کلیسا نوتردام از جنگ و انقلاب جان سالم به در برد، سپس آتش گرفت+ عکس
به گزارش راسخون به نقل از راشاتودی؛ زمانی که پادشاه لویس هفتم فرانسه به دنبال ساخت یک کلیسا در مرکز فرانسه بود، اسقف موریس دی سولی، باسیلیکای سنت استفان را تخریب کرد و  در سال 1163 شروع به ساخت کلیسای جامع نوتردام پاریس کرد. محراب بالای کلیسا در سال 1182 تکمیل و مقدس اعلام شد.
 
کلیسا نوتردام از جنگ و انقلاب جان سالم به در برد، سپس آتش گرفت+ عکس
این کلیسا مزین به بسیاری از نقوش برجسته از داستان‌های مسیحی و نیز مجسمه های قدیسان و گارگویل (در بناها و کلیساهای قدیم : ناودانی که به شکل صورت انسان یا حیوانات عجیب از فلز و یا سنگ حجاری شده است) است. برخی از مجسمه‌ها در قرن 16 در دوران نزاع‌های مذهبی فرانسه آسیب دیده‌اند. این درگیری‌ها میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌های که بین سال‌های 1598 تا 1562 روی داده است که در آن زمان حدود سه میلیون نفر زندگی می کردند.

نوتردام در سال‌های پادشاهی لویس چهاردهم و لویس پانزدهم دوباره بازسازی شد.

پس از انقلاب فرانسه در سال 1789، کلیسای جامع غارت و آسیب دید. حکومت تازه روی کار آمده که به طوری رسمی خود آتئیست اعلام کرده بودند، در سال 1794 این کلیسا را به پیروان عقل (دین رسمی جمهوری‌خواهان آتئیست فرانسه) تحویل داده شد. آنها مجسمه‌های پادشاهان مسیحی واقع در نمای غربی این کلیسا را سر از بدنشان جدا کردند و بسیاری از مجسمه‌ها نیز نابود شد. مجسمه مریم مقدس با الهه آزادی جایگزین شد و ناقوس‌های بزرگ برج جنوبی برداشته شد و بعد آن را ذوب کردند. کلیسای جامع در نهایت به یک مکان متروکه تبدیل شد.

ناپلئون بناپارت این کلیسا را در سال 1802 به کلیسای کاتولیک ارتقا بخشید. و دوسال پس از این ماجرا وی در این مکان به امپراتوری فرانسه رسید.
 

سال 1800: سال تولد دوباره

پس از فروپاشی امپراتوری ناپلئون در سال 1815، فرانسه و کلیسای نوتردام اسیر بی‌توجهی شدند و نادیده گرفته شدند. این کلیسا نیمه ویرانه سال‌ها به فراموشی سپرده شد تااینکه ویکتور هوگو رمان گوژپشت نتردام را نوشت که در سال 1831 به چاپ رسید.

 پادشاه لوئیس فیلیپ در سال 1848 دستور بازسازی کلیساد را صدار کرد. پروژه بازسازی این مکان 25 سال طول کشید. هنرمنان، دکورهای اصلی را بازسازی کردند.

نتیجه کار این کلیسای زیبا شد به طوری که وقتی انقلابیون کمون فرانسه در سال 1871 خواستند این کلیسا را از بین ببرند، هنرمندان زیادی آمدند و آنها را از آن مکان بیرون راندند.

 تا سال 2018، حدود 12 میلیون گردگشر سالانه از این کلیسا دیدن کرده‌اند؛ حتی بیشتر از لوور و یا برج ایفل.

در جریان آتش سوزی شب گذشته گزارش‌های حاکی از آن است آتش از داربست‌های اطراف مناره‌های این کلیسا آغاز شده و خیلی سریع به سقف آن رسیده است. دو سوم سقف و مناره به طور کامل رفته است و همین باعث شده داخل ساختمان نیز دچار آسیب‌هایی شود.

رئیس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه با حضور در برابر کلیسای سوخته «نوتردام» در پاریس اظهار داشت فرانسه با جلب کمک‌های بین‌المللی، این کلیسای تاریخی را بازسازی خواهد کرد.
 
لازم به ذکر است کلیسای نوتردام از نمادهای اصلی پایتخت فرانسه به شمار می‌آید و به همین دلیل آتش‌سوزی در این ساختمان با واکنش‌های جهانی همراه بوده است.  ترامپ هم به این آتش‌سوزی واکنش نشان داد؛ اظهاراتی که توسط بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به تمسخر گرفته شد. او در توییتش از مقام‌های فرانسوی خواست تا سریعا وارد عمل شوند و از هواپیماهای آب‌پاش برای خاموش کردن این مکان تاریخی در حال آتش استفاده کنند. سازمان آتش‌نشانی پاریس نیز در واکنش به این اظهارات اعلام کرده است که ریختن چنین حجمی از آب، آن هم از این ارتفاع بالا، کلیسا را به کلی نابود خواهد کرد!
کلیسا نوتردام از جنگ و انقلاب جان سالم به در برد، سپس آتش گرفت+ عکس
 
کلیسا نوتردام از جنگ و انقلاب جان سالم به در برد، سپس آتش گرفت+ عکس
نسخه چاپی