فرانسه تظاهرات «جلیقه زردها» را در برخی مناطق ممنوع می‌کند
به گزارش راسخون به نقل از راشاتودی؛ نخست وزیر فرانسه گفت: «از شنبه هفته آینده، ما تظاهرات «جلیقه زردها» را در برخی محلاتی که احتمال آسیب رسیدن به آنها وجود دارد ممنوع خواهیم کرد و به محض مشاهده نشانه‌هایی از حضور گروه‌های افراطی و اهدافشان برای آسیب رساندن، سریعا وارد عمل می‌شویم.»
 

وی ادامه داد رئیس پلیس شهر پاریس از کار برکنار می‌شود و دیدیر لامنت را جای او را خواهد گرفت. نخست وزیر فرانسه از رییس پلیس پاریس به خاطر عدم کنترل شهر در روز شنبه انتقاد کرد و گفت: «تدابیری که برای اداره و حفظ نظم نیاز است به درستی اجرا نشده است.»

در ادامه او انگشت اتهام را به سمت برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی گرفت که جامعه را برای تجمع اعتراضی تشویق می‌کنند و اعلام کرد «تمام آن افرادی که در شبکه‌های اجتماعی اقدام به تمجید و تشویق به این اعترضات می‌پردازند شریک جرم هستند» و هشدار داد «آنها باید مسئولیت این کار خود را بپذیرند.»

پیش از ظهر روز دوشنبه، پس از آنکه امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه، در جلسه اضطراری که با وزیر کشور و وزیر دادگستری خود برگزار کرد تصمیم گرفته شد تظاهرات در قلب پاریس ممنوع شود.

 لازم به ذکر است پس از آنکه پلیس فراسنه اقدام به برداشتن موانع‌ای که توسط معترضین گذاشته شده بود، کرد، برخی از تظاهرات‌کنندگان اقدام به تخریب خیابان شانزلیزه کردند. تظاهرات هجدهمین هفته جلیقه زردها سپس به آشوب کشیده شد و معترضین ماشین‌های کنار خیابان و مغازه‌های این خیابان را به آتش کشیدند. در مقابل پلیس ضدشورش نیز از گاز اشک‌آور و دیگر سلاح پرتابی استفاده کرد.

پلیس در درگیری‌ها قبلی در فرانسه برای مقابله با تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و فلش‌باش استفاده کرده که منجر به صدمات جدی به معترضین شده است. در این درگیری‌ها حداقل 150 نفر به طور جدی آسیب دیده‌اند. آمارهای دولتی نیز نشان می‌دهد بیش از 2000 معترض و 1000 پلیس در این اعتراضات که از نوامبر سال 2018 آغاز شده است زخمی شده‌اند.
 

 
نسخه چاپی