تحلیل‌گران: جنگ تعرفه‌ها برای سرمایه‌گذاران در وال استریت رنج و سختی به همراه خواهد داشت
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ تحلیلگران هشدار دادند اگر تنش‌ها میان آمریکا و چین ادامه یابد این جنگ اقتصادی در وال‌استریت (وال استریت (Wall Street) نام خیابانی در بخش جنوبی جزیره منهتن در ایالت نیویورک آمریکا است. در طول چند قرن اخیر این نام به نماد بازارهای مالی آمریکا و جهان تبدیل شده‌است) خود را نمایان می‌کند.

دو کشور بیش از یک سال است که منازعات تجاریشان قفل شده است و هفته گذشته نیز واشنگتن اعلام کرد که قرار است بر هزاران محصول وارداتی از چین 25 درصد تعرفه اعمال کند و پکن نیز در اقدامی متقابل تعرفه‌ای به میزان 25 درصد بر بیش از 2500 کالای وارداتی از آمریکا که بیش از 60 میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود، وضع کرد.

اوایل این هفته بود که دونالد ترامپ بیان داشت این آمریکاست که تمام برگ‎‌های برنده را در این منازعه تجاری دارا است. او اظهار داشت با این اقدام آمریکا، سرمایه‌گذاران برای پرداختن نکردن این مقدار از تعرفه از چین خارج می‌شوند.

ولی روز سه‌شنبه از موضع خود برگشت و ابراز داشت هنوز امکان دستیابی به توافقی با پکن وجود دارد. رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد زمانی این کار را انجام می دهد که «زمان مناسب» این کار باشد و این توافق به سود آمریکا باشد.

اگرچه ترامپ به زعم خود راه را برای توافق جدید باز گذاشته است، ولی تحلیل گران معتقدند دو کشور به سرعت در حال از دست دادن زمان برای یک توافق جدید هستند.

طبق نوشته‌ تحقیقاتی از جانب یکی از شعب دویچه بانک «حتی اگر توافق جدید نیز به سرعت صورت بگیرد، باز هم بازارها باید خود را برای یک دوره طولانی جنگ اقتصادی آماده کنند. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی مطمئنا به طور خاص در صف این جنگ هستند.»

 در این نوشته در مورد مفهوم جنگ اقتصادی، بیشتر پرداخته شد و توضیح داده شد که این نشان از تغییر مهمی در استراتژی پکن دارد. تا کنون، چین صبر کرده است و امیدوار است که فشار آمریکا بر این کشور از بین برود و در عین حال نیز به طور کاملا هدفمند به دنبال تحمیل فشار بر بزرگترین اقتصاد جهان است.
نسخه چاپی