نقد تجددستیزی سنتی
گرچه منشأ تمام علوم و تمدن بشری، پیامبران الهی بوده‌اند و هم‌چنین گرچه بشر در دنیای مدرن، مبانی و کارکردهای علوم را به انحراف کشاند
دوشنبه، 22 مرداد 1397
چالش اسلام با تجدد
دوره نخست مکتب تفکیک بر نفی علوم بشری تاکید داشت، اما برای عقل بیرون از انسان، حجیت و برای حس، ارزش معرفتی قایل بود. حال با جریان تجددستیزی سنتی...
چهارشنبه، 13 تير 1397
بررسی و نقد نظریه‌ی جنبشِ «احیای اعتزال»
جوادی در این گفتار می‌کوشد با توجه به مسئله‌ی «حسن و قبح عقلی» و بررسی «نقش عقل در استنباط قواعد دینی»، مقدمه‌ای برای بررسی جنبش احیای اعتزال...
يکشنبه، 22 بهمن 1396
تکرار حرف‌های قرون شانزدهم و هفده اروپا نواندیشی نیست
رضا داوری اردکانی: من با لفظ روشن‎فکری دینی مشکل ندارم و معتقدم که صاحب‌نظران و متفکران حق دارند که اصطلاح بسازند. آن‌ها با زبان انس و رفاقتی...
دوشنبه، 15 دی 1393
دانشگاه و نوانديشي علمي
يكي از وظايف مهم دانشگاهها عبارت است از نو انديشي علمي. مساله ي تحجر، فقط بلاي محيطهاي ديني و افكار ديني نيست، در همه ي محيطها، تحجر، ايستايي...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نو انديشي، جوهره تفكر ديني
نوآوري به معني ابتكار، ابداع و در مواردي نيز به معني بدعت گذاري است. نوآوري ريشه در ادراك دارد و در اثر ديدن اشيا و پديده ها از زاويه هاي نو...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نو‌انديشي ديني و روش شناسي آن (2)
نوانديشي و پيشرفت در علم پديده اي اتفاقي و تصادفي نيست؛ افرادي همچون ابن سينا، نيوتون و... به طور تصادفي ظهور نكرده اند. براساس آنچه در فلسفه...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نو‌انديشي ديني و روش شناسي آن (1)
نوانديشي به معناي بازانديشي در افكار و ديدگاه‌هاي ديگران، به منظور دست‌يابي به آرا و نظريه‌هاي جديد در حوزة دين و معارف ديني ممكن و بلكه ضروري...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (6)
وي در تفليس با زبان و ادبيات روسي آشنا مي شود و بسياري از اثار اروپايي که به زبان روسي ترجمه شده بود را مطالعه مي نمايد ، در اثار وي را افرادي...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (4)
فتحعلي آخوند زاده از اولين روشنفکراني است که در مواجهه با دنياي جديد سعي دارد به چگونگي تمدن غرب و چرائي وضع ايران بپردازد . وي اگر چه در خانواده...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (5)
وي فردي برخوردار از اموزش مدرن و از روشنفکراني است که به مسئوليت سياسي حتي صدر اعظمي دست يافت . آدميت در مورد وي مي نويسد وي قبل از رسيدن به...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (2)
روشنفکري از مفاهيم مناقشه برانگيزي است که دست يابي به تعريف جامعي از آن بسيار دشوار مي باشد . خصوصاً وقتي از مصاديق آن سخن به ميان مي آيد، مناقشات...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (3)
با ملاحظه انديشه هاي متفکرين و از جمله مارکسيست ها عوامل اقتصادي را نمي توان به عنوان معياراصلي تقسيم طبقاتي روشنفکران پذيرفت در حالي که آموزش...
پنجشنبه، 4 دی 1393
نسل اول روشنفکران ايراني و مدرنيته سياسي (1)
اين مقاله سعي دارد ضمن توجه به مدرنيته سياسي ، فهم روشنفکران ايراني را از آن ، بررسي نمايد و بر اين فرض استوار است ، از آنجايي که جوامع اروپايي...
پنجشنبه، 4 دی 1393
روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (4)
در طول سال هاي پس از جنگ جهاني اول، تفکر مضطرب اروپايي، در صدد پاسخگويي به بحراني برآمد که در بنيان وجود آدمي (انسان اروپايي) پديدار گشته بود....
پنجشنبه، 4 دی 1393
روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (3)
وقوع جنگ هاي صليبي اروپاييان را با جهان خارج از خود آشنا ساخت. جهاني که به لحاظ تمدني در وضعيتي يکسر دگرگون به سر مي برد و ارتباط با آن پهنه...
پنجشنبه، 4 دی 1393
روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (2)
مطالعه تاريخ تمدن غرب اين بينش را به ما مي دهد که دريابيم، روشنفکري نيز نظير بسياري از پديده هاي ديگر، نخستين بار در يونان باستان ظهور کرد. بنابراين...
پنجشنبه، 4 دی 1393
روشنفکري و سياست در گذر تاريخ (1)
روشنفکري و سياست پيوندي تنگاتنگ و ديرينه را با هم يدک مي کشند. اين مقاله در صدد است تا ضمن بازتعريف مفهوم روشنفکري، ارتباط بين اين مفهوم و سياست...
پنجشنبه، 4 دی 1393
جريان روشنفکري و وارونه نويسي غرب شناسي عالمان شيعه در تاريخ معاصر ايران (4)
حامد الگار يکي ديگر از کساني است که در کتاب دين و دولت در ايران؛ نقش علما در دوره قاجار(1) درباره عالمان شيعه به بحث و بررسي پرداخته است. هرچند...
پنجشنبه، 4 دی 1393
جريان روشنفکري و وارونه نويسي غرب شناسي عالمان شيعه در تاريخ معاصر ايران (3)
عبدالهادي حائري يکي ديگر از محققان تاريخ و انديشه معاصر است که به بحث رويارويي انديشه گران اسلامي با دو رويه تمدن بورژوازي غرب پرداخته است. وي...
پنجشنبه، 4 دی 1393