مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره هنر مقاومت عصر امروز در کانون فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگارن پویا، مراسم افتتامیه پنجمین جشنواره هنر مقاومت عصر امروز با حضور چهره‌هایی چون سردار نقدی، محمد حبیبی، هادی مظفری، محمدعلی رجبی دوانی، حسن عباسی،‌ مسعود نجابتی، مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، سیدحمید شریفی، سیدعباس میرقاسمی و جمعی از هنرمندان و مخاطبان حوزه هنرهای تجسمی در سالن شهید بهنام محمدی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد.

در آغاز این مراسم سردار نقدی در سخنانی درباره جشنواره هنر مقاومت گفت: این جشنواره حرکت بسیار مبارکی است، که اکنون به بلوغ کامل خود رسیده است؛ چه از حیث مضمون و چه از حیث شکل شاهد برگزاری جشنواره مبتکرانه و خلاقانه بودیم. همه اینها از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی است که توانست این همه جوان خلاق و پرنشاط را به میدان بیاورد و با زبان بین‌المللی هنرهای تجسمی پیام انقلاب را به گوش جهانیان برساند.

وی افزود: بنده در بخش‌های مختلف جشنواره شاهد آثار ارزنده‌ای بودم؛ از جمله شاهد آثاری با مضمون تلفیق انقلاب با کتیبه‌های فاطمی، عکس‌ها و عکس‌داستان‌های درخشانی که همگی به زیبایی در نمایشگاه جشنواره هنر مقاومت قابل رویت بودند.

سردار نقدی ادامه داد: فکر می‌کنم کار داورها در این دوره بسیار سخت بود، چرا که کیفیت آثار ارائه شده در جشنواره پنجم بسیار قابل توجه است. این پیشرفت خوب نوید آینده‌های بسیار بهتری را می‌دهد و اکنون دنیا به ملتی که انقلابش را به 40 سالگی رسانده‌ است خیره مانده. امام خمینی(ره) به حق فرمودند مردم امروز ایران از مردم حجاز در عهد پیامبر بالاترند. این 40 سال ایستادگی نشان داد که مردم مستحق آینده‌های بسیار درخشان‌تری هستند.

وی گفت: توصیه‌ام دست‌اندرکاران به جشنواره هنر مقاومت این است که به سبک جشنواره عمار راهی برای این که این هنر به همه جای کشور برود و دیده شود فراهم کنند. البته فضای مجازی ظرفیت‌هایی را در این زمینه به وجود آورده اما این ظرفیت‌ها جذابیت حضوری آثار از نزدیک را ندارد. ان‌شاءالله لازم است برای دوره‌های بعدی فکری برای این موضوع شود، چرا که ظرفیت‌های لازم در این راستا فراهم است و این اتفاق قطعاً شدنی است.

سردار نقدی در پایان خاطر نشان کرد: پیام امروز رهبرمان جای کار بسیار دارد و همچون سوخت عظیمی برای انجام کارهای بزرگ است. هر یک از عبارات کوتاه حضرت آقا خود یک کتاب مفصل است و این کار هنرمندان است که این پیام شیوا را با زبان هنر به گوش جهانیان برسانند.

در ادامه این نشست مسعود نجابتی دبیر پنجمین جشنواره هنر مقاومت، گفت: تلاش ما در بنیاد روایت فتح بر این بود که بتوانیم جوانگرایی را در مقام عمل به منصه‌‌ظهور برسانیم، این جوانگرایی شعارمان نبود بلکه آن را در عمل رقم زدیم و در تمام مدت برگزاری پنجمین جشنواره هنر مقاومت در بخش‌های مختلف جشنواره به جوانان اعتماد کردیم و با کسب اجازه از پیشکسوتان کار را به جوانان سپردیم و به حمدالله تاکنون بازخوردهای رضایت‌بخشی را دریافت کرده‌ایم. 

وی ضمن تشکر از شورای سیاستگذاری، دبیران جشنواره و مدیریت مجموعه روایت فتح، گفت: از سردار غیب‌پرور که به بنده اعتماد کرده و حکم بنده را ابلاغ نمودند تشکر می‌کنم. همچنین از شورای محتوایی جشنواره در قم که مسئولیت آن به عهده آقای حسینیان بود و تمام کسانی که در طول مدت برگزاری جشنواره ما را یاری کردند مراتب تقدیر و تشکر خود را به عمل می‌آورم. پایان این جشنواره، پایان ماموریت بنده در مجموعه روایت فتح است و در اینجا از همه عزیزان حلالیت می‌طلبم.

دبیر پنجمین جشنواره هنر مقاومت با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به جشنواره هنر مقاومت، گفت: خبر خوشی دارم که مربوط به صدور پیام مقام معظم رهبری به پنجمین جشنواره هنر مقاومت می‌شود، ایشان به دست‌اندرکاران جشنواره خسته‌نباشید و خداقوت گفتند و با دیدن بخشی از آثار جشنواره پنجم که به رویت ایشان رسید بسیار خوشحال شدند و فرمودند «به عهد خودتان وفا کردید».

نجابتی با اشاره به سختی فرایند داوری آثار در این دوره از جشنواره گفت: داوری‌ها در این دوره واقعاً دشوار و حساس بود و ما تمام سعی خود را کردیم تا آثار با کیفیت به بخش نمایشگاه راه‌ یابد.

وی ادامه داد: دوست داشتم امشب تمام پیشکسوتان هنر انقلاب در این مراسم حاضر بودند و نتیجه زحمات خود را می‌دیدند، اکنون هنرمندان انقلاب به خاطر بی‌توجهی برخی مسئولین دردمند هستند و گلایه‌هایی دارند، اما عرض من به این دوستان این بود که همانطور که رزمندگان ما در نهایت گمنامی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفتند، هنرمندان انقلاب نیز با همان نیت به میدان آمدند، هرچند ممکن است قدرشان دانسته نشود، اما بسیاری از اتفاقات خوب هنر انقلاب ثمره کار آنهاست. دیدن همین جوان‌هایی که جزء رویش‌های انقلاب هستند در حالی که نه انقلاب را دیده‌اند، نه جنگ را دیده‌اند و نه امام را درک کرده‌اند. برای همه ما مایه امیدواری‌است و نتیجه زحمات اساستید و پیشکسوتان هنر انقلاب است، چه بسا دیدن آثار هنرمندان پیشکسوت انقلاب این جوانان را جذب کار کرده باشد. جای جوانان عزیزی که اکنون در کنار ما نیستند خالی است، جوانانی چون حسین سخا، محمد توکلی و محمد ساجدی، که همه این عزیزان روزی در کنار ما بودند و امشب جای‌شان در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره هنر مقاومت خالی است.

در ادامه این مراسم حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: هنر انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون چندین موج مختلف را به خود دیده است، موج اول هنر انقلاب موجی چپ، توده‌ای و مارکسیستی بود. این رویکرد چپ‌گرایانه‌ در برخی آثار هنری به ویژه آثار گرافیکی آن دوران قابل مشاهده است. موج دوم، موج راست لیبرالیستی بود که از سال 68 به بعد در سینما و حوزه‌های دیگر هنری ایجاد شد. دهه دوم و سوم هنر جمهوری اسلامی چرخش عظیمی به سمت هنر راست لیبرالیستی داشت و این موج حدوداً 2 دهه در هنر جمهوری اسلامی حاکم بود. اما موج سوم هنر جمهوری اسلامی محصول انقلاب اسلامی است، شاخصه این هنر شهدا بودند و همانطور که امام(ره) فرمودند شهادت هنر مردان خداست. این هنر، هنری است که مروج تلقی قرآنی است و نمونه‌هایی از آن را در بخشی از آثار پنجمین جشنواره هنر مقاومت شاهد بودیم.

وی افزود: هنر تجسمی در قرآن 3 بخش دارد، بخش تصویرسازی، بخش تمثیل و بخش آیت، که این بخش شاهکار اسلام و قرآن است و هنر انقلاب اسلامی وامدار همین بخش است.

عباسی ادامه داد: جمهوری اسلامی حرف متفاوتی نسبت به جریان‌های چپ و راست دارد و این حرف متفاوت در هنر انقلاب اسلامی خود را نشان داده است.  می‌توان گفت بیشترین همراهی با جمهوری اسلامی در طول 40 سال گذشته در بخش هنرهای تجسمی صورت گرفته است. اکنون در دهه پنجم انقلاب امیدواریم بتوانیم وام دوم را همانگونه که حضرت آقا تبیین فرمودند به ثمر برسانیم و در آن هنر متعالی انقلاب اسلامی در معنای تام و تمام خود به منصه‌ظهور برسد. 

در بخش دیگری از این مراسم از 6 هنرمند پیشکسوت هنر انقلاب اسلامی تجلیل شد. این هنرمندان شامل حبیب‌الله صادقی، سیدعباس میرهاشمی، کاظم چلیپا، غلامعلی طاهری، طاهر شیخ‌الحکمایی و مصطفی گودرزی بودند.

در ادامه این برنامه از برگزیدگان بخش‌های دهگانه پنجمین جشنواره هنر مقاومت تجلیل و قدردانی شد. بدین ترتیب در بخش نقاشی دیجیتال امیرمهدی گلمحمدی، حسن جعفری‌نیا، علیرضا زاکری و حسین صافی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

در بخش موشن‌گرافی،‌افروز قلیزاده، ایوب حسین‌سنگی، احمدتاجی و سجاد بنکدار برگزیده شدند.

در بخش کارتن و کاریکاتور، محمد افلاک، محمود نظری، مهدی عزیزی و مهناز یزدانی برگزیده شدند.

در بخش طراحی صنعتی جهانگیر حسین‌پور، رضا آقایی، فرهنگ ماهرانی و مصطفی معمی‌وند برگزیده شدند.

در بخش تصویرسازی سعیده نصرتی‌فرد، مجید صابری‌نژاد، مرضیه صادقی و منصوره محمدی برگزیده شدند.

در بخش پوستر، صادق صانعی، محبوبه جوادی‌پور، محمدرضا صارمی و محمود بازدار به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

در بخش تبلیغات شهری، خدیجه احمدی، سمیه صاحبی، علیرضا میرزایی و محمدشکیبا برگزیده شدند.

در بخش تایپوگرافی، اسماعیل خدابنده، حسین ونکی، حمیدقربان‌پور و زینب ربانی‌خواه برگزیده شدند.

در بخش عکس، احمد تاجی، جاوید نیک‌پور، حامد ملک‌پور و نسرین عباسی برگزیده شدند.

و سرانجام در بخش پرچم و کتیبه، امین احمدی، سمیه صاحبی، حسین شیرازی و مهدی دقیقی به عنوان نفرات برگزیده شناخته شدند.

در این مراسم از 3 رسانه برتری که پوشش خبری مطلوبی را نسبت به اخبار پنجمین جشنواره هنر مقاومت انجام داده بودند تجلیل و قدردانی شد.

این 3 رسانه عبارتنداز: روزنامه کیهان، خبرگزاری تسنیم و خبرگزاری صدا و سیما.

همچنین از رسانه‌های مکتوبی چون روزنامه جام جم، روزنامه وطن امروز و روزنامه صبح نو، قدردانی شد و خبرگزاری‌های مهر، فارس و ایکنا نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

در پایان این مراسم از زحمات مسعود نجابتی دبیر پنجمین جشنواره هنر مقاومت و سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی این جشنواره از طرف هیئت هنر تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

پایان بخش این مراسم عکس یادگاری برگزاریدگان با دبیران و داوران بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره هنر مقاومت بود.




 

مطالب مرتبط
کارگردان اسرائیلی فیلمش را در تهران چگونه ساخته است؟
نادر طالب‌زاده: تحریم کنفرانس «افق نو» ورشکستگی آمریکا را نشان می‌دهد
سر جدا می‌شود از پیکر چون آینه‌اش/ هر گُلِ سرخ که نامش زکریا باشد