استخاره باید توسط اهل آن انجام شود/این امر همچون تعبیر خواب موهبتی الهی است
آیت‎الله فاطمی‌نیا گفت: استخاره را باید اهل آن انجام بدهند هر کسی برای این کار اهلیت و شایستگی ندارد زیرا استخاره کردن همچون تعبیر خواب موهبتی الهی است.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری شبستان، آیت‌الله سید عبدالله فاطمی نیا استاد حوزه علمیه در مسجد جامع ازگل درباره دعای 33 صحیفه سجادیه با موضوع استخاره به سخنرانی پرداخته و گفت: استخاره دو نوع است یکی اینکه انسان با زبان و قلب خود از خداوند طلب خیر کند دیگر اینکه به وسیله تسبیح و قرآن استخاره کنند.

وی افزود: در این دعا امام سجاد(ع) از خداوند می‌خواهد که به قلب او الهام کند که کدام کار برای او بهتر است، امام می خواهد بفرمایید که کار در دستان خداوند است.

آیت‎الله فاطمی‌نیا با بیان اینکه  در اصل استخاره از لفظ خیر گرفته شده است، عنوان کرد: استخاره طلب خیر از خداوند است اما  همیشه مشورت مقدم بر استخاره است، استخاره برای وقتی است که ابهامی در گوشه قلب شخص مانده باشد، حتی مشورت هم نمی تواند آن را درست کند.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: اگر یکی از شما خواستید کاری انجام دهید دو رکعت نماز بخوانید و از خداوند طلب خیر کنید.

وی با بیان اینکه درباره انجام واجبات نیاز به استخاره نیست، گفت: برای طلب خیر از خداوند انسان باید ظاهر و باطن خود را از آلودگی پاک کند و در آنچه استخاره کرده دچار تردید نشود.

آیت‌الله فاطمی‌نیا افزود: در روایت است که استخاره را باید اهل آن انجام بدهند هر کسی برای این کار اهلیت و شایستگی ندارد زیرا استخاره کردن همچون تعبیر خواب موهبتی الهی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه استخاره باید معقول و به دست اهل آن انجام شود، اظهار داشت: برخی افراد برای انتخاب سرنوشت خود در ازدواج استخاره می‌کنند. در ازدواج باید مشورت و بررسی انجام شود و صرفا به استخاره کردن کفایت نشود.

وی افزود: در استخاره ما باید نسبت به آنچه خداوند به آن راضی است رضایت داشته باشیم  از او بخواهیم که آنچه را که او دوست دارد به قلب ما الهام کند.

آیت‌الله فاطمی‌نیا با بیان اینکه استخاره بدون علم و آگاهی بسیار خطرناک است، عنوان کرد: اگر استخاره توسط اهل آن انجام گیرد و درست باشد یکی از مواهب آن این است که انسان را برای تصمیم گرفتن درباره یک مساله به قطعیت می رساند.

 

مطالب مرتبط
آیت الله مکارم شیرازی: با مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌‌ها مردم را سرگرم نکنید
تشرف بانوی مسیحی فلیپینی به اسلام
نگاهی اجمالی به زندگینامه حضرت سکینه(س)

نسخه چاپی