ورود دی‌جی های زیرزمینی به مدارس کشور / واکنش آموزش و پرورش به این موضوع چه بود؟
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، مدت‌هاست که در فضای مجازی و ما بین کلیپ‌هایی که در گوشی‌های تلفن همراه ذخیره است، فیلم‌هایی از رقص و شادی در برخی مدارس دیده می‌شود.

تعداد این کلیپ‌ها خیلی زیاد نیست اما گاهی همان چند دقیقه و چند ثانیه، افکار را به این سو می‌برد که در مدارس چه خبر است؟

برخی کارشناسان به این کلیپ‌ها واکنش خاصی نشان ندادند و معتقد بودند که گاهی شادی‌های اینچنینی و به صورت کنترل شده خیلی هم ایرادی ندارد.

اما رفته رفته مدل این شادی‌ها رنگ و بوی دیگر گرفته است و پای دی‌جی‌های زیرزمینی به مدارس باز شده است.

دی‌جی‌های زن و مردی که با انتشار کلیپ در فضای مجازی و برخی شبکه‌های خارجی موقعیت‌های کاذبی را کسب کردند حالا به مدارس نفوذ کردند.

اینکه این کلیپ‌ها به کدام مدارس و مراکز اختصاص دارند، یک بحث است اما تغییر نگرش‌ها در برخی مدارس کشور نگران کننده به نظر می‌رسد.

در هیچ کلیپی مشخص نیست که این مدارس دولتی یا غیردولتی هستند اصلا در تهران یا در شهرستان قرار دارند اما مسؤولان مدارس دولتی و غیردولتی بر برخورد با این مدارس متخلف اتفاق نظر دارند.

محمد محسن‌بیگی مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: تمام  مدارس چه دولتی و چه غیر دولتی موظف به رعایت قوانین و مقررات  در حوزه‌های علمی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی هستند.

وی ادامه داد: چنانچه خلاف ضوابط و قوانین  اقدامی صورت گیرد با آنها برخورد قانونی می‌شود.

عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران هم در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: شادی یک حق طبیعی و مسلم همه دانش‌آموزان است اما این شادی تعریف دارد.

وی ادامه  داد: رهبر معظم انقلاب چند روز قبل درباره بحث شادی نکات بسیار خوبی را اشاره کردند اما متأسفانه برخی افراد تعریف درستی از شادی ندارند.

کریمی اضافه کرد: منظور از شادی یعنی احساس سرزنده بودن و اینکه فرد احساس کند آرامش دارد؛ جامعه کنونی نیاز به نوجوانان و جوانانی دارد که شاداب و سرزنده باشند و از همه مهم‌تر بتوانند کارهای خوب و ارزنده انجام دهند.

وی تصریح کرد: هدف حوزه معاونت پرورشی این است که بتواند در گام اول منشور نورانی قرآن، عترت و نماز را سرلوحه کارمان قرار دهیم؛ مضاف اینکه بر اساس منویات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش، فضای شادی را در مدرسه ایجاد شود تا دانش آموزان احساس بالندگی کرده و احساس کنند که خمود و سست نیستند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: متأسفانه برخی راه را به بیراهه می‌روند و آموزش و پرورش با این افراد برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: قوانین آموزش و پرورشی در کل کشور برای مدارس دولتی و غیردولتی یکسان است و مدیران مدارس باید دقت کنند تا خدایی نکرده افرادی وارد مدرسه نشوند که باعث شود حریم مدرسه خدشه‌دار شود.

کریمی تصریح کرد: شهر تهران تلاش و اهتمام خود را دارد که چنین مواردی نباشد و در صورت وجود برخورد می‌شود اما مدیران مدارس توجه کنند که در بحث شادی در گام اول منویات مقام معظم رهبری حرکت کرده و مطابق با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه اسلامی اقدام می‌کنیم.


واکنش وزیر آموزش و پرورش به معروف‌ترین کلیپ‌ این روزها/ درخواست پیگیری از پلیس فتا

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش امروز، ۱۷ اردیبهشت‌ماه، در حاشیه نشست هماهنگی نماز که با حضور مدیران و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، به موضوع صحت و سقم کلیپ‌های رقص و آواز در مدارس که طی چند روز گذشته در فضای اینستاگرام منتشر شده است اشاره و بیان کرد: در گذشته نیز کلیپ‌های مشابه منتشر شده بود اما به طور تقریبی در تمامی موارد حالت ساختگی داشت و در مدارس اتفاق نیفتاده بود. در کلیپ‌هایی که اخیرا منتشر شده است نیز نشانه‌هایی از اینکه مکان مورد بحث کجاست و در چه زمانی رخ داده است، وجود ندارد. 

وی ادامه داد: با این حال، شک و تردید نسبت به ساختگی بودن کلیپ‌ها باعث نمی‌شود نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم چرا که خانواده‌ها و افکار عمومی نسبت به این موضوع نگران هستند و ما نیز به صورت مجدانه پیگیر آن خواهیم بود. بدین جهت از حراست و بازرسی خواسته شده است تا با همراهی تعدادی از صاحب‌نظران حوزه فضای مجازی به  صورت مجدانه به بررسی موضوع بپردازند.

وی به همکاری با پلیس فتا برای به نتیجه رسیدن موضوع اشاره و بیان کرد: پلیس فتا به ما کمک می‌کند تا از صحت و یا جعلی بودن این کلیپ‌ها آگاه شویم. من مطمئنم نوعی دشمنی سیاسی پشت جریان انتشار کلیپ‌های آواز‌های ناهنجار در مدارس وجود دارد که درصدد تخریب اعتماد خانواده‌ها به آموزش و پرورش به منزله سرمایه‌‌ای اجتماعی برآمده است. خانواده‌ها نباید نسبت به محیط آموزش و پرورش فرزندان خود بی‌اعتماد و نگران باشند، به همین جهت ما نیز درصدد کشف حقیقت هستیم تا مطابق نتیجه اقدام جدی مرتبط داشته باشیم و در صورت احراز قانون‌شکنی، با مدارس و مراکز مربوطه برخورد جدی می‌شود.

بطحایی ادامه داد: فضاهای به نمایش گذاشته شده در کلیپ‌ها شباهتی به محیط مدارس ندارد، آهنگ واحد پخش شده نیز نشان از آن دارد که این کلیپ‌ها ساختگی هستند. پیش از احراز واقعیت نباید تصمیمی گرفت؛ بی‌اعتماد شدن به مدارس همان نیت سازندگان کلیپ‌ها است و ما باید از آن پرهیز کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه چهارچوب مشخصی برای ترویج نشاط در مدارس درنظر گرفته‌اید، تصریح کرد: دستورالعمل فعالیت‌های هنری به صورت عمومی به مدارس ارسال شده است، اما دستورالعمل واحدی نیز در مورد سرود به صورت مجزا ابلاغ شده است که دربردارنده ملاحظات تربیتی، شرعی، روانی و حتی سلامت جسم دانش‌آموزان است.

بطحایی ادامه داد: فرایند یادگیری در روش‌های تعلیم و تربیت می‌تواند کاملا توأم با شادی و شادمانی دانش‌آموزان باشد؛ ملاحظات ما نیز ناظر بر سرزندگی کودکان و نوجوانان در حین یادگیری است، اما نباید به بهانه ایجاد شادی در مدارس به سمت استفاده از موسیقی‌های ناهنجار که مطابق با ضوابط شرعی نیست برویم، چرا که جنبه تخریبی چنین نوعی از نشاط آفرینی به مراتب بیش از جنبه سازندگی آن است. 

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع میزان دانش تخصصی معلمان در زمینه قرآن اشاره و بیان کرد: معلمان در موضوعاتی همچون قرآن باید از تخصص کامل برخوردار باشند اما در حال حاضر با این هدف فاصله داریم؛ بدین جهت در برگزاری دوره‌های آموزشی معلمان، برای درس  قرآن اولویت قائل شده‌ایم تا معلمان به نحو شایسته‌تری با علوم قرآنی و روش‌های به‌روز آموزش آن آشنا شوند.
نسخه چاپی