مجری اقتصادی راشاتودی: قطع دسترسی ایران به سوئیفت، حذف دلار در جهان را سرعت می‌بخشد
 مجری اقتصادی راشاتودی می‌گوید: قطع دسترسی ایران به سوئیفت حذف دلار از اقتصاد جهان را سرعت می‌بخشد.

به گزارش راسخون به نقل از راشاتودی، مکس کیزر، مجری اقتصادی شبکه راشاتودی می‌گوید: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه شبکه پیام رسان بین بانکی سوئیفت به عنوان هشداری برای دشمنان واشنگتن است، اما به سرعت گرفتن سقوط دلار منجر خواهد شد.

سوئیفت یک سامانه پیام رسان است که بین ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی در ۲۰۰ کشور جهان وظیفه جابجا کردن پیام را ایفا می‌کند. این سیستم طی چند روز گذشته دسترسی چند بانک ایرانی ازجمله بانک مرکزی را قطع کرده است.

در واقع این اقدام سوئیفت نشان می‌دهد که هیأت مدیره آن نتوانستند در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کنند. آنها این اقدام را همان گونه که وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید «اقدامی درست برای حفظ تمامیت نظام مالی بین‌المللی» عنوان کرده‌اند.

مکس کیزر می‌گوید: آمریکا در تلاش برای فشار به ایران، تنها در حال سوق دادن دیگر کشورها به سمت جایگزین‌های دلار و سوئیفت و کاهش وابستگی به نظام مالی آمریکا از طریق خرید طلا است.

این مجری اقتصادی گفت: آمریکا به شکل گیج‌کننده‌ای به نظر می‌رسد که می‌خواهد با استفاده از سوئیفت به عنوان سلاح، حذف دلار از بازارهای جهانی را سرعت ببخشد.

کایزر می‌گوید: تأثیر این اقدامات بر بازار جهانی روشن است، چین و روسیه در حال ایجاد یک سامانه پیام‌ رسان جایگزین سوئیفت هستند و از طرف دیگر در حال خرید صدها تن طلا برای فرار از وابستگی به دلار آمریکا هستند و درواقع این اقدامات به حذف دلار در جهان شتاب می‌دهد.

روسیه طی سال‌های گذشته ذخایر طلای خود را به شدت افزایش داده است؛ چراکه روابط مسکو و واشنگتن به تاریکی گراییده است. زمانی که دولت ترامپ خود را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو در ماه آگوست آماده می‌کرد، بانک مرکزی روسیه حجم ذخایر طلای خود را به ۸۳ میلیارد دلار رساند و ذخایر دلاری خود شامل اوراق قرضه دولتی آمریکا را از ۹۶ میلیارد دلار در ماه مارس به ۱۴.۹ میلیارد دلار در ماه می رساند.

تأثیر تحریم‌های آمریکا در درازمدت برای ایران هرچه که باشد اما این کشور در کوتاه مدت با مشکل جدی روبرو خواهد شد، بدون دسترسی به سوئیفت این کشور نخواهد توانست پول واردات یا صادرات خود را جابجا کند. ایران باید با توجه به خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم‌ها علیه ایران، این کشور باید برای بهبود اقتصاد خود تدابیر جدیدی اندیشیده و از شرایط متعارف خارج شود.

کایزر معتقد است: ایران باید هوشمندانه‌تر عمل کرده و به سمت استفاده از طلا و ارزهای مجازی روی بیاورد تا از بدتر شدن شرایط جلوگیری کند. این کشور هم اکنون به صورتی کاملا مدبرانه به سمت قراردادهای نفتی دوجانبه با ارزی غیر از دلار رفته اما باید از طریق خرید طلا و بیت‌کوین ارزش پول ملی خود را بالا ببرد.

این مجری اقتصادی ادامه داد: هم اکنون جهان به دنبال مقابله با این گونه سیاست‌های دیوانه‌وار است و به نظر کایزر رفتن به سمت طلا و ارزهای مجازی می‌تواند قدمی روبه جلو برای گذر از سلطه طلا در بازار جهانی باشد.

در شرایط کنونی سران اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا با اجرای قوانین مسدود کننده از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران حمایت کنند. این احتمال وجود دارد که سوئیفت به دلیل همراهی با واشنگتن در تحریم ایران از سوی بروکسل به دلیل نقض قوانین مسدودساز جریمه شود.

از طرف دیگر اروپایی‌ها در حال کار بر روی ایجاد شبکه پیام رسان جایگزین سوئیفت هستند تا به تعامل مالی با ایران ادامه دهند.

مکس کایزر معتقد است: ایجاد شبکه پیام رسان جایگزین شبکه سوئیفت بسیار آسان است و تنها چیزی که تاکنون از ایجاد آن جلوگیری کرده است سکون کشورها بوده است.


منبع: فارس




 

مطالب مرتبط
هشدار ترامپ به اوپک: تولید نفت را کاهش ندهید/ قیمت نفت باید پایین بماند
توضیحات جدید وزیر کار درباره بسته‌های حمایتی دولت
چرا کرکوک عراق برای آمریکا مهم است؟

نسخه چاپی