بازگشت احمد بن عبدالعزیز به عربستان و قوت گرفتن انتخاب جایگزین برای محمد بن سلمان
به گزارش راسخون به نقل از الجزیره؛ گزارش ها حاکی از آن است که تنها برادر باقی‌مانده شاه سعودی در میان اعتراضات بین‌للملی بر قتل منتقد عربستانی، جمال خاشقچی، به عربستان برگشته است.

به نقل از نیویورک‌تایمز براساس گزارشات سه منبع نزدیک به شاهزاده سعوی، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز روز سه‌شنبه از لندن به ریاض پرواز کرد؛ درحالی که برخی تحلیل‌گران بر این باورند که این اتفاق چالشی برای قدرت شاهزاده محمد بن سلمان به حساب می‌آید.

درگاه خبری میدل ایست آی نیز به نقل از از یک منبع نزدیک به شاهزاده گزارش داد بازگشت او (احمد بن عبدالعزیزی) پایه‌های رهبری سلطنتی سعودی را خواهد لرزاند.

این منبع آگاه همچنین گفت: «شاهزاده در نظر دارد که تغییراتی ایجاد کند، این بدان معانست که ممکن است یا نقش مهمی در این تغییرات داشته باشد و یا در انتخاب جایگزین جدیدی برای محمد بن سلمان تاثیرگذار باشد.»

دیوید هیرست، سردبیر درگاه خبری میدل ایست آی گفت  که ورود احمد بن عبدالعزیز احتمالا ولی‌عهد را آزرده‌خاطر خواهد کرد.

دیودید هرست در ادامه افزود: «محمد بن سلمان به یک ناخشنودی خانواده سلطنتی تبدیل شده است. اعتراض و ناراضیتی شاهزاده احمد به ولی‌عهد همیشه بر همگان آشکار بود.»

گفته می‌شود یکی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی، بن عبدالعزیز – که در انگلستان زندگی می‌کرده است – پس از دریافت‌های ضمانت‌های لازم امنیتی از طرف انگلیس و ایالات متحده، به ریاض برگشته است.

 

شاهزاده احمد کیست؟

برادر کوچکتر پادشاه عربستان، بن عبدالعزیز، که هم‌اکنون در سن 70 سالگی به سر می‌برد، یکی از ارشدترین اعضای خانواده سلطنتی سعودی محسوب می‌شود. نسبت وی به عنوان بردار پادشاه به او جایگاه ویژه‌ای در خاندان پادشاهی داده است.

او و پادشاه آخرین اعضای باقی‌مانده از هفت سُدَیری (به هفت برادر تنی از فرزندان ملک عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان و همسر او حصه دختر احمد السدیری گفته می‌شود. این هفت تن به نام آل فهد هم مشهورند) هستند.

 

بازگشت عبدالعزیز در زمان پرونده قتل خاشقچی به چه معناست؟

به گزارش الجزیره، زمان بازگشت بن عبدالعزیز به ریاض که رسما توسط ریاض اعلام نشده بود، مهم و در خور توجه است.

خبرنگار الجزیره می‌گوید احمد بن عبدالعزیز زمانی به ریاض بازگشت که عربستان تحت فشارهای بین‌المللی برای روشن کردن قتل خاشقچی در کنسولگری و برای روشن کردن اینکه چه کسی او را کشته، است.
بسیاری از جوامع ببن‌المللی بر این باورند که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است.

«فهمیدن آنچه که در داخل خانواده سلطنتی در حال وقوع است کمی سخت است، اما شکی نیست که این بحران پیامدهای قابل‌توجه‌ای برای خانواده سلطنتی عربستان و عربستان سعودی داشته باشد.




 

مطالب مرتبط
کشف اجساد نوارپیچ‌‌شده دو خواهر عربستانی در آمریکا/آیا دوباره پای سعودی‌ها در میان است؟
حاشیه های دیدار هیئت‌های دانشجویی با رهبر انقلاب در مراسم اربعین سیدالشهدا
ظریف: بعید است با اعمال دور جدید تحریم‌های آمریکا اتفاق جدیدی رخ دهد+فیلم

نسخه چاپی