آیا فشارخون بالا قابل درمان است یا فقط باید آن را کنترل کرد؟

به گزارش راسخون به نقل از چیت شیت؛ فشارخون بالا بیماری است که باید جدی گرفته شود. این بیماری بیشتر در بین افراد میانسال و مسن‌تر دیده می‌شود، ولی ممکن است افراد زیر 30 سال هم به آن مبتلا شوند. ما بیشتر درباره کنترل فشارخون می‌شنویم، ولی درباره درمان واقعی آن چیزی نمی‌شنویم. آیا واقعا فشارخون بالا می‌تواند درمان شود؟
 

فشارخون خون بالا از عوامل متعددی نشئت می‌گیرد؛ مانند عادات غذایی نادرست، عادات ورزشی نادرست و ژنتیک


در ایالات متحده، میانگین 1 نفر از 3 نفر از فشارخون بالا رنج می‌برند. این بیماری زمانی روی می‌دهد که فشاری بیش از حد بر جداره‌ی شریانی وجود داشته باشد که موجب ضخامت آن می‌شود. با گذشت زمان، دیواره شریانی به حدی می‌رسد که مسدود می‌شود. این اتفاق باعث مشکلات قلبی مثل حمله قلبی می‌شود. علت فشارخون می‌تواند ارثی باشد؛ اگر این بیماری در خانواده شما وجود داشته، می‌تواند نقش مهمی در ابتلای شما این بیماری ایفا کند. علاوه بر این، سبک زندگی‌تان می‌تواند عامل اصلی دیگر در ابتلا به این بیماری باشد. رژیم غذایی با نمک زیاد و ورزش نکردن منجر به بیماری فشارخون می‌شود. یا اگر به غذاهای فست‌فود و غذاهای با درصد نمک بالا عادت دارید، ریسک ابتلا به این بیماری را در خودتان افزایش می‌دهید. و اگر از انجام حداقل 150 دقیقه در هفته ( یا 75 دقیقه تمرینات سخت) سر باز بزنید نیز، ریسک ابتلا به این بیماری در شما افزایش می‌یابد.

همیشه تحت کنترل نگه داشتن فشارخون کار آسانی نیست، اما دارو و سبک زندگیِ درست می توانند در درمان این بیماری مثمر ثمر باشند.

اگر به دکتر رفتید و متوجه شدید که فشارخون بالا دارید بدانید که دنیا به آخر نرسیده است. مطمئنا با دانستن این موضوع اتفاقات خوبی برایتان رخ می‌دهد، زیرا اگر دچار فشارخون بالا شده باشید، دکتر سبک زندگی درست را به شما توصیه می‌کند تا بتوانید با این سبک از زندگی، فشارخونتان را کاهش دهید؛ این سبک زندگی شامل عادات غذایی سالم و پیاده‌روی روزانه می‌شود. دکتر احتمالاً داروهای کنترل فشارخون هم پیشنهاد می‌کند که می‌تواند کنار سبک درست زندگی تاثیرگذار باشد.

 

اما برای بسیار از افراد فشارخون بالا درمانی ندارد


در بیشتر موارد فشارخون بالا درمان ندارد، هرچند استثنائاتی وجود دارد؛ مانند فشارخون ناشی از مصرف دارو یا به علت بیماری خاصی. مثلا مشکل کلیوی که باعث فشارخون بالای شما شده باشد، قابل درمان است؛ اما اگر فشارخون بالای شما به دلیل سبک زندگی نادرست شما به جود آمده باشد، دیگر این بیماری ماندگار می‌شود. خوشبختانه راه‌های زیادی برای کنترل آن وجود دارد؛ مانند رژیم غذایی، ورزش و دارو که قبلا در مورد آن صحبت شده است.

اگر در اوایل این بیماری متوجه آن شده باشید، می‌توانید با کنترل آن زندگی عادی خود را مثل سابق داشته باشید. حتی ممکن است با رعایت سبک زندگی مناسب دیگر نیاز به دارو هم نداشته باشید.
اما هر چه دیرتر از ابتلایتان به این بیماری باخبر شوید، دیواره شریان ضخیم‌تر شده و کنترل آن سخت‌تر خواهد شد.



 

مطالب مرتبط
گوشی تاشوی دو نمایشگره سامسونگ ماه بعد رونمایی می‌شود/تصاویر
آیا آمریکا می‌تواند اینترنت ایران را تحریم کند؟ + فیلم
کشف اکسیژن در مریخ/ آیا زندگی در مریخ امکان‌پذیر است؟

 

نسخه چاپی