اعتراض و اغتشاش دو موضوع کاملا جداست
سخنگوي دولت گفت : اعتراض و اغتشاش از منظر دولت دو موضوع کاملا جداست و اعتراض در منظر دولت با توجه به منشور حقوق شهروندي حق شناخته شده است.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاري صداوسيما، محمد باقر نوبخت در نشست خبري خود در جمع خبرنگاران افزود: دو موضوع اعتراض و اغتشاش را بايد از هم تفکيک کنيم و تبعا با توجه به تفاوت اعتراض و اغتشاش دستور العمل هايي داريم که با آن مواجه مي شويم.

وي ادامه داد: اعتراض در منشور حقوق شهروندي حق شناخته شده اي است و اغتشاش نيز در اصول امنيت ملي چارچوبش مشخص شده است.

وي افزود: شهروندان مي توانند با توجه با منشور حقوق شهروندي صداي خود را در چارچوب ضوابط قانوني به گوش مسئولين برسانند و دولت نيز با توجه به پايبندي به حقوق مردم چه کساني که به او راي دادند و چه کساني که به او راي ندادند به اين حق مردم پاسخ مي دهد.

سخنگوي دولت با اشاره به اينکه تجمعات مختلفي در زمان هاي گذشته برگزار شده است گفت: برخي از اين تجمعات مثل سپرده گذاران و بازنشستگان بودند که صداي خود را به گوش دولت مي رسانند و دولت هم آن را به رسميت مي شناسد.

وي ادامه داد: دولت با شنيدن اين اعتراضات بايد بررسي کند و اگر موانع و مشکلاتي براي اجرا در سر راه دولت وجود داشت به مردم اطلاع دهد و اگر کاستي هايي وجود داشت بايد رفع کند.

نوبخت ادامه داد: در پاره اي از موارد مشکلاتي بود که با آغوشي باز از مردم دعوت شد و به مشکلات آنها رسيدگي شد و تلاش شد آنچه دولت مي تواند، انجام دهد و از مردم عذرخواهي کرده و عدله خود را بيان کرده است.

وي خاطر نشان کرد: اين اعتراض و پيام رساني مردم در منشور حقوق شهروندي معتبر و به عنوان حق در چارچوب قانون تعريف شده است.

نوبخت افزود: در اين مورد مشکلي براي دولت وجود ندارد و دولت به آن پايبند است.

سخنگوي دولت در خصوص بحث دوم که اغتشاش است گفت: اغتشاش مرزي با اعتراض دارد و قانون اساسي اين مرز را مشخص کرده و اعتراض تا جايي که مخل امنيت عمومي و ملي نباشد مي تواند گسترده شود.

وي ادامه داد: وقتي ما با اغتشاش گر روبه رو مي شويم حساب آنها با اعتراض جداست و کساني که با اغتشاش برخورد مي کنند نيز بايد در چارچوب قانون و حدود و اختيارات رفتار کنند.

سخنگوي دولت افزود: در کشورهايي که به حقوق شهروندي نيز پايبندند شرايط خاصي در اين خصوص وجود دارد.

وي افزود: آنچه مخل امنيت ملي مي شود و اموال شخصي و ملي را آسيب مي زند از نظر قانون جرم است و کساني که مرتکب اين کار شوند محکومند و هيچ جا به آنها اجازه اين اقدام داده نمي شود مخصوصا اگر به جان شهروندان صدمه بزنند.

نوبخت گفت : دولت در چند ماهه گذشته و در آخر ارديبهشت و اوايل خرداد در رقابت انتخاباتي به سر کار آمد و برخواسته از خود ملت است.

وي ادامه داد: مردم براي راي دادن صف کشيدند و نتيجه انتخابات روي کار آمدن دکتر روحاني بود و ما در کمتر از يکسال داريم از دولتي صحبت مي کنيم که مردم آن را انتخاب کردند.

وي ادامه داد: اين دولت که برخواسته از ملت است و بعد از انتخابات هم اعلام کرد که من خدمتگذار ملت هستم ، در اين شرايط دولت متاثر، متاسف و دردمند است.

وي افزود: هر کسي که در اين حادثه صدمه ببيند چه پليس و چه نيروي نظامي که در اين شرايط به شهادت مي رسد و چه کساني که آشوب را برپا مي کنند همه شان ايراني هستند .

نوبخت گفت: دولت ايران و نظام ايران نسبت به آسيب هايي که به اموال و جان مردم وارد مي شود متاثر مي شود.

نوبخت با بيان اينکه بايد بپذريم که اين کشور دشمناني هم دارد گفت: ساده انديشي است که اگر فکر کنيم دشمن نداريم .

سخنگوي دولت گفت: اگر در اين شرايط رئيس جمهور ما غمگين است، اما برخي رئيس جمهورها­­ و نخست وزيران ديگر ناراحت نيستند و کتمان هم نمي کنند.

وي افزود: در اين شرايط اگر به کسي آسيب وارد شود حتما ايراني است و اين موضوع ما را ناراحت مي کند ولي براي آنها مهم نيست.

نوبخت گفت: ترامپ خوشحالي خود را از اغتشاشات پنهان نمي کند.

نوبخت افزود: ترامپ عملاً با محدود و تهديد کردن بانکهاي خصوصي اروپايي تلاش کرد که گشايش اقتصادي مردم را به مضيقه تبديل کند و در اين شرايط خوشحال است.
/2759/
نسخه چاپی