نقد فیلم The Grandmaster (استاد اعظم)

پنجشنبه، 11 مهر 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقد فیلم The Grandmaster (استاد اعظم)
کارگردان : Kar Wai Wong بازیگران : Tony Leung Chiu Wai,Ziyi Zhang,Jin Zhang می دانم باید کار را از کدام قسمت فیلم "The Grandmaster/استاد اعظم" وانگ کار وای شروع کنم.فیلمی محزون،صاحب سبک و یک حماسه رزمی چشم گیر که پنج سال در دست ساخت بوده است (و سال های بیش تری در دست طرح ریزی) و حداقل سه نسخه مختلف دارد.اول از همه باید قید کنم طرفداران این فیلم ساز هنگ کنگی که فیلم های خوبی مثل "Chungking Express/سریع السیر چانگ کینگ" و "In The Mood For Love/در حال و هوای عشق" را برایمان به ارمغان آورده از فیلم ناامید نخواهند شد.فیلم عجیب و نه چندان موفق "My Blueberry Nights/شب های زغال اخته ای من" (فیلمی نه خیلی بد و نه خوب) با حضور نورا جونز از این فیلم ساز باعث شده بود او را تا حدودی به فراموشی بسپاریم.اما وانگ با "The Grandmaster/استاد اعظم" دوباره به دوره ای پر زرق و برق و زیبا در تاریخ چین بازگشته،دوره ای غرق در نوستالژی و اندوه و این بار شاهد حضور چهره های باشکوهی چون تونی لونگ و ژنگ زی ییکه دست سرنوشت جدایشان کرده است. عیین این که "The Grandmaster/استاد اعظم" چه نوع فیلمی است مشکل است.آیا یک فیلم هنرهای رزمی بزرگ است یا شاهکاری تلفیقی به سبک "Crouching Tiger,Hidden Dragon/ببر خیزان،اژدهای پنهان" (پر فروش ترین فیلم خارجی زبان تا کنون)،یا شاید صرفا زندگی نامه ایپ من (اولین استادی بود که کونگ فوی وینگ چان را به طور عمومی آموزش داد.او شاگردان زیادی در هنگ کنگ داشت که هر کدام به نوبه خود استادان معروفی شدند،مشهورترین آن ها بروس لی است) باشد؟رزمی کار افسانه ای که بعدها استاد بروس لی شد.جواب این سوال کمی پیچیده است.مبارزات فیلم به لطف طراحی یون وو پینگ،پدر خوانده سینمای رزمی هنگ کنگ،چشم نواز هستند.لونگ و ژنگ با این که بیش تر بازیگر هستند تا رزمی کارانی حرفه ای اما از طرفی تجربه زیادی هم در این سبک دارند که می توان از این میان به حضور مشترک یازده سال پیش آن ها در فیلم "Hero/قهرمان" اشاره کرد. ز سه صحنه مبارزه مهم موجود در فیلم تنها یکی از آن ها به روش مرسوم و معمول پایان می یابد که در آن نقش منفی فیلم خرد و خمیر و شکسته بر خاک افتاده است.در دو تا از این صحنه ها پیروز مبارزه زن است؛گانگ ار (ژنگ)،زنی خون سرد که وارث یک نوع هنر رزمی مخفی از شمال چین است. ا توجه به موضوعات مبهم پیرامون زندگی ایپ من،وانگ و گروه نویسندگان تا حدودی تلاش کرده اند به وقایع حقیقی زندگی ایپ من وفادار بمانند و از ساخت فیلمی پر از افسانه سازی ها،تبلیغات و صحنه های اکشن به سبک فیلم های دانی ین یعنی "Ip Man/ایپ من" و "Ip Man 2/ایپ من 2" اجتناب کرده اند،اما در کل نمی توان آن چه "The Grandmaster/استاد اعظم" ارائه می دهد را بر اساس واقعیت ها دانست.فیلم در چین رویایی و دل خواه وانگ اتفاق می افتد،چینی که ساخت آن در استدیوهای فیلم سازی هنگ کنگ آن را بیش از پیش مصنوعی کرده است.فوشان،شهر زادگاه ایپ که در جنوب چین واقع شده در فیلم عمدتا یا با تصاویری از خیابان هایش نشان داده شده و یا با تصاویری از درون فاحشه خانه ای پر زرق و برق و قدیمی که وسایل و لوازم درونش دائما بر اثر دعواها و فنون کونگ فو در حال شکسته شدن است و زادگاه گانگ ار در شمال نیز دشتی دائما پوشیده از برف است که تنها در انتظار حمله چنگیز خان و مغول ها به سر می برد. در آخر باید اذعان کنم که "The Grandmaster/استاد اعظم" از دید من نه فیلمی درباره ایپ من و نه هنرهای رزمی است.شاید فیلمی در باب آسیب های روانی در چین قرن بیستم باشد یا شاید تصاویری شکوه مند و بی ربط از مردمی که چای می نوشند و از تنهایی می میرند.این مطمئنا بهترین اثر وانگ نیست،شاید شاهکاری باشد که عموم آن را درک نمی کنند یا فیلمی شکست خورده و در عین حال شکوه مند.تنها چیزی که می دانم این است که فیلم مرا در خود فرو برد و حتی اگر مدتش دو برابر و اتفاقاتش نصف بودند باز هم آن را دوست می داشتم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.