تعریضی بر یک کاریکاتور که بین‌المللی شد
رابطه آل سعود و ایالات متحده امریکا قدری پیچیده تر از دوشیدن شیر گاو و بهره برداری ساده اقتصادی است.

به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، محمد اسماعیل دهقی در یادداشتی برای تسنیم نوشت:

چندی پیش رئیس جمهور امریکا اظهار داشت که عربستان سعودی باید بهای حمایت امریکا از این کشور را بپردازد و عربستان را به گاو شیر دهی تشبیه کرد که امریکا باید تا حد امکان از این گاو شیر بدوشد.

به دنبال این تعبیر کاریکاتوری در نشریات بین المللی و شبکه های اجتماعی منتشر شد که ترامپ در حال دوشیدن یک گاو است این گاو که با عقال و چفیه عربی ترسیم شده بود نماد عربستان و آل سعود بود.

با توجه به اتفاقی که هفته گذشته  در رسانه ها مبنی بر کشته شدن و قطعه قطعه شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود منتشر  شد  لازم است به چند نکته و یک پیشنهاد اشاره کنیم:

اول این که گاو یک حیوان صبور و سودمند است که از شیر، گوشت و پوست آن در زندگی انسان‌ها استفاده فراوانی می شود و این در حالی است که آل سعود در کارنامه خود و خصوصا در این سال های اخیر کشتارها و جنایت های بسیاری را ثبت کرده است و به هیچ روی سزاوار نیست که از آنها به گاو تعبیر شود و این نکته ای است که حتما باید در افکار عمومی به آن توجه شود.

در نظر داشته باشیم که حدود 3 سال از حمله بی امان عربستان به یمن میگذرد و طبق آمار منتشر شده  حدود 22میلیون نفر هم اکنون در خطر قحطی در یمن بسر میبرند و هزاران کودک بی گناه در بد ترین شرایط انسانی زندگی میکنند.گروه های تکفیری که با حمایت مستقیم ال سعود اداره می شوند و در سوریه وعراق هزاران نفر را به بدترین شکل ممکن به خاک وخون کشیدند نیز از دیگر نقاط سیاه این رژیم مرتجع به حساب می آید.

تقریبا تمامی چهره های منتقد عربستان در سال های گذشته به سرنوشت جمال خاشقچی دچار شدند و کشته شدن این روزنامه نگار نیز بنا به ملاحظاتی این چنین در رسانه های دنیا سر و صدا به پا کرده است.
حال با در نظر گرفتن این شاکله و هویت بین المللی حیف است که بخواهیم از این کشور به گاو تعبیر کنیم و در حقیقت این تعبیر  بی انصافی و بی عدالتی در حق حیوان نجیب و سودمندی چون گاو است.

نکته بعد این که رابطه آل سعود و ایالات متحده امریکا قدری پیچیده تر از دوشیدن شیر گاو  و بهره برداری ساده اقتصادی است  به عبارت دیگر امریکا از طریق عربستان سیاست های منطقه ای و راهبردی خود را در عرصه های مختلف سیاسی  به انجام می رساند و در این مسیر رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز منافع خود را دنبال می‌کند.

منویات سیاسی امریکا از جمله دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و مهره چینی در منطقه یکی دیگر از کارکردهای عربستان محسوب میشود که نباید از نظر دور نگه داشته شود.

با این اوصاف شایسته است این کاریکاتور که عربستان را صرفا گاو شیرده معرفی میکند با تغییراتی مجددا باز نشر شود و این بار بجای گاو یک حیوان درنده خو که خون از دهان آن میچکد قرار داده شود.

و نکته آخر این که رفتار آل سعود با جمال خاشقچی که بعنوان یک تحلیل گر و روزنامه نگار معرفی شده است  تنها نقطه ای از کتاب قطور جنایت های آل سعود است که باید در مورد آن بیشتر گفت و نوشت.



 

مطالب مرتبط
ملاحظاتی دربارۀ الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی
به قول شاعر: «من به لبخند گرگ بدبینم»
کی روش اشتباه می کند یا منتقدان؟/آزمون دشوار سردار در جام ملت ها

نسخه چاپی