شکار جوانترین تیم جام توسط یوزهای ایرانی
تیم ملی فوتبال ایران با غلبه بر تیم ملی ویتنام که جوان ترین تیم جام هفدهم هم محسوب می شود، توانست با 6 امتیاز صعود خود را به دور بعد قطعی کند و برای صعود به عنوان سرگروه باید منتظر بازی با عراق بماند.

به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، تیم ملی ایران ساعت 14:30 در دومین دیدار خود در ورزشگاه آل نهیان ابوظبی مقابل تیم ملی ویتنام صف آرایی کرد و موفق شد با 2 گل حریف سرسخت خود را از پیش رو بردارد. این پیروزی باعث شد تا شاگردان کی روش 6 امتیازی شوند و بدون گل خورده و با 7 گل زده مقتدرانه در صدر قرار بگیرند و به دور بعد صعود کنند.

کارلوس کی روش برای رویارویی با ویتنام، نسبت به بازی اول ایران که یمن را 5 تایی کردند، 3 تغییر در ترکیب خود ایجاد کرد و سید مجید حسینی، رامین رضائیان و مهدی ترابی را نیمکت نشین کرد و به جای آنها محمدحسین کنعانی زادگان، وریا غفوری و سامان قدوس را در ترکیب فیکس قرار داد.

به این ترتیب علیرضا بیرانوند، محمد حسین کنعانی زادگان، مرتضی پورعلی گنجی، وریا غفوری، احسان حاج صفی، امید ابراهیمی، اشکان دژاگه(کاپیتان)، سامان قدوس، وحید امیری، مهدی طارمی و سردار آزمون 11 مرد ایران بودند که مقابل ویتنام به میدان رفتند.

پارک هانگ سئو سرمربی کره ای ویتنام مقابل ایران،  دانگ وان لام، دو دوی مان، کو انگوک های، بی تی دانگ، دوآن وان هائو، نوین ترانگ هوانگ، فام دوک هوی، دو هانگ دانگ، نوین چانگ های، فان وان دوک و نوین چانگ فونگ را به میدان فرستاد.

شرح دقایق حساس نیمه ی اول:
شاگردان کی روش برخلاف بازی اول مقابل یمن که کار را هجومی دنبال کردند، مقابل ویتنام با آرامش کار را آغاز کردند. حریف با وجود نمایش خوبی که مقابل عراق در بازی اول از خود به جا گذاشته بود اما مقابل تیم ایران در زمین خودی بودند و هرجا توپ به بازیکنان ایران می رسید، سعی می کردند با پرس سنگین، اجازه بازیسازی و موقعیت سازی به هافبک های ایران ندهند.

هافبک های ایران هرگاه از کمند مدافعان و پرس سنگین ویتنامی ها رد می شدند، موقعیت های نصف و نیمه ای روی دروازه حریف ایجاد می کردند اما نتوانستند به گل برسند. در یکی دو صحنه شاگردان کی روش روی ضربات از راه دور شانس خود را آزمایش کردند که در یکی از صحنه ها توپ سردار آزمون را گلرویتنام به  کرنر فرستاد. در اواسط نیمه ی اول در یک صحنه ی خطرناک، اشکان دژاگه کاپیتان تیم ملی ایران با یک پاس عمق مناسب سامان قدوس را به دروازه ی حریف رساند اما خروج به موقع گلر حریف باعث شد این موقعیت تک به تک به کرنر برود.

شرح گل اول:
حملات ایران بعد از دقیقه ی 30 به سمت دروازه ی حریف شدت گرفت و سمت راست و چپ ایران فعال تر از دقایق ابتدایی ظاهر شدند و موقعیت هایی ایجاد کردند تا اینکه بالاخره در دقیقه ی 38 فشار بازیکنان ایران روی دروازه حریف جواب داد. وریا غفوری در یک حرکت زیبا و با گذر از بازیکن حریف توپ را در گوشه ی چپ محوطه ی حریف در اختیار سامان قدوس قرار داد و این بازیکن ارسالی بی نقص روی تیر دوم در اختیار سردار آزمون گذاشت و این بازیکن با ضربه ی سر گل اول ایران را به ثمر رساند.
 شکار جوانترین تیم جام توسط یوزهای ایرانی
شروع نیمه دوم:
در آغاز نیمه ی دوم بازیکنان ویتنام برای جبران نتیجه پا به میدان گذاشتند و برخلاف نیمه ی اول هجومی ظاهر شدند. وقتی فضاها با جلو آمدن بازیکنان ویتنام بازتر شد، روند حرکتی بازیکنان ایران در زمین حریف هم روان تر و بهتر شد و موقعیت هایی برای زدن گل دوم به وجود آمد که با بی دقتی مهاجمان هدر رفت. در یکی از همین صحنه های خطرناک سردار آزمون از پشت محوطه شوت سرکشی روانه دروازه حریف کرد که گلر ویتنام آن را برگشت داد اما مهدی طارمی در ریباند با بی دقتی توپ را به آسمان فرستاد.

ویتنامی ها که دوست نداشتند از این بازی بدون امتیاز خارج شوند، حملاتی را روی دروازه ایران تدارک دیدند و حتی در یک صحنه مهاجم حریف با علیرضا بیرانوند تک به تک شد که با واکنش خوب دروازه بان ایران روبرو و مانع از گلزنی حریف شد. البته تصاویر تلویزیونی نشان داد که مهاجم حریف در آفساید با بیرانوند تک به تک شده بود و داور به اشتباه ادامه ی بازی داده است.

کی روش که از روند تیم در نیمه ی دوم راضی به نظر نمی رسید، در دقیقه 64 دو تعویض همزمان را انجام داد. سرمربی پرتغالی ایران مهدی ترابی را به جای مهدی طارمی که در نیمه ی اول یک کارت زرد گرفته بود، به زمین فرستاد و احمد نورالهی را جایگزین وحید امیری کرد.

بعد از این تعویض ها بود که ایران در زمین منظم تر بازی کرد و با اداره ی بازی و چرخاندن بیشتر و بهتر توپ در میانه ی میدان، حریف را کنترل و با استفاده از حرکات سریع در عمق برای مهاجمان موقعیت ایجاد می کردند. ایران می توانست در یکی دو صحنه به گل دوم خود برسد اما بازهم عدم دقت در زدن ضربات آخر باعث هدر رفتن فرصت ها شد.

شرح گل دوم ایران:
سردار آزمون که در یکی دو صحنه نتوانسته بود گل دوم خود و ایران را بزند، در دقیقه ی 70 بالاخره موفق شد، توپی که در عمق برای او ارسال کرده بودند را به خوبی روی پای چپ خود قرار دهد و به گوشه ی دروازه حریف بفرستد. این بازیکن موفق شد در این بازی خود و ایران را دو گله کند. هرچند در ادامه جای خود را در دقیقه 79 به کریم انصاریفرد داد.
 
سرمربی کره ای  ویتنام که نمی خواست اختلاف گل با ایران بیش از 2 گل برسد، سعی کرد با تعویض های خود سروشکلی به تیم خود دهد و در ادامه بتواند حتی اختلاف را کم کند. ویتنامی ها در دقایق آخر بازی با اشتباهات مدافعان ایران موقعیت هایی برای بازکردن دروازه ی بیرانوند داشتند که در یکی از آن موقعیت ها، توپ مهاجمشان با اختلاف کمی به بیرون رفت.
 
بالاخره شاگردان کی روش با کنترل بازی در دقایق پایانی، حملات حریف را خنثی کردند و با ثبت دومین برد و کلین شیت موفق شدند تا در گام دوم نیز به پیروزی برسند.

سید مجتبی سیدی
نسخه چاپی