کنگره آمریکا: انتقال فن‌آوری هسته‌ای به ریاض به پیگرد قضایی ترامپ می‌انجامد
کمیسیون پارلمانی کنگره آمریکا در واکنش به اخباری مبنی بر انتقال فن‌آوری بسیار حساس هسته‌ای به ریاض توسط ترامپ اعلام کرد که این کار می تواند به پیگرد قضایی وی منتهی شود.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری مهر، در واکنش به گزارش های فاش شده پیرامون تسریع انتقال فن‌آوری بسیار حساس هسته‌ ای به ریاض توسط دولت ترامپ، مجلس نمایندگان آمریکا موضوع کمک رئیس جمهوری این کشور به عربستان برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ ای را راستی‌ آزمایی می‌ کند.

کمیسیون پارلمانی کنگره آمریکا که مسئول انجام این تحقیق است، در این باره اعلام کرد: چندین مورد هشدار دریافت کرده ایم که نشان می‌ دهد رئیس جمهوری آمریکا در صدد فروش یک فناوری هسته‌ ای حساس به عربستان سعودی است. این کمیسیون اعلام می کند که اگر این خبر صحت داشته باشد، می‌تواند به پیگرد قضایی منتهی شود.

بر اساس قانون آمریکا، این کشور اجازه ندارد فناوری هسته‌ ای را بدون دریافت تضمین برای استفاده صلح‌ آمیز از آن به یک کشور خارجی بفروشد.

گفتنی است، در گزارشی که دیروز مجلس نمایندگان آمریکا منتشر کرد، فاش شده بود که دولت دونالد ترامپ روند انتقال فناوری‌های «بسیار حساس» هسته‌ای به عربستان را سرعت بخشیده است.

مجلس نمایندگان آمریکا در این گزارش اعلام کرده بود که کسانی برای کمیسیون نظارت این مجلس فاش کرده‌ اند که دولت دونالد ترامپ تلاش کرده است بدون توجه به ملاحظات حقوقی و امنیتی هر چه سریعتر به عربستان فناوری‌ بسیار حساس و پیشرفته هسته‌ ای بدهد.

این گزارش همچنین از مخفی بودن تعلاملات دولت ترامپ با عربستان سعودی اظهار نگرانی کرده بود.

بر اساس اعلام بی بی سی، در گزارش ۲۵ صفحه‌ ای «الایجا کامینگز» رئیس کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده شده است که انتقال این فناوری‌ ها می‌ تواند به اشاعه سلاح‌ های هسته‌ ای و بی‌ ثباتی خاورمیانه منجر شود.

در ادامه گزارش مذکور در این خصوص آمده است که شرکت‌ های خصوصی که در تماس نزدیک با ترامپ و دولتش هستند، با توجه به درآمد چند میلیارد دلاری ساخت و راه‌ اندازی این فناوری‌ ها، فشار زیادی برای انتقال آن به عربستان وارد می‌ کنند.




 

مطالب مرتبط
رزمایش بزرگ دریایی ۹۷ در خلیج فارس آغاز می شود
همه باید نسبت به بیانیه رهبر معظم انقلاب برای گام دوم انقلاب احساس مسئولیت کنند
مجلس پزشکان را مکلف به استفاده از دستگاه کارت‌خوان کرد

نسخه چاپی