ادامه تعطیلی دولت آمریکا؛ ترامپ:  مذاکره با دموکرات‌ها «وقت تلف‌کردن مطلق بود»
در حالیکه تعطیلی دولت آمریکا به چهارمین هفته نزدیک می‌شود، دونالد ترامپ جلسه با دموکرات‌های کنگره را "اتلاف وقت" دانسته و به صورت ناگهانی پس از ۲۰ دقیقه جلسه با این قانونگذاران را ترک کرد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، رهبران دموکرات‌های کنگره می‌گویند دونالد ترامپ جلسه مذاکره با آنها را نیمه‌کاره رها کرده و با عصبانیت اتاق را ترک کرده است. ترامپ تهدید کرده است که اگر کنگره با بودجه دیوار او موافقت نکند شاید با اعلام وضعیت فوق‌العاده شخصا دستور احداث فوری دیوار را بدهد.

به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، سناتور چاک شومر و نانسی پلوسی، رهبران دموکرات‌های کنگره روز چهارشنبه یک بار دیگر برای مذاکره با رییس‌جمهوری آمریکا برای خروج از بن‌بست بر سر لایحه بودجه دولت و بازگشایی بخش‌های تعطیل شده دولت فدرال به کاخ‌سفید رفته بودند. گفت‌وگوها میان دموکرات‌ها و رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی دوباره بی‌نتیجه ماند که تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال وارد بیستمین روز خود شده است و تنها دو روز کمتر از طولانی‌ترین تعطیلی تاریخ دولت آمریکا فاصله دارد.

حدود ۸۰۰ هزار تن از کارمندان وزارت‌خانه‌های مختلف دولت آمریکا از روز ۲۲ دسامبر سر کار نرفته‌اند و در پی آن حقوق ابتدای ماه ژانویه خود را هم هنوز دریافت نکرده‌اند. اختلاف اصلی میان رهبران دموکرات کنگره و دونالد ترامپ بر سر بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری احداث دیوار مکزیک است که ترامپ می‌گوید بدون تصویب آن حاضر نیست لایحه بودجه را امضا کند.

ترامپ دقایقی بعد از ترک جلسه با رهبران دموکرات‌ها در توییتر نوشت این جلسه "وقت تلف‌کردن مطلق بود". او تهدید کرده است که اگر از راه کنگره به هدف خود نرسد با اعلام وضعیت فوق‌العاده از اختیارتش برای جابجایی بودجه دولت و ساخت فوری دیوار استفاده خواهد کرد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به تازگی اکثریت آن به دست دموکرات‌ها افتاده است، پس از این جلسه نیمه‌کاره به خبرنگاران گفت: "جو کاخ‌سفید بسیار سرد است".

سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنا هم به خبرنگاران گفت ترامپ هنگامی جلسه را ترک کرد که پلوسی گفت هیچ بودجه‌ای برای احداث دیوار مکزیک تصویب نخواهد شد. شومر گفت: "او از  پلوسی پرسید: آیا با طرح دیوار من موافقت می‌کنید؟ و وقتی پلوسی گفته نه، او برخاست و گفت پس دیگر دلیلی برای این مذاکره باقی نمانده و اتاق را ترک کرد. سناتور شومر همچنین به خبرنگاران گفت: یک بار دیگر شاهد اوقات تلخی او بودیم چون به خواسته‌اش نرسیده بود.

سناتور شومر همچنین گفته است ترامپ پیش از ترک اتاق کنفرانس "روی میز کوبیده" اما استیو اسکالیس، از رهبران جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان می‌گوید کسی روی میز نکوبیده است.

جلسه مذاکره روز چهارشنبه ترامپ با رهبران دموکرات‌ها در حالی نیمه‌کاره و بی‌نتیجه ماند که او سه‌شنبه شب در یک نطق تلویزیونی که به طور زنده از اکثر شبکه‌های تلویزیونی آمریکا پخش شد از مردم ایالات متحده خواست با تلفن کردن به نمایندگان خود در کنگره از آنها بخواهند به او بودجه و امکانات لازم برای احداث دیوار مکزیک را بدهند.

ترامپ در نطق هشت دقیقه‌ای خود، دموکرات‌ها را عامل تعطیلی دولت معرفی کرد. رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه آمریکا خواهان اختصاص بودجه ای ۵.۷ میلیارد دلاری از سوی کنگره برای ساختن یک مانع فولادی مرتفع است که از قول‌های انتخاباتی او بود، اما دموکرات‌ها قویا با تامین چنین بودجه‌ای مخالفت می‌کنند.




 

مطالب مرتبط
مجلس قانونگذاری فلسطین «محمود عباس» را فاقد صلاحیت سیاسی اعلام کرد
تأکید سفیر ایران در لاهه بر حفظ امنیت دیپلمات‌ها و سفارت کشورمان در هلند
حمید بعیدی‌نژاد: پناه دادن به تروریست‌ها و تجزیه‌طلب‌ها در اروپا مصداق آزادی سیاسی نیست

نسخه چاپی