار اجتماعی می باشد که بسیار بیشتر از سنش می فهمد! او با اینکه از آزادی های خاص دوران نوجوانی به نحو احسن برخوردار است ، اما علاقه مند است تا در جشن های بزرگسالانه تری(!) شرکت کند اما کایل و سارا 2به شدت مخالف این تصمیم هستند. در یکی از این روزهای خوش خانواده میلر ، 2 سارق خطرناک در لباس افسر پلیس ، به خانه آنها وارد می شوند و به محض مشاهده کایل، اسلحه ایی را در شقیقه او قرار می دهند و از او می خواهند تا محل نگهداری الماس ها را به آنها نشان دهد. کایل که مردی به شدت مال دوست است ، تحت هیچ شرایطی زیر حرف زور این 2 سارق نمی رود اما 2 سارق با توسل به انواع تهدیدهای روحی و جسمی سعی می کنند تا او را سر عقل بیاورند و... تخطی » در سال 2011 بیشتر شبیه به یک تله فیلم است تا فیلم سینمایی. در دهه های گذشته در هالیوود، فیلمهایی از جنس « تخطی » ، طرفداران بسیاری داشت. اصولاً مردم آن زمان بیشتر از اینکه از تروریست و بیماری و بی پولی (!) بترسند، از حمله افراد ناشناس به خانه شان در پاسی از شب هراس داشتند!. اما در سالهای اخیر با گسترش دانش عمومی جامعه و مهمتر از همه پیشرفت تکنولوژی، کمتر کسی پیدا می شود که به سبک سارقان فیلم « تخطی » گروگانگیری کند. مطمئنم نویسندگان فیلم قراموش کرده اند که شخصی همانند کایل که بسیار پولدار و باهوش است، به راحتی می تواند یک فکر درست و حسابی هم به حال سیستم امنیتی خانه اش بکند!. سارقان در « تخطی » به راحتی به خانه حفاظت شده خانواده میلر وارد می شوند و در ادامه هم بر سیستم های امنیتی خانه فائق می آیند. البته این به خودی خود مشکل به حساب نمی آید ، چراکه در فیلمهای دیگر ، معمولاً شخصیت های منفی داستان آدمهای بسیار باهوشی هستند اما این مورد، درباره 2 سارق فیلم « تخطی » صدق نمی کند. آنها بسیار ضعیف تر از آن هستند که بتوانند حتی لحظه ایی در خانه یک مرد باهوش مانند کایل باشند. موارد امنیتی فیلم را که نادیده بگیریم، با طرح داستانی نامتوازان فیلم روبرو هستیم که هر تماشاگری را گیج می کند. روند فیلم در ابتدا بسیار آهسته است. « تخطی » سعی کرده ابتدا خانواده میلر را با تمام خصوصیات فردی شخصیت ها به تماشاگر معرفی کند و سپس به سراغ داستان اصلی برود. این رویه در ابتدا معقول و کاملاً هوشمندانه عمل می کند ، اما با ورود سارقان به خانه این ریتم متوازن ناگهان تغییر می کند و زمان دائماً به عقب و جلو می رود!. شوماخر با این کار خواسته تا در « تخطی » برخورد متفاوت شخصیت های داستانش را در مواجه با مشکلات نشان دهد و یکجورایی به مخاطبش بگوید که " هر آدمی در شرایط خاص ، رفتاری متفاوت از آنچه که تابحال داشته از خودش بروز می دهد " اما در عمل نه تنها نتوانسته حرفش ر ا به مخاطبش بفهماند ، بلکه با فلاشبک های مداومی که جریان در فیلم زده می شود ، باعث می شود تا به کل سر رشته کار از دست تماشاگر خارج می شود. در « تخطی » شخصیت های داستان یکی پس از دیگری مورد آزار و اذیت سارقان قرار می گیرند و در این حین یک خط دیالوگ به اصطلاح رمزگشا می گویند و دیگر کاری به گره گشایی این جملات مرموز ندارند!.متاسفانه شوماخر بیش از آنکه سعی کند تا گره های عذاب دهنده داستان را باز کند، به فکر به تصویر کشیدن خشونت در فیلم بوده است. خشونتهای بکار رفته در فیلم در بعضی سکانس ها واقعاً عذاب آور است و احتیاجی نبود تا بدین حد بر نمایش آنها تاکید شود. با اینحال من شخصاً تماشای این خشونت ها را به جان خریدم تا شاید نکته حائز اهمیتی از این آزار و اذیت ها نصیببم شود اما هیچ چیز به جز افسوس و سردرگمی گیرم نیامد!. زیگری در این فیلم چیزی در4 حد فاجعه است. نیکلاس کیج در ادامه روند حضور در فیلمهای سطحی ، یکی از عجیب و غریب ترین نقش آفرینی های دوران بازیگری اش را در « تخطی » انجام داده است. شخصاً تا پیش از تماشای فیلم احساس می کردم که « تخطی » همان فیلمی است که می تواند کیج را دوباره احیا کند اما بعد از تماشای این فیلم کاملاً پی بردم که فکر بیهوده ایی کرده ام!. بدترین بازی کیج در این فیلم مربوط به زمانی می شود که در حال مذاکره با سارقان است؛ تماشای این صحنه ها به طرفداران کیج توصیه نمی شود!. نیکول کیدمن هم دست کمی از کیج ندارد. انا لیبراتو هم که نقش دخترِ نوجوان این خانواده عجیب و غریب را بازی می کند، چیز جدیدی برای ارائه ندارد. تنها مطلبی که درباره نقش آوری وجود دارد این است که بود و نبودش کمکی به پیشبرد داستان فیلم نمی کند؛ یکجورایی کاراکتر اضافه هست!. « تخطی » مجموعه ایی است از پازل های اشتباه که در کنار یکدیگر چیده شده اند. شوماخر با ساخت « تخطی » تلاش کرده تا شاید بتواند به روزهای خوش دوران فیلمسازی اش بازگردد اما متاسفانه فیلم جدیدِ او، چیزی بیشتر از یک فاجعه نیست. رفتارهای بی منطق شخصیت ها ، بازی بد بازیگران ( که البته بیشتر آن به دلیل فیلمنامه ضعیف بوده )، فلاشبک های بی مورد که تمرکز تماشاگر را بهم می ریزد، تنها بخشی از مشکلات « تخطی » است. منبع:مووی مگ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.