مرفاوی در گفتگو با راسخون: پرسپولیس با شایستگی نتیجه گرفته است نه کمک داوران
سرمربی اسبق استقلال گفت: پرسپولیس با شایستگی توانسته نتیجه بگیرد و قبول ندارم که این تیم با کمک داوران توانسته خود را در جمع مدعیان نگه دارد.

صمد مرفاوی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، در خصوص کیفیت نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: از لحاظ کیفی برخی تیم ها خوب بودند و بعضی ها هم در حد انتظار ظاهر نشدند اما اگر بخواهیم کیفیت کلی لیگ را بررسی کنیم، واقعا قابل قبول نبود. تا تیم ها می خواستند به شرایط خوب و یکدستی برسند، لیگ تعطیل می شد و این وقفه های پی در پی باعث افت تیم ها و پائین آمدن کیفیت لیگ می شود. وقتی لیگ هم کیفیت نداشته باشد، طبیعی است که به تیم ملی هم کمکی نمی شود. تیم ملی هم استفاده ای از بازیکنان لیگ نمی کند. تا تیم ها خودشان را آماده بازی می کردند، لیگ برای تیم ملی متوقف می شد و باعث شد کیفیت مطلوب نباشد. البته سازمان لیگ هم مجبور بود که تن به خواسته ی سرمربی تیم ملی بدهد. این تعطیلات بی مورد باعث اختلال در برنامه ی باشگاه ها، مصدومیت بازیکنان و در نهایت به ضرر تیم ها تمام می شود. این وقفه ها یکی از نقاط ضعف بزرگ لیگ امسال ما در نیم فصل اول بود.

مدعیان خود را از دیگر تیم ها جدا کرده اند
وی در خصوص مدعیان لیگ هجدهم افزود: مدعیان لیگ کاملا خود را از دیگر تیم ها جدا کرده اند. پرسپولیس، سپاهان، استقلال، تراکتور و پدیده. کسی فکر نمی کرد، پدیده مدعی باشد چون نسبت به دیگر تیم های مدعی، هزینه ی خیلی کمتری کرده است. بقیه تیم ها به لحاظ مهره و ساختار و امکانات بهتر هستند. البته پدیده از لحاظ بازیکنی شرایط خوبی دارد. چون تغییر آنچنانی نداشتند و 3 سال است با هم هستند. فقط مسعود ریگی به آنها اضافه شده است.

پرسپولیس با شایستگی نتیجه گرفته نه کمک داوران
سرمربی اسبق استقلال در خصوص شرایط پرسپولیس در نیم فصل اول با توجه به عدم خرید بازیکن به دلیل محرومیت، تاکید کرد: پرسپولیس همیشه تیمی بزرگ بوده و خواهد بود. آنها در چند سال اخیر بازی های خوبی انجام دادند و با شایستگی نتیجه ی آن را هم گرفتند. بحث هایی می شود که داوران به این تیم کمک می کنند که اصلا قابل قبول و منطقی نیست. مگر می شود تیمی با داوری فقط برنده شود؟ داوران اگر اشتباهی می کنند برای همه ی تیم هاست چه به ضرر چه به نفع. سود و زیان اشتباهات برای همه ی داوری است. پرسپولیس 14 بازیکن و چند جوان خوب دارد که باید به آنها احترام گذاشت. متاسفانه هرجا می نشینند، می گویند پرسپولیس بازیکن ندارد. اتفاقا خود برانکو از این شرایط گله ای نکرده و دیدید که به خوبی از داشته های خود استفاده کرد و همین جوانها عصای دست او بودند. برانکو در این مدت جوانهای خود را تضعیف نکرد و به تیم و بازیکنان اعتماد به نفس داد.

تاثیرگذاری مارکو در پرسپولیس
مرفاوی ادامه داد: یکی از نقاط مثبتی که تیم برانکو دارد، بدنسازی عالی مارکو است. تیم از لحاظ بدنی در شرایط خوبی قرار دارد و این هنر مربی بدنساز برانکوست که کسی حرفی از آن نمی زند.همه می گویند برانکو. بله برانکو مربی سطح بالای خارجی است که کمک زیادی به فوتبال ایران کرده وکارنامه اش در پرسپولیس گویای همه چیز است. بدنساز و دستیاران همه جزو کادر فنی هستند که نقش زیادی در نتایج خوب پرسپولیس دارند. در آماده نگه داشتن این تیم واقعا نقش مارکو خیلی زیاد است و باید توجه شود.

پرسپولیس مدعی اصلی قهرمانی است
وی در خصوص اینکه آیا پرسپولیس بازهم مدعی اصلی قهرمانی می تواند باشد یا نه؟ تاکید کرد: تیمی که می خواهد قهرمان شود، کار راحتی در پیش ندارد و پرسپولیس هم از این امر مستثنی نیست. تیمی نمی تواند به سادگی قهرمان شود. امسال مدعیان بیشتری در کورس هستند و پرسپولیس به نظرم در نیم فصل دوم با توجه به خرید بازیکن، می تواند یکی از مدعیان اصلی باشد.
مرفاوی در گفتگو با راسخون: پرسپولیس با شایستگی نتیجه گرفته است نه کمک داوران
استقلال فصل را بی برنامه شروع کرد
سرمربی اسبق استقلال با اشاره به شرایط آبی پوشان افزود: استقلال در شروع فصل تغییرات زیادی داشت. نمی خواهم از کسی ایراد بگیرم و اسم کسی را بیاورم. این باشگاه بدون برنامه ریزی فصل را شروع کرد. این مشکل متاسفانه چند سال است گریبان تیم را گرفته که فقط بازیکن می خرند و تیم ثبات ندارد. آنها برای نیم فصل دوم نیاز به تقویت دارند تا به روند خوب خود ادامه دهند.

وزیرورزش پرسپولیسی نیست
مرفاوی در پاسخ به این سوال که آیا شما هم مثل بقیه ی استقلالی ها معتقدید وزیر ورزش پرسپولیسی است و به این تیم کمک می کند؟ گفت: من چنین چیزی را قبول ندارم. مگر می شود یک وزیر سطح خود را تا حد طرفداری از یک تیم پائین بیاورد؟ وزیر درگیر بحث کلان ورزش است و باید واقعیت را پذیرفت. حالا اینکه هر کدام از طرفداران او را به تیم دیگری منتسب می کنند، فقط بحث کری خوانی است. کری خوانی و رقابت دو تیم هم باید طوری باشد، که احترام ها حفظ شود.

داوران اعتماد به نفس ندارند
وی در خصوص وضعیت داوری لیگ برتر در نیم فصل اول خاطرنشان کرد: داوران ما هم باید باتجربه شوند. الان دوره ی گذار داوری است. برای سوت زدن، داوران استرس دارند و اعتماد به نفس خود را از دست دادند. هجمه های زیادی علیه آنها می شود که کار را سخت می کند. بیشتر اشتباهات داوری از نداشتن اعتماد به نفس سرچشمه می گیرد چون همه ی تیم ها و بازیکنان سر یک صحنه ی عادی به داور اعتراض می کنند. خود کمیته داوران و مربیان و بازیکنان هم باید در بازی ها به داوران کمک کنند تا آنها با آرامش و اعتمادبه نفس بیشتری سوت بزنند.

خوشحالم هدایت استقلال خوزستان را قبول نکردم
مرفاوی در خصوص اینکه چرا اول فصل از پذیرش هدایت استقلال خوزستان انصراف داد؟ گفت: دلیل انصراف من از هدایت این تیم را الان دارید می بینید. به خاطر چه چیزی 6 امتیاز از آنها کسر شده است؟ به خاطر عدم مدیریت، عدم برنامه ریزی صحیح و نداشتن امکانات مالی اینها همه تاثیر گذار بود. اگر آن موقع شرایط مالی خوب بود، می توانستیم تیم خوبی ببندیم ولی نشد و من هم انصراف دادم. خوشحالم که اول فصل قبول نکردم. بالاخره این تجربه را در صبای قم داشتم. در صبا مگر ما چه چیزی داشتیم ولی همه ی مشکلات سقوط گردن من افتاد. من ضرر کردم کسی ضرر نکرد. اینجا هم اگر استقلال خوزستان را می رفتم و این بلاها سرش می آمد، می گفتند مرفاوی باعث شده است.
 
انتظار از تیم ملی، فقط قهرمانی است
تیم ملی بازیکنان خوبی دارد. آنها شرایط خوبی را پشت سرگذاشتند و در اکثر تورنمنت ها یکسان عمل کردند. از لحاظ مهره ای واقعا جزو خوب های آسیا هستیم و واقعا هم انتظار از تیم ملی قهرمانی در آسیاست. امیدوارم بعد از سالها انتظار، این مهم حاصل شود و تیم ملی فوتبال ایران بتواند قهرمانی آسیا را به دست بیاورد.
 
سید مجتبی سیدی
نسخه چاپی