جنگ تجاری میان آمریکا و چین چه تاثیری بر اقتصاد دو کشور دارد؟
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ از تابستان گذشته، زمانی که ترامپ تعرفه‌ 10 درصدی بر میلیاردها دلار کالای وارداتی از چین وضع کرد، تنش‌ها بین دو کشور در زمینه تجارت افزایش یافته است. پس از آن نیز هفته گذشته تعرفه‌ها به اندازه دو برابر برای بیش از 200 میلیارد دلار کالا وارداتی از چین افزایش یافته است. تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین از 10 درصد به 25 درصد رسیده است.

اقتصاددانان و تحلیل‌گران از این اقدام ترامپ در حوزه تجارت انتقاد کردند و متذکر شدند این اقدام در نهایت موجب افزایش مالیات برای کسب‌وکارهای آمریکایی‌ها و حتی مصرف‌کنندگان می‌شود. ترامپ با این نظر مخالف است و به اشتباه استدلال می‌کند که تمام هزینه برای چینی‌هاست (و طرف آمریکایی متضرر نخواهد شد). کودلو روز یکشنبه اظهار کرد این ارزیابی رئیس‌جمهور نادرست است.

مجری فاکس‌نیوز به این نکته اشاره کرد – کاملا برعکس ادعاهای مکرر رئیس جمهور – «این چین نیست» که باید هزینه کند بلکه کسب‌وکارهای آمریکایی هستند که باید عملا تعرفه‌های واردات را بپردازند. این مجری در ادامه توضیح داد این کسب‌وکارها متضرر در نهایت قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و این بدین معناست که مصرف‌کنندگان آمریکایی باید برای خرید مایحتاج خود پرداخت بیشتری باید داشته باشند.

رئیس شورای ملی اقتصاد آمریکا در پاسخ گفت: «پس کاملا عادلانه است. و در حقیقتت هر دو طرف هزینه‌کننده این اقدام هستند.»

ولی مجری فاکس‌نیوز در ادامه انتقادهایش اشاره کرد که تعرفه‌ها برای کالاهایی که وارد کشور می‌شود وضع شده (و نه کالاهای صادراتی). او گفت: «چینی‌ها هزینه‌ای نمی‌پردازند.»

ترامپ بارها ادعا کرده است که این چین است که هزینه تعرفه میلیاردها دلار کالاهای اساسی وارداتی از این کشور را باید به خزانه‌داری آمریکا بپردازد، اما این در حالی است که تحلیل‌گران و اقتصاددانان بر این باورند که این ارزیابی نادرست است. البته این استدلال پذیرفتنی است که با افزایش تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین، عواقب اقتصادی ناخوشایندی نصیب این کشور می‌شود، آن هم به این دلیل که کالاهای چینی با قیمت بیشتری به دست مشتری آمریکایی می‌رسد؛ ولی این را هم باید در نظر داشت که در بازار آمریکا، هم تجار و هم مصرف‌کننده آمریکایی به دلیل افزایش مالیات‌های وارداتی، مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای خرید اقلام خود هستند.

هم‌چنین در مقابل این اقدام آمریکا، چین نیز تعرفه مقابله‌ای را نسبت به برخی اقلام وارداتی از آمریکا اعمال کرد که این خود به این معنی است که بخشی از اقتصاد آمریکا نیز درگیر جنگ تجاری میان دو کشور شده است.

بیشترین بخش آسیب‌دیده از این ماجرا نیز کشاورزان آمریکایی هستند و خواهند بود، چراکه چین مالیات اضافه‌تری برای محصولات کشاورزی وارداتی از ایالات متحده در  نظر گرفته است. هر چند دولت ترامپ سال گذشته و با آغاز افزایش تعرفه‌ها در اولین دوره این اقدامات، دولت ترامپ میلیاردها دلار برای حمایت از کشاورزان متاثر از این جنگ تجاری در نظر گرفت، ولی از منظر تحلیل گران این رقم، رقم کافی برای جبران ضرر و زیان وارد شده به این بخش نبود.
نسخه چاپی