حکایت پیچیده ی یک جام و 5 مدعی/شانس کدام تیم بیشتر است؟
پنج تیم پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، سپاهان و پدیده برای کسب جام هجدهمین دوره ی لیگ برتر فوتبال رقابت تنگاتنگ و فشرده ای با هم دارند و این حکایت پیچیده ی آنها به نظر می رسد تا روز آخر ادامه خواهد داشت که باعث شده، این دوره را فوتبالدوستان با حساسیت و جذابیت خاصی دنبال کنند.
 
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، با پایان یافتن هفته ی بیست و دوم، لیگ برتر فوتبال به استقبال تعطیلات عید نوروز رفت و تیم ها 2 هفته ی دیگر ادامه ی مسابقات خود را برگزار خواهند کرد. اما آنچه باعث شده تا لیگ هجدهم متفاوت تر و حساس تر از دوره های قبل باشد، جنگ و جدال تنگاتنگ و پیچیده ی 5 تیم مدعی برای کسب جام است.
 
پرسپولیس سال را با صدرنشینی تمام کرد
شاگردان برانکو ایوانکوویچ در لیگ هجدهم هرچند از 22 بازی 45 امتیاز گرفتند و صدرنشین هستند اما  نتوانستند به مانند دو فصل اخیر که قهرمان شدند، فاصله ی امتیازی با دیگر رقیبان ایجاد کنند. البته به زعم پرسپولیسی ها، برنامه ی فشرده ی بازی های این تیم در جام حذفی، لیگ و لیگ قهرمانان باعث شده تا این تیم نتواند به مانند دو فصل اخیر روند امتیازگیری خود را تکرار کند.
 
اما آمار نشان می دهد که پرسپولیس هرچند در خانه بهترین تیم از لحاظ نتیجه گیری بوده و توانسته 9 پیروزی کسب کند و تنها 2 مساوی به حریفان بدهد، در خارج از خانه عملکرد خوبی در بین مدعیان دیگر نداشته و تنها 3 برد بدست آورده است. 7 دیدار هم به تساوی رضایت داده و یک شکست را هم تجربه کرده است.
 
شاگردان برانکو که در آسیا هم از 2 بازی فقط یک امتیاز دارند و در خطر حذف هستند، از 8 دیدار باقی مانده ی خود در لیگ برتر با 3 مدعی استقلال، سپاهان و تراکتور دیدار مستقیم دارند و نتایج این رویارویی می تواند تعیین کننده باشد و باید دید که آیا سرخپوشان می توانند در گرفتن جام هت تریک کنند؟ پرسپولیس فقط در جدال با پدیده موفق شده 6 امتیاز رفت و برگشت را بگیرد و با استقلال، سپاهان و تراکتور امتیازات را تقسیم کرده است.
 
استقلال بد شروع کرد، خوب به پایان رساند
آبی های پایتخت اما داستان متفاوتی از رقیب دیرینه ی خود دارند. آنها سال 97 را خوب شروع نکردند اما رفته رفته بهتر شدند و حالا سال را با 43 امتیاز و کسب رتبه ی دومی به پایان بردند. این تیم برخلاف قرمزپوشان، در خانه عملکرد خوبی نداشته و از 11 بازی تنها 6 برد به دست آورده و 4 مساوی و یک شکست را تجربه کرده است. در مقابل روند امتیازگیری شاگردان شفر در خارج از خانه خیلی خوب بوده است. این تیم هرچند 2 شکست به عنوان میهمان داشته اما کسب 6 پیروزی و 3 تساوی باعث شده تا بهترین تیم میهمان لقب بگیرند.
 
آبی های پایتخت هم مانند پرسپولیس نتوانستند در لیگ قهرمانان آسیا نتیجه بگیرند و با یک امتیاز در قعرنشین گروه خود هستند. این عملکرد باعث شده تا شفر بیشترین تمرکز خود را شاید روی لیگ برتر بگذارد. البته استقلال در رویارویی مستقیم با دیگر مدعیان لیگ، 2 شکست مقابل سپاهان و تراکتورسازی داشته و تنها یک بار موفق شده تراکتور را شکست دهد. این تیم مقابل پرسپولیس و پدیده هم مساوی کرده است. شاگردان شفر از 8 بازی باقی مانده با 3 تیم مدعی پرسپولیس، سپاهان و پدیده در خارج از خانه بازی دارند و باید دید می توانند از این جدال ها امتیازات لازم را برای قهرمانی بگیرند یا نه؟
 
تراکتور با توپ پر در تعقیب سرخابی ها!
مالک متمول تراکتورسازی تبریز، امسال این تیم پرطرفدار را پرمهره بست و از همان ابتدا مشخص بود که این تیم یکی از مدعیان جدی برای کسب جام خواهد بود. البته این تیم با جان توشاک فصل را استارت زد اما در ادامه محمد تقوی جانشین این مربی ولزی شد و با کسب نتایج خوب تیم را به رتبه ی سوم رساند. این پایان کار نبود و در نیم فصل دوم زنوزی بازهم دست به تغییر کادر فنی زد و این بار جورج لیکنز مربی نام آشنای فوتبال بلژیک را جایگزین تقوی کرد.
 
این مربی توانسته از 7 دیداری که روی نیمکت تیمش بوده، 6 پیروزی به دست بیاورد و تنها یک مساوی و بدون شکست بوده است. این تیم قرمزپوش تبریزی با لیکنز در خانه توانسته 3 مدعی و رقیب خود یعنی استقلال، سپاهان و پدیده را شکست دهد و از 8 دیدار باقی مانده، تنها با یک مدعی آن هم پرسپولیس در تبریز جدال خواهد کرد. رمز موفقیت این تیم در لیگ هجدهم شکست همه ی مدعیان در خانه بوده است و باید دید می تواند چهارمین مدعی را در جدال رودررو شکست دهد یا نه. از بین 5 تیم مدعی فقط این تراکتورسازی است که تنها با یک بالانشین(پرسپولیس) در دیدارهای باقی مانده بازی دارد که در صورت برد می تواند گام بلندی برای کسب جام بردارد. آنها از استقلال، سپاهان، پدیده و پرسپولیس(بازی رفت انجام شده است) مجموعا 12 امتیاز گرفته اند و اکنون از 22 بازی با کسب 43 امتیاز و به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال در رده ی سوم هستند.
 
سپاهان با قلعه نویی دوباره جان گرفت
 تیم فوتبال سپاهان که در چند فصل اخیر جایگاه و شرایط خوبی نداشته و حتی نتوانسته بود خود را در جمع مدعیان ببیند، اما در لیگ هجدهم با هدایت امیر قلعه نویی پرافتخارترین مربی لیگ برتر توانسته هم فوتبال زیبایی از خود به نمایش بگذارد و هم نتایج خوبی کسب کند. این تیم با یک بازی عقب افتاده، از 21 دیداری که انجام داده، توانسته 42 امتیاز کسب کند و در رده چهارم قرار بگیرد. زردپوشان زاینده رود در بازی های خانگی و بیرون خانه تقریبا عملکرد یکسانی داشته اند و 6 پیروزی، 4 در خانه و 5 برد، 5 مساوی و تنها یک شکست به عنوان میهمان تجربه کرده اند.
 
شاگردان قلعه نویی که باید بازی معوقه ی خود را با تیم همشهری ذوب آهن برگزار کنند، در صورت پیروزی می توانند با تفاضل گل بهتر به صدرجدول برسند. البته این تیم در جدال مستقیم با مدعیان تنها یک شکست مقابل تراکتور داشته است و توانسته استقلال و پدیده را ببرد و با پرسپولیس مساوی کند. آنها از 9 دیدار باقی مانده ی خود، 3 جدال مستقیم با تیم های استقلال در اصفهان، پرسپولیس در آزادی و پدیده در مشهد در پیش دارند که می تواند در قهرمانی شان تاثیر بگذارد.
 
پدیده با گل محمدی در اندیشه ی کسب سهمیه
تیم پدیده شهر خودرو بعد از اینکه در هفته ی اول از پرسپولیس در خانه شکست خورد، اوج گرفت و توانست تا نیم فصل اول صدرجدول را در اختیار داشته باشد. یحیی گل محمدی به عنوان سرمربی توانست این تیم بی ادعا را به یکی از قدرت های لیگ هجدهم تبدیل کند و حالا این تیم مشهدی با 39 امتیاز و کسب رتبه ی پنجم یکی از مدعیان قهرمانی و کسب سهمیه آسیا به شمار می رود.
 
این تیم در جدال مستقیم با 4 تیم مدعی، 4 شکست داشته است. بازی رفت و برگشت را به پرسپولیس باخته، در جدال رفت با سپاهان و برگشت با تراکتور نتیجه را واگذار کرده و تنها در بازی رفت مقابل استقلال و تراکتور موفق شده یک امتیاز بگیرد. 
 
شاگردان یحیی گل محمدی از 8 بازی باقی مانده ، 2 رویارویی مستقیم با بالانشینان و مدعیان دارند. آنها در مشهد هر دو دیدار خود را مقابل سپاهان و استقلال برگزار می کنند و می توانند با استفاده از امتیاز میزبانی و کسب حداکثر امتیاز، حتی شانس خود را برای گرفتن جام بالا ببرند.
 
نتیجه گیری:
آنچه مسلم است رویارویی مستقیم این 5 مدعی قهرمانی با هم و امتیازات ردو بدل شده می تواند سرنوشت قهرمان و جام لیگ هجدهم را تا حدود زیادی مشخص کند. پرسپولیس و استقلال با توجه به حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا و تبعا فشردگی بازی های آنها و بازی های سنگینی که در پیش دارند، نسبت به تیم های سپاهان، تراکتور و پدیده کار دشوارتری در پیش دارند.
 
از طرفی تیم تراکتور در 8 دیدار باقی مانده ی خود، تنها با یک مدعی(پرسپولیس) آن هم در خانه بازی دارد و شانس زیادی نسبت به دیگر رقبا دارد تا جام هجدهم را به چنگ آورد. البته نباید تجربه ی قلعه نویی را هم دست کم گرفت. این مربی نشان داده باهوش است و به خوبی می تواند در هفته های پایانی تیم خود را رهبری کرده تا جامی دیگر را به ویترین افتخارات خود و زردپوشان نصف جهان اضافه کند.  
 
سید مجتبی سیدی
نسخه چاپی