تنها پنج کشور 60 درصد هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی جهان را مصرف می‌کنند!
به گزارش راسخون به نقل از راشاتودی؛ بر اساس اطلاعات انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI) سال گذشته، در صنعت تولید اسلحه و تجهیزات جنگی افزایش چشمیگری دیده می‌شود. طبق جدیدترین گزارش‌های این موسسه که در اوایل ماه آوریل به چاپ رسید، نشان داد هزینه کشورهای جهان برای تسلیحات جنگی  2.6 درصد افزایش داشته است، این آمار و ارقام نشان از آن دارد که این هزینه به بالاترین سطح از سال 1988 به بعد دارد. در این سال برای اولین بار، پژوهشگران شروع به آمارگیری در این حوزه کرده‌‍اند.
 
بزرگترین هزینه‌کنندگان نظامی در سال 2018:
  1. آمریکا
  2. چین
  3. عربستان سعودی
  4. هندوستان
  5. فرانسه
این کشورها همه با هم تقریبا 60 درصد هزینه ‌های نظامی جهان را تشکیل می‌دهند! این درحالی است بقیه کشورهای جهان تنها 40 درصد هزینه تسلیحات جنگی کرده‌اند!

مخارج هزینه‌های نظامی آمریکا در سال گذشته 649 میلیارد دلار بوده که 36 درصد هزینه‌کرد کل جهان است! این درحالی است که چین بزرگترین رقیب واشنگتن با 14 درصد هزینه‌کرد در این حوزه در رتبه دوم قرار دارد.
یکی از علل این افزایش مخارج نظامی، تشدید رقابت‌های تجاری میان چین و آمریکاست. هم‌چنین تنش‌ها در آسیا موجب شده است هند بودجه نظامی خود را 3.1 درصد و پاکستان 11 درصد افزایش دهد.

یکی از محققین ارشد انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم گفت: «تنش بین کشورهای آسیا و هم‌چنین میان چین و آمربکا عامل اصلی افزایش هزنیه‌های نظامی شده است.»

هر چند آمریکا همیشه در رتبه اول هزینه‌کنندگان نظامی در این سال‌ها بوده است، ولی در سال گذشته این مخارج را بسیار افزایش داده است. تحلیل گران بر این باورند این افزایش هزینه‌های دفاعی آمریکا، انعکاس مستقیمیی از سیاست‌های دولت ترامپ است.

یکی دیگر از تحلیل گران انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم گفت: «افزایش هزینه‌های ایالات متحده به علت اجرای برنامه تهیه سلاح زیر نظر دولت ترامپ است.»

با توجه به روند صعودی 24 سال گذشته چین، این کشور بودجه نظامی خود را 5 درصد افزایش داده است. به طور کلی، پکن برای ارتش این کشور 250 میلیارد دلار هزینه کرده است.

عربستان سعودی به رغم کاهش هزینه‌های نظامی خود به میزان 6 درصد، ولی همچنان در جایگاه سوم قرار دارد و 67.6 میلیارد دلار برای نیروی نظامی خود هزینه کرده است. هند که رتبه چهارم را به خود اختصاص دادده است نیز 66.5 میلیارد دلار صرف نیروی نظامی این کشور کرده است وفرانسه نیز 63.8 میلیارد دلار زیر بار خرج نیروی های نظامی خود رفته است.

روسیه نیز با هزینه‌کرد 61.4 میلیارد دلار در سال 2018 در جایگاه ششم قرار دارد؛ این در حالی است که بودجه نظامی خود را در سال 2017 حدود 3.5 درصد کاهش داده است.
نسخه چاپی