نخبگان و استعدادهای برتر حوزه شناسایی و معرفی شوند

ویرایش عکس آبان ماه 98

آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفتند: بر اهمیت شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی و ارائه آموزش های حوزوی به روز، برای این گروه از طلاب حوزه های علمیه تاکید کردند.
 
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید پیش از ظهر امروز  در دیدار مدیران و مسئولان معاونت پژوهش حوزه های علمیه که در آستانه برگزاری کتاب سال حوزه،  در دفتر معظم له برگزارشد، ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری کتاب سال حوزه و تاثیرات این همایش در ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهش های حوزوی، به آسیب شناسی پژوهش های حوزوی در قالب کتاب پرداختند و اظهار داشتند: یکی از آسیب های این بخش این است که غالب کتابها به صورت جمع آوری و تألیف است و تولید علم در تحقیقات صورت نمی گیرد. در واقع تصنیف به حاشیه می رود و تألیف به متن می آید.
 
ایشان  تکراری بودن کارهای پژوهشی را ولو اینکه در آنها تولید علم رخ داده باشد، از دیگر آسیب های این حوزه دانستند و بیان کردند: برای جلوگیری از این امر لازم است نشریه ای برای معرفی آثار تولید شده راه اندازی شود تا کارهای انجام شده در معرض دید محققان قرار گیرد و  فعالیت های تکراری انجام ندهند.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب شناسی ادبیات حاکم بر کتاب ها پرداختند و اظهار داشتند: یکی دیگر از مشکلات پژوهش های حوزوی انتقال ادبیات نوشتاری دانشگاه به حوزه های علمیه است که نتیجه آن  استفاده از جملات نامأنوس و پیچیده، اختراع لغات تازه و غیره است که این مورد هم باید مدنظر محققان قرار گیرد، و پژوهشگران روان نویسی در تحقیقات را سرلوحه و معیار کار خود قرار دهند.
 
این مرجع تقلید گفتند: سرقت مطالب علمی و استفاده از تحقیقات دیگران بدون ذکر نام صاحب اثر  و نیز دور شدن از دورس اصلی حوزه مانند فقه، اصول، کلام و تفسیر از دیگر آسیب های پژوهش  است.
 
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه خواستار برگزاری دوره های آموزش روش تحقیق و کتاب نویسی برای طلاب حوزوی براساس آموزش های حوزوی و نه دانشگاهی، شدند.
 
ایشان  با بیان اینکه معلومات عمومی حوزه باید به صورت متمرکز خوانده شود و طلاب سپس به سمت گرایش‌های تخصصی روی آورند، ادامه دادند: حوزه باید با استفاده از نقشه راهی برای پیشبرد برنامه‌های پژوهشی به راه خود ادامه دهد و در تعیین این نقشه باید از رهنمود مراجع تقلید و بزرگان استفاده کند.
 
این مرجع تقلید در پایان اهمیت شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی را متذکر و خواستار ارائه آموزش های حوزوی به روز برای این گروه از طلاب حوزه های علمیه شدند.
 
 خاطرنشان می شود: در ابتدای این دیدار  حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه گزارشی از وضعیت ممیزی علمی و آثار رسیده به کتاب سال حوزه ارائه کرد.
/2759/

نسخه چاپی