نقد فیلم شاهنشاهی | The kingdom

يکشنبه، 12 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقد فیلم  شاهنشاهی | The kingdom
کارگردان: پیتر برگ peter berg با هنرمندی: جیمی فوکس Jamie Foxx کریس کوپر Chris Cooper جنیفر گارنر Jennifer Garner تعدادی آمریکایی که در ریاض عربستان و در پالایشگاه های نفت آنجا کار می کنند به همراه خانواده هایشان در محلی در شهر ریاض مشغول تفریح هستند که ناگهان تروریستهای عرب در حالیکه لباس پلیس به تن دارند وارد آن محل شده و خود و همه آمریکایی ها را منفجر می کنند . در اثر این حادثه بیش از یکصد نفر کشته می شوند که دو مامور اف.بی.آی نیز جزو آنها هستند . دولت آمریکا پس از این حادثه تعدادی از زبده ترین ماموران امنیتی خود را به رهبری رونالد فلوری عازم آن کشور می کند تا در مورد این حادثه تحقیق کنند . از سوی دیگر دولت عربستان دوست ندارد پای نیروهای آمریکایی به کشورش باز شود اما نهایتاً تحت فشار دولت آمریکا مجبور به پذیرش این گروه می شود . فلوری و افرادش وارد عربستان می شوند اما یکی از مقامات عالی رتبه پلیس عربستان به اسم سرهنگ القاضی تمایل دارد که آنها زیر نظر او کار کنند . در همین حال تروریستها نیز تصمیم می گیرند این گروه تازه وارد را از بین ببرند و بنابراین درگیری بین نیروهای فلوری و تروریستها آغاز می شود. Kingdom برای اثر گذاری در جامعه ی هدف خود ، داستان را در دو مسیر متفاوت روایت می کند : نخست نشان دادن شاخصه های جامعه ی عربستان ، به عنوان نمونه ای از یک جامعه ی اسلامی که مظاهر تمدن اسلامی در آن فراوان است: تکرار الفاظ مقدس اسلامی ، نوع پوشش ها ، وجود تابلو نوشته هایی با اسامی متبرکه مانند نام حضرت محمد(ص) در منازل و اعمال عبادی مانند نماز. اما همه ی اینها در فضای فیلم به تنهایی نشان داده نمی شود. روایت دوم فیلم از خشونت و ترور است. اگر قرار است ذکری از اذکار مقدس اسلامی گفته شود، کارگردان آن را در یک گروه تروریستی نشان می دهد و همچنین است دیگر نمادها و سمبل های اسلامی در اختلاط با گروههای تروریستی. برای ما که دشمن خود و نیز دین خود را می شناسیم رمزگشایی از اینگونه آثار چندان دشوار نیست و همه اذعان داریم که هالیوود مغرضانه اسلام را هدف خود قرار داده است. البته نقدهای ما براینگونه آثار ضد اسلامی جنبه ی کلیشه ای پیدا کرده - چرا که هالیوود از کلیشه ی قدیمی خود در مقام حرف و محتوا خارج نشده - و ممکن است این فیلم را به خاطر ساده بودن بیانش شایسته ی نقد ندانیم. اما این تنها نوع نگاه یک مسلمان است . سوال اینجاست که آیا جامعه ی غرب هم به این دست آثار سینمایی همچون ما می نگرند یا به واقع برای آنها وجه مستند گون دارد؟ بالاتر اینکه اساسا هالیوود اینگونه آثار رابرای چه کسانی می سازد؟ شاید نگاهی به شیوه ی فیلم سازی هالیود رهنمون به پاسخ شود. هالیوود برای ضربه زدن به جبهه ی مقابل خود دو راهکار اتخاذ کرده است: 1 – فیلم هایی که با گرته برداری از وقایع و حوادث مستند ساخته می شود. البته اینگونه فیلم ها قوانین خاص خود را دارد. قانون اول: هالیوود تشخیص می دهد کدام واقعه ارزش پرداختن رادارد. کشتار مردم فلسطین که این روزها در غزه خلاصه می شود ویا انفجارهای هر روزه ی عراق - که به طرز سوال برانگیزی کمترین سرباز اشغالگر در ان کشته می شود – ارزش فیلم شدن را ندارد. و در مقابل کشته شدن چند امریکایی در نقطه ای که وطنشان نیست - و باید از آنها پرسید : اینجای دنیا چه می کنید؟ و حتما این پاسخ تکراری را خواهیم شنید که برایتان دموکراسی را سوغات آورده ایم!!! – فیلم می شود. آن هم با روایت سلحشوری و از جان گذشتگی هایشان برای نوع بشر. قانون دوم: هالیوود تشخیص می دهد که ریشه ی یک واقعه چیست. وقایعی که هالیوود از روی آنها فیلم می سازد فقط یک سرمشق است برای فتح باب. ادامه ی داستان سرایی و ریشه یابی حوادث و رویدادها به عهده ی کارگردان است تا بیننده ی بی خبر را به ترکستان ببرد. برای اجتناب از اطناب در توضیح این قانون اینجا را بخوانید. قانون سوم : خط مشی هالیوود را پنتاگون تعیین می کند و لا غیر. منبع:forum.98ia.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.