امامزادگان ما را از غربت و تهاجم نگه می دارند | اگر راسخون خوب معرفی شود وقف فضای مجازی رونق می گیرد
به گزارش روابط عمومی پایگاه فرهنگی اطلاع رسانی راسخون، حاج احمد واعظی در بازدید از راسخون عنوان کرد؛ به عنایت حضرت رضا علیه السلام توفیقی بود برای من در شهرکریمه ال الله جایی که حرم معصومین است، به این فضای فرهنگی و اهل بیتی و جایی که به امامزادگان و امامزاده سیدعلی علیهم السلام مرتبط است که به فرموده آیت الله نجفی مرعشی ابالفضل قمی ها وکریم  بنی هاشم است. حضور یابم در محضر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و بلاخره قم پر فیض که ازهر گوشه و کنارش نور و هدایت  دیده می شود.

راسخون فضای ارشمندی است که انسان را یاد قرآن "و ما یعلم تاویله الا راسخون فی العلم" و اهل بیت عصمت می اندازد، به تعبیر نورانی امام صادق علیهم السلام که فرمودند: "نحن راسخون فی العلم" واقعا راسخون اسم با مسما و نورانی و عظیمی ای است در کنار اینهمه فضاهای نورانی و در راستای نشر این فرهنگ  عظیم تلاش می کند.

حاج احمد واعظی با استقبال از گزارش سردبیر راسخون که راسخون را بزرگترین موقوفه فضای مجازی عنوان کرد، درباره اهمیت این فضای مجازی وکارفرهنگی در این زمینه عنوان کردند: برخی عرصه ها برای نظام گلوگاه  و کلیدی است من چند نکته بذهنم آمد که با خاطره ای از برنامه های حرم رضوی شروع می کنم که قابل استفاده و تعمیم به دیگر فضاها هم می باشد.  یکبار مقام معظم رهبری دام ظله مشرف شده بودند حرم حضرت رضا علیه السلام نیمه های شب به تعبیر قدیمی ها هنگامی که سحرخوانی پخش می شد،آقا فرموده بودند این صدای کیست؟ گفتن نوار فلانی است! آقا فرموده بودند چرا نوار؟! تعبیرآقا این بود در حرم امام رضا علیه السلام  باید بهترین ها و زنده به اجرای برنامه بپردازند.

آقای واعظی در توضیح رویکردهای حضور در فضای مجازی عنوان کرد؛ فضای مجازی از حوزه هایی که به شدت نیاز است حمایت شود همانگونه که فرمودند طبق رهنمود حضرت آقا "
اگر رهبر نبودم دوست داشتم فرماندهی فضای مجازی را به عهده بگیرم". که جایگاه حساس این فضا را ترسیم می کند.
ایشان در توضیح طرح خادم یاری مجازی خودشان افزود؛ چند وقت پیش طرحی مطرح کردم تحت نام "
خادم یاری مجازی" امام رضا علیه السلام که اگر موافقت بشود که هر کسی که خواست خادم مجازی امام رضا علیه السلام باشد. در کل کشور فراخوان بدهیم خادم بگیریم برای امام رضا علیه السلام هرکسی با موبایل خودش در مدرسه، مجالسی و هر جا می رود  هر چی فکر می کند مفید و همسو با اهل بیت است. را در این فضا کارکند. حالا حضرت رضا علیه السلام  نمادین و محورگفته شده است و این را برای همه حضرات می شود تعمیم داد. مثل موردی که شما برای هیئات فرمودید چیز بزرگی می شود. چند تا راسخون می توانند این کار را انجام دهند؟ حالا اگه راسخون برود توی خانه های مردم خیلی توفیقات فرق می کند.
امامزادگان ما را از غربت و تهاجم نگه می دارند | اگر راسخون خوب معرفی شود وقف فضای مجازی رونق می گیرد
وقف در فضای مجازی مغفول مانده است
آقای واعظی در خصوص ضرورت معرفی بیش از پیش راسخون یاد آور شدند:  فضای مجازی دنیای وسیعی که همه زندگی ما و نظام را در برگرفته است. در بحث وقف بیشترین چیزی که حائز اهمیت است تبیین است. که بهترین موقعیتش الان درکشور چند نفر از راسخون مطلع هستند و اینکه راسخونی وجود دارد و جز موقوفات است؟ واقعا  اگر مردم بیایند پای کار و اهمیت موضوع را ببینند و بفهمند چه کاری می توانند انجام دهند. اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
ایشان تاکید کرد: برای فرهنگ سازی وقف امروز خیلی می شود کارکرد، وقف گستره عظیمی دارد از حوزه کودک تا پیری و... را در بر می گیرد، واقعا بهترین نوع وقف وقف فضای مجازی است چون همه الان با این فضا درگیرند. لازم است که فرمودید راسخون موقوفه فضای مجازی است اطلاع رسانی دقیقی بشود. که ظرفیت های جدیدی هم ایجاد خواهد کرد.
واعظی در خصوص اهمیت وقف و فضای مجازی افزود: وقف درآموزه های دینی و ولایی ما جایگاه ویژه ای برخوردار است خصوصا الان که دشمنان ما به اهمیت این موضوع پی برده اند. البته ما هم کار می کنیم اما کار آنها و انسجام آنها بیشتر دیده می شود.
اینقدر شاخه های مختلف برای کار است اکه اگر مردم آشنا بشوند با راسخون و راسخون را بهتر بشناسند، ظرفیت های جدیدی ایجاد خواهد شد.  امیدوارم به حق امام رضا  علیه السلام که از موقوفات خوب آینده ما وقف فضای مجازی و راسخون باشد.

 
امامزادگان ظرفیت عظیم فرهنگی اند
حاج احمد واعظی با توجه موجی از تخریب جایگاه و نقش امامزادگان که در فضای مجازی و رسانه ای شروع شده است عنوان کرد: امام زاده ها  ازگذشته دور منبع انرژی، پتانسیل قوی و ظرفیت فرهنگی بوده اند، گویی آمدن امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها و امامزادگان و حضرات همه برنامه و تدارک ویژه معنوی برای ایرانی ها داشته اند و خداوند ویژه برای ما برنامه ریزی کرده و در یارکشی اولیه روی ایران و منطقه ما عنایت خاصی بوده است من اعتقادم این است خدا این منطقه را برای خودش برگزیده ما هیچ نبی ای در غیر منطقه خودمان نداریم! همه اینها اطراف ما هستند اینها را نباید اتفاقی دانست.
امامزادگان ما را از غربت و تهاجم نگه می دارند | اگر راسخون خوب معرفی شود وقف فضای مجازی رونق می گیرد
امامزادگان ما را از غربت و تهاجم نگه می دارند
واعظی در خصوص نقش پر خیر امامزادگان در حیاط فرهنگی شهرها عنوان کرد: در خیلی از شهرها یک بقعه کوچک شده منبع بسیاری خیرات، مبرات و برکات است. امامزادگان ما را از غربت و تهاجم نگه می دارند،  اول محرم که می شود شروع می کنند حرف بی ربط زدن اینها بی انصافی است . حضرت فرمودند کل الخیر فی باب الحسین، اگر خیر و برکاتی می بینیم در همین فضای هیئت ها و امامزاده ها است.
اما به قول گفتنی ما هم در قبال رنج و سختی که این بزرگواران برای ما کشیده اند مسئولیت داریم

چه خوش بی مهربانی از دو سر بی!
تعصب ما به اهل بیت علیهم السلام و امامزادگان کمترین چیزی است که در پاسخ لطف این بزرگواران از بذل جان تا ایجاد مسیر و راه رشد و کمال و هویت و مصونیت بخشی
بخش دیگر این پاسداشت می تواند معرفی صحیح و شناساندن صحیح این بزرگواران باشد. راسخون می تواند امامزادگان کل کشور را معرفی کند
یک امامزاده در"
گراش" می شناسم که نقش ویژه ای در حیات فرهنگی از بندرعباس تا اصفهان داشته اند. خوب است اینها برای جامعه تبیین شود. یا ما یک"بی بی حسنیه" داریم در تربت حیدریه که مناظره و احتجاج معروفی داشته است و با وجود اینکه علی الظاهر امامزاده هم نیستند خادمه اهل بیت بوده اند منشا کلی خیرات و مبرات هستند.
امامزادگان ما را از غربت و تهاجم نگه می دارند | اگر راسخون خوب معرفی شود وقف فضای مجازی رونق می گیرد
ما امامزاده غریب زیاد داریم
این ذاکر اهل بیت علیهم السلام در خصوص ضرورت رویکرد غیرمنفعلانه در کار فرهنگی عنوان کردند: راسخون و فضای مجازی ما نباید منفعل باشد بلکه باید علیه دشمن ظرفیت نفوذ پیدا کند. بیش از 300 تشکل و لابی صهیونیستی علیه شیعه به محوریت ایران طبق آمار چند سال قبل که من دیدم فعال هستند. و هجمه هایی علیه ما برنامه ریزی می کنند.
واعظی در خصوص رویکردهای رصد فضای مجازی عنوان کرد: شیعه حرف برای گفتن زیاد دارد. آنقدر راسخون زمینه برای کار دارد. که شاید خیلی از جزئی ترین اش پرداختن به خواندن های احمد واعظی باشد. حتی به ما هم می توانید جهت بدهید، نظر مخاطب رو بگیرید و برنامه بدهید در این حوزه ها، اگر ورود منسجم باشد اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
امامزادگان ما را از غربت و تهاجم نگه می دارند | اگر راسخون خوب معرفی شود وقف فضای مجازی رونق می گیرد
دوست دارم افق آینده ذاکری اهل بیت توسط افرادی اداره شود که دارای مدارج علمی باشند
در مجموع از کاربران راسخون 50 سوال برای پرسیدن از حاج احمد آقای واعظی در سایت راسخون و شبکه های اجتماعی دریافت شد که با توجه به وقت کم بنا شد به صورت کتبی جواب سوالات برتر از آقای واعظی گرفته و در راسخون منتشر شود.
اما حجت الاسلام امین؛ معاون محتوا و مسئول تحریریه راسخون به عنوان نماینده تیم محتوا و کاربران سه سئوال کوتاه زیر را طرح کرد.


سئوال راسخون: با توجه به اینکه جنابعالی از 14 سالگی و سال 61 نفستان متبرک به مداحی و ذاکری اهل بیت است و ما هم اینجا رسانه ایم و شما هم رسانه و زبان مردم اید خواستیم سه سوال کلیدی ادغام شده خدمتتان داشته باشیم.
  • توصیه شما به مداحان جوان به عنوان استادی که سال هاست خادم و مرثیه خوان اهلبیت است؟
  • فکر می کنید چه آفاتی متوجه بحث مداحی است؟
  • چه جمله ای خطاب به مسئولین دارید به عنوان صدای مردم؟
آقای واعظی در پاسخ عنوان کرد، عنوان استاد که بذل محبت شما است اما به عنوان یک آدم معمولی به جوان ترها و پسر خودم بیش از هر چیزی توصیه به علم می کنم. دوست دارم افق آینده ذاکری اهل بیت توسط افرادی اداره شود که دارای مدارج علمی باشند. دانش و دانستنی هایی که یک مداح نیاز دارد خیلی زیاد است. شما به نظر آقا درباره مداحی نگاه کنید که می فرمایند،"مداحی هنری است مجموعه هنرهای متفاوت می تواند باشد" تامین این خواسته نیاز به دانش و تخصص دارد. که دارایی ها و با توانایی فردی مداح بر می گردد.
به قول صائب:

چو شد زهر عادت مضرت نبخشد               به مرگ آشنا کن به تدریج جان را
همان کاری که اهالی سیر و سلوک می کنند یا رزمی کارها که روز اول مشت در خاک اره فرو میکنند به مرور از خاک اره می کاهند و به شن می افزایند، که بتدیج می توانند صخره را هم بشکنند.

اما درخصوص آفاتی که فرمودید متوجه مداح می تواند بشود، حاج آقای سازگار تعبیر زیبایی داشتند. که چند چیز است برای مداح مشکل ایجاد می کند:
"بی تقوایی،  بی استادی،  بی سوادی"
بنابر این یک راهکار بیشتر وجود ندارد؛  علم، علم، علم و تحصیل علم، تحصییل علم، تحصیل علم
اما به مسئولین میتونم بگویم:
مسئولین ما به این مملکت حضرت زهرا نگاه ویژه داشته باشند.
همین در خانه اگر کس است یک حرف بس است.
بدانیم ظهور عین غیبت دو مرحله ایست، ظهور اتفاق افتاده، آقا دارد یارکشی می کند، قطار راه افتاده، برای آقا حساب ویژه باز کنیم

 

مرتبط:
گزارش تصویری بازدید حاج احمد واعظی از راسخون
حاج احمد واعظی امشب در راسخون پاسخگوی شماست

نسخه چاپی