واکنش مقامات داخلی و خارجی به حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند
ایران و بسیاری از مقامات کشورهای اروپایی حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند را که به جان باختن ۴۹ تن و زخمی شدن ده ها نفر دیگر منجر شد محکوم کردند.
 

پیام رییس جمهور درباره حادثه تروریستی نیوزیلند

به گزارش راسخون به نقل از «تابناک»، رئیس جمهور با انتشار پیامی به حادثه تروریستی امروز نیوزلند واکنش نشان داد، متن پیام ایشان را در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم
حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، اقدامی سبعانه و دردناک بود که قلب همه مسلمانان جهان، انسان‌های آزاده و همچنین ملت ایران را جریحه‌دار ساخت.

این جنایت وحشیانه که منجر به شهادت و مجروح شدن شماری از نمازگزاران بی‌گناه و بی‌دفاع شد، نشانه دیگری بر لزوم مقابله همه‌جانبه با تروریسم و نفرت‌پراکنی نسبت به ادیان و اقوام، و همچنین اسلام‌هراسی رایج در غرب است که متأسفانه توسط برخی دولت‌های غربی نیز، بر آن دمیده می‌شود.

پوشش خبری غیر حرفه‌ای و غیرانسانی این جنایت تروریستی از سوی برخی رسانه‌های مدعی در غرب، سند دیگری بر نژادپرستی، استانداردهای دوگانه آن‌ها حتی در خصوص جان انسان‌ها است. این وحشی‌گری و ظلم آشکار، حادثه‌ای نیست که وجدان‌های بیدار و پایبند به ارزش‌های بشری، آن را فراموش کنند. 

این جنایت نشان داد که تروریسم همچنان از معضلات مهم جهانی بوده و نیازمند مبارزه یکپارچه و رویکرد یکسان همه کشورها علیه خشونت و افراطی‌گری در هر نقطه از جهان است و باید مجامع جهانی و به‌ویژه کشورهای اسلامی در مقابل این جنایات ضد بشری، واکنش جدی نشان دهند و حامیان پیدا و پنهان این اقدامات را رسوا سازند.

دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان مصمم به مبارزه قاطع با تروریسم و نژادپرستی است و اطمینان دارد در سایه وحدت و انسجام مسلمانان، این‌گونه توطئه‌های کور و بی‌هدف دشمنان، حاصلی جز بی‌آبرویی بیشتر آنان را در پی نخواهد داشت.

اینجانب ضمن محکومیت این فاجعه دهشتناک و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، این ضایعه غمبار را به همه مسلمانان جهان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای شهدای حادثه، علو درجات و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل دارم.

دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، رسیدگی به این عمل شنیع و درخواست دستگیری و محاکمه همه عاملان و آمران آن را مجدانه در عرصه بین‌المللی پیگیری خواهد نمود.

حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران

 

پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه در پی حمله تروریستی در نیوزیلند

رئیس قوه قضاییه در پیامی، حادثه تروریستی در شهر کرایست چرچ نیوزیلند و شهادت جمع کثیری از نمازگزاران را محکوم کرد و تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا،  متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حمله تروریستی و نژادپرستانه به مسلمانان نیوزیلند که به شهادت جمعی از نمازگزاران بی گناه انجامید، اقدامی وحشیانه، جاهلانه و فاجعه بار بود که قلب انسان‌های آزاده، مسلمانان و همچنین ملت ایران را به درد آورد و بار دیگر جنایات وحشیانه داعش را تداعی نمود.

واقعیت تلخ نهفته در متن و حواشی این جنایت وحشیانه یادآور اهمیت و فوریت همکاری و تعامل همه جانبه بین المللی در مقابله با معضل تروریسم و مبارزه با نفرت‌ پراکنی نسبت به ادیان و اقوام و همچنین پایان دادن به اسلام‌ هراسی مخربی است که متأسفانه هر روز در بسیاری از رسانه های غربی و از زبان برخی دولتمردان آنها شنیده و دیده می شود.

اینجانب ضمن محکومیت این حادثه تلخ و تسلیت به خانواده قربانیان، از خداوند متعال علو درجات برای شهدای این فاجعه و شفای عاجل برای مجروحان آن مسئلت دارم.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری با دستگاه دیپلماسی کشور و نهادهای ذیربط در پیگیری ابعاد این حادثه و مقابله با عوامل منطقه ای و جهانی است.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس قوه قضاییه

آملی لاریجانی حمله تروریستی نیوزیلند را محکوم کرد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان را محکوم کرد.

به گزارش ایلنا، متن پیام آیت‌الله صادق آملی لاریجانی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند که موجب کشته و زخمی شدن تعداد کثیری از مسلمانان با ملیت‌های مختلف شد، بیش از پیش چهره ضد حقوق‌‌‌‌بشری و ریاکار حامیان غربی آنها را روشن و همچنین قلوب مسلمانان جهان و ملت ایران را جریحه‌دار ساخت.

اینجانب ضمن محکوم کردن این فاجعه دردآور و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه تروریستی، مراتب همدردی خود را با دولت و مردم نیوزلند و همه مسلمانان جهان اعلام می‌نمایم و از درگاه خداوند متعال برای شهدای این جنایت علو درجات و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل دارم.

 

واکنش توییتری ظریف به حادثه تروریستی در نیوزیلند

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا؛ محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به حادثه تروریستی پنج‌شنبه شب نیوزیلند و اظهارات برخی مقامات آمریکایی در ارتباط این حادثه با مسلمانان واکنش نشان داد.

وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «مصونیت در دموکراسی‌های غربی برای ارتقای تحجر باعث می‌شود که آدم‌کش‌های اسرائیلی وارد مسجدی در فلسطین شوند تا به مسلمانان توهین کنند و تروریست‌هایی در نیوزیلند از قتل‌عام ۴۹ مسلمان پخش زنده داشته باشند. ریاکاری غرب در دفاع از بی‌اعتبار کردن مسلمانان در قالب آزادی بیان باید پایان یابد.»

محمد جواد ظریف در دومین واکنش توییتری خود به اقدم تروریستی اخیر در نیوزیلند که باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از مسلمانان در این کشور شد، نوشت : مردم ایران از اقدام تروریستی اخیر در نیوزیلند متاثر و خشمگین‌اند اما متعجب نیستند.

به گزارش ایسنا، این دیپلمات عالیرتبه کشورمان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مردم ایران از اقدام تروریستی امروز در کرایستچرچ نیوزیلند عمیقاً متأثر و خشمگین شدند؛ ولی ما متعجب نیستیم.

به عنوان مردمی که مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا هستند و دخترانشان نمی‌توانند در صورت حضور در مدارس فرانسوی واجبات دینی خود را رعایت کنند، ما ایرانی‌ها به خوبی می‌دانیم که نژادپرستی و نفرت از اسلام چه عواقبی دارد."

#اسلام‌هراسی‌رافورامتوقف‌کنید

 

حمایت تلویحی ترامپ از «سفیدبرتر انگاران» و عامل حمله تروریستی نیوزیلند

رئیس‌جمهور آمریکا با رد نظرها درباره افزایش تهدید سفیدبرتر انگاری، گفت که هیچ بیانیه نژادپرستانه از سوی عامل حمله تروریستی نیوزیلند مشاهده نکرده است.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، در حالی که اقدام جنایتکارانه و غیرانسانی یک تبعه استرالیایی در تیراندازی به سوی نمازگزاران جمعه در نیوزیلند احساسات عمومی در سراسر جهان را جریحه‌دار کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اما به حمایت تلویحی از وی برخاست.

ترامپ شامگاه جمعه (به وقت تهران) در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران، ضمن رد وجود بیانیه نژادپرستانه 73 صفحه‌ای از «برنتون تارانت» تروریست مهاجم به مسجد النور در نیوزیلند، گفت متنی که در آن از وی به عنوان «نماد هویت احیا شده سفیدپوستان» یاده شده باشد را ندیده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تهدید «ناسیونالیسم سفید(پوستان)» در حال افزایش است، مدعی شد: «نه حقیقتا. به نظرم آنها عده‌ای قلیل هستند که مشکلات بسیار جدی دارند».

بامداد گذشته به وقت تهران (ظهر جمعه به وقت محلی) بود که رسانه‌های نیوزلندی از وقوع حمله مسلحانه به مسجد «النور» در شهر «کریستچرچ» خبر دادند. درپی حمله تروریست‌های مسلح به نمازگزاران جمعه در دو مسجد در نیوزلند، حداقل 50 نفر کشته و 30 تن دیگر مجروح شدند. 

 

دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی به مسلمانان در نیوزیلند را محکوم کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه با انتشار پیامی ضمن ابراز تأسف از کشتار مسلمانان در دو مسجد در نیوزیلند، این حادثه تروریستی را به‌شدت محکوم کرد.

به گزارش راخسون به نقل از خبرگزاری تسنیم، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به حادثه تروریستی امروز نیوزیلند که به کشته و زخمی شدن دهها نمازگزار مسلمان منجر شد، با انتشار پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر اظهار داشت: «من از شنیدن خبر به رگبار بسته شدن مردم بی‌گناهی که در مساجدی در نیوزیلند در کمال صلح‌طلبی مشغول عبادت بودند، غمگین شدم و به‌شدت این حادثه را محکوم می‌کنم. من با خانواده‌های قربانیان این حادثه عمیقاً احساس همدردی می‌کنم. امروز و هرروز ما باید علیه اسلام‌ستیزی، تعصبات [کورکورانه] و تروریسم با یکدیگر متحد باشیم.»
 

واکنش مقامات اروپایی به حمله تروریستی نیوزیلند

بسیاری از مقامات کشورهای اروپایی حمله تروریستی به دو مسجد در شهر کرایست چرچ نیوزیلند را که به جان باختن ۴۹ تن و زخمی شدن ده ها نفر دیگر منجر شد محکوم کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، نمایندگان عرصه های سیاسی و مذهبی در اروپا امروز واکنش های همراه با غم و اندوه و نگرانی به حمله تروریستی به 2 مسجد در نیوزلند نشان دادند.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان هم این حمله تروریستی را محکوم کرده و امروز ( جمعه) در سخنانی در مونیخ اظهار داشت که این یک حمله مزورانه به عبادت کنندگان و مکان عبادت آن هاست. این حمله ای علیه مسلمانان است. این همچنین حمله ای به دموکراسی نیوزلند و جامعه آزاد و بدون تعصب آن است.

وی افزود: ما در این ارزش ها با نیوزلند مشترک هستیم و ما همچنین از این اقدام وحشتناک شگفت زده هستیم و آن را محکوم می کنیم.

"فرانک والتر اشتاین مایر"، رئیس جمهور آلمان هم از یک حمله تروریستی بزدلانه سخن گفته و حطاب به نیوزلند تاکید کرد که ما آرزو می کنیم که کشور شما در این لحظات سخت عدم تعصب و اعتماد به خود را حفظ کند.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم این اقدام را به عنوان جنایتی وحشیانه محکوم کرد.

"آندرس ناهلس"، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان هم در پیامی در واکنش به این اقدام تروریستی تاکید کرد: "کسی که به مسلمانان حمله می کند همه ما را هدف حمله قرار می دهد. چنین نفرتی هرگز نباید جایگاهی نزد ما داشته باشد و نه در نیوزلند و نه در هیچ جای دیگری."

پاپ فرانسیس هم این حمله تروریستی را اقدامی خشونت بار و بی معنی دانسته و به همه نیوزلندی ها و بخصوص جامعه مسلمانان ابراز همبستگی کرد.

"ارنا سولبرگ"، نخست وزیر نروژ هم این اقدام را محکوم کرده و از جامعه بین المللی خواست که علیه هر فرم افراط گرایی مبارزه کند.

همچنین امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم این حمله تروریستی را به عنوان جنایتی فجیع محکوم کرد. ماکرون روز جمعه اعلام کرد که فرانسه مخالف هر فرم افراط گرایی بوده و همراه با شرکای خود علیه تروریسم در دنیا مبارزه می کند. وی همچنین با قربانیان این حادثه تروریستی و بازماندگان آن ها ابراز همدردی کرد.

یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی هم در یک پیام به نیوزلند اعلام کرد که اتحادیه اروپا امروز همراه با شما عزادار است و ما همیشه در کنار شما در مبارزه با آن هایی که می خواهند جوامع و شیوه زندگی ما را نابود کنند قرار داریم.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی هم تاکید کرد که این حمله تروریستی وحشیانه هرگز رواداری و حس متانت و ادب که نیوزلند به آن شهره است را کاهش نمی دهد.

"ینز استولنبرگ"، دبیر کل ناتو هم حمایت در زمینه دفاع از جامعه باز و ارزش های مشترک را به نیوزلند اطمینان داد.

شورای مرکزی مسلمانان در آلمان هم این اقدام تروریستی را محکوم کرده و رئیس این شورا در سخنانی تاکید کرد که کشته ها و زخمی ها در نیوزلند برای ما فورا یادآوری کننده این مسئله است که باید با اسلام ستیزی روزافزون و آزار و اذیت ها علیه مسلمانان قاطعانه تر مقابله کنیم.

  پیش از این نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد که 40 نفر در حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ این کشور کشته شده‌اند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد.

جاسیندا آردرن علاوه بر اعلام تعداد کشته شده‌ها، تعداد زخمی‌های این دو حمله را بیش از 40 نفر عنوان کرد.

پلیس از بازداشت چهار نفر از جمله یک زن خبر داده است. اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا تایید کرد که یکی از مظنونان بازداشت شده استرالیایی است. از سوی دیگر مایک بوش، فرمانده پلیس نیوزیلند، در اطلاعاتی تازه گفت که پلیس پس از تیراندازی در دو مسجد، تعدادی وسایل انفجاری دست ساز را هم در خودروی مظنونان پیدا کرده است.

 

سناتور استرالیایی: علت حمله نیوزیلند مهاجرت مسلمانان است

سناتور استرالیایی در بیانیه‌ای عجیب، علت وقوع حمله تروریستی یک سفیدپوستِ نژادپرست در نیوزیلند را مهاجرت مسلمانان به این کشور خواند و اظهارات تندی علیه اسلام و مسلمانان بیان کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سناتور فریزر آنینگ سناتور استرالیایی در بیانیه ای عجیب درباره حمله تروریستی نیوزیلند علت این حمله نژادپرستانه را مهاجرت مسلمانان به این کشور و برنامه مهاجرتی دولت نیوزیلند که به مسلمانان اجازه میدهد وارد کشور شوند خواند!

وی در ابتدای بیانیه خود با بیان اینکه من با هر نوع خشونت در هر جامعه‌ای مخالف هستم، گفت: من همیشه همه اقدامات مسلحانه را محکوم می‌کنم.

فریزر در عین حال گفت: مثل همیشه گروههای چپ و رسانه‌ها می‌خواهند ادعا کنند که علت حمله امروز و تیراندازی قوانین مربوط به حمل سلاح و یا دیدگاههای مربوط به ملی گرایی است. اغلب آنها سکوت می‌کنند یا درباره «حملات گرگ تنها» و «بیماری روانی» صحبت می‌کنند و هیچ صحبتی از اسلام نمی‌کنند. اما همه اینها بی اساس هستند.

وی در ادامه مدعی شد؛ علت واقعی خونریزی در خیابانهای نیوزیلند برنامه مهاجرتی است که به مسلمانان دیوانه اجازه می‌دهد به نیوزیلند مهاجرت کنند. 

در ادامه این بیانیه جانبدارانه و نژادپرستانه آمده است؛ بگذارید شفاف باشیم، درحالیکه مسلمانها امروز قربانی شدند، اما معمولا آنها خودشان مجرم هستند. در سراسر جهان مسلمانان به اسم اعتقاداتشان مردم را میکشند. واقعیت این است که اسلام مانند ادیان دیگر نیست؛ این مذهبی است که هم ردیف فاشیسم است. آنها مردم را می‌کشند و به خاطر اعتقاداتشان خودشان را سرزنش نمی‌کنند. 

 ظهر امروز جمعه به وقت محلی (بامداد به وقت تهران) رسانه‌های نیوزیلندی از وقوع حمله مسلحانه به مسجد «النور» در شهر «کریستچرچ» خبر دادند.

حدود دویست نفر در حال ادای نماز جمعه در این دو مسجد بودند که تروریست‌ها به سمت آنها آتش گشودند.

یکی از مهاجمان یک شهروند 28 ساله استرالیایی است. 

بنابر گزارش شبکه خبری راشاتودی، وی طی بیانیه ای 73 صفحه ای که قبلا آن را نوشته است وعده داده تا به گفته خود با «مهاجمان مسلمان» مبارزه کند. اندکی پیش از این حملات، در این بیانیه او به وعده خود در اقدام علیه مسلمانان اشاره کرده است.

گزارش‌ها حاکی از این است که این فرد تحت تاثیر «آندرس برویک» تروریست  مشهور نروژی قرار داشته است که  ۷۷ نفر را در سال ۲۰۱۱ ، در نروژ کشت و به حبس ابد محکوم شد.

براساس گزارشهای رسمی، تا کنون 48 نفر کشته و دهها نفر نیز مجروح شدند و در بیمارستان بستری هستند. 



 

مطالب مرتبط
حمله به ۲ مسجد ۴۹ کشته بر جای گذاشت / علاقه قاتل مسلمانان مسجد نیوزیلند به ترامپ و قاتل نروژی
وقتی حمله تروریستی یک مسیحی می‌شود بازی کامپیوتری!
واکنش علی علیزاده و برخی کاربران فضای مجازای نسبت به حادثه تروریستی نیوزیلند و برخورد دوگانه BBC با این ماجرا

نسخه چاپی