ارتباط مستقیم فشارخون بالا در نوجوانی با نارسایی کلیه در بزرگسالی
فشارخون بالا در نوجوانی خطر به ابتلا افراد به بیماری کلیوی در دوران بزرگسالی را دوبرابر می‌کند.

به گزارش راسخون به نقل از نیویورک‌تایمز؛ یک مطالعه جدید گزارش داده است فشار خون بالا در نوجوانی موجب نارسایی کلیه در بزرگسالی می‌شود.

یک محقق، پرونده سلامت بیش از 2.6 میلیون فرد بین 16 تا 19 که بین سال‌های  1967 تا سال 2013 به خدمت سربازی رفته بودند را مورد بررسی قرار داد. تقریبا 8000 نفر مبتلا به فشارخون بالا بودند. در این مطالعه آمده است، 2189 از این افراد دچار بیماری کلیوی، که نیاز به دیالیز و یا پیوند کلیه داشتند، شدند.
 
حدود نیمی از جوانان مبتلا به فشارخون یا اضافه وزن داشتند و یا چاق بودند که خود عامل مهمی در ابتلا افراد به بیماری‌های کلیوی در آینده است. اما این گزارش در ادامه می‌افزاید با کنترل شاخص توده بدنی و وضعیت جنسیتی، سن و وضعیت اجتماعی اقتصادی افراد، محققان دریافتند فشارخون بالا در نوجوانی، ریسک بیماری کلیوی را به میزان دوبرابر در بزرگسالی فرد افزایش می‌دهد. این ریسک در افرادی که داری فشار خون 160  یا بالاتر دارند نیز به همین میزان است.
 
محقق این مطالعه گفت: «فشارخون بالا در نوجوانان و جوانان را نادیده نگیردید. اگر این بیماری درمان نشود، نه تنها ریسک  ابتلا به بیماری کلیوی در خود افزایش خواهید داد، بلکه بیماری‌هایی همچون سکته مغزی و بیماری قلبی عروقی را نیز در خود افزایش خواهید داد. »




 

مطالب مرتبط
شناسایی سیاره ناشناخته در خارج از منظومه شمسی توسط تلسکوپ جدید ناسا
بی‌خوابیِ مضر با چاشنی آدامس کافئین!
اعلام مهلت مجدد برای ثبت نام جاماندگان کنکور / نام‌نویسی بیش از یک میلیون نفر

نسخه چاپی