ادعای سنگین اکبرپور در گفتگو با راسخون:دست به دست هم دادند تا پرسپولیس قهرمان شود/خیلی از اشتباهات داوران عمدی بود
بازیکن پیشین استقلال با بیان اینکه اگر اشتباهات عمدی داوری نبود، آبی های پایتخت قهرمان لیگ هجدهم می شدند، ادعا کرد که وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و داوران کاری کردند تا پرسپولیس قهرمان شود.
 
علیرضا اکبرپور در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، در خصوص کیفیت فنی هجدهمین دوره ی لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: درباره ی این لیگ چه بگوئیم. حرف نزنیم بهتر است. هرچقدر هم حرف بزنیم، بعضی ها کار خود را می کنند. فقط می دانم این فوتبال راهی که باید برود، این نیست. هزاران دلیل هم وجود دارد که فوتبال ما بیراهه می رود. شرط بندی ها، داوری ها، بازیکنان، باشگاه ها. چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است.
 
وی ادامه داد: وقتی در تصاویر تلویزیونی صحنه را نشان می دهد و کارشناس داوری خلاف واقع حرف می زند، چه صحبتی باید کرد؟ وقتی از 60 نما تصویر را نشان می دهند که توپ اوت نشده، اما داور می گوید اوت شده، چه بگوئیم؟ وقتی پنالتی دقایق اول علیه سپاهان که واقعا خطا نبود، برای پدیده می گیرند، چه می شود گفت؟ وقتی واقعیت را قبول نمی کنند، بهتر از این نمی شود.
 
بازیکن پیشین استقلال در پاسخ به این سوال که آیا چند اشتباه داوری را مگر می شود به کل لیگ تعمیم داد؟ تصریح کرد: از اول فصل تمام صحنه ها و قضاوت های داوران را با دقت ببینید، پی می برید که همه ی بازی ها مشکل داوری داشتند. برای همه ی تیم ها بوده است. برای بعضی ها خوب بوده و برای بعضی ها بد. این به ضعف وزارت ورزش، فدراسیون و مدیریت فوتبال برمی گردد. اگر ضعف نداشت، این اشتباهات یکجا قطع می شد. اگر ضعف نداشتند که به کارشناس زنگ نمی زدند، بگویند بگو که گل استقلال مقابل صنعت نفت اول اوت رفته است. باید آدم های ترسو و کسانی که شجاع نیستند و جلوی چشم مردم دروغ می گویند، در راس نباشند. به جای عذرخواهی کردن، بهانه می آورند. الان مردم همه چیز را می دانند. بچه 10 ساله هم پنالتی و آفساید را تشخیص می دهد. شب و روز تلویزیون فوتبال پخش می کند.
 
علیرضا اکبرپور گفت: عوض اینکه کمیته ی داوران از استقلال عذرخواهی کند، می گویند از همه ی تیم ها عذرخواهی می کنیم. ما همیشه می گوئیم اشتباه داوری جزئی از فوتبال است در حالیکه خیلی از اشتباهات داوری عمدی بوده است. در چشم مردم نگاه می کنند و دروغ می گویند. من خیلی از بازی ها را دیدم که داوران عمدی سوت زدند. ما فوتبال بازی کردیم و می دانیم وقتی که داور بخواهد تیمی را کنترل کنند، هزار راه است. نحوه ی گرفتن خطاها، جایی که باید آوانتاژ بدهد، سوت می زند تا مدافعان تیم دیگر سریع برگردند. اخطارهای الکی می دهند که دست و پای بازیکن را ببندند یا اخراج کنند. اول بازی به بازیکن اخطار می دهند تا دقیقه 90 آن بازیکن تب و لرز می گیرد که مبادا اخراج شود. همه ی اینها باعث کنترل نتیجه می شود. من سال های قبل بازی را دیدم که داوران نگذاشتند تیم از وسط زمین جلو بیاید. نمی خواهم در مورد هیچ چیز حرف بزنم. فقط اشاره کردم.
 
وی در خصوص قهرمانی پرسپولیس خاطرنشان کرد: این لیگ می توانست در هفته ی آخر شیرین تر از اینها رقم بخورد. خیلی جذاب تر و خیلی پرتماشاگر و سخت تر برای بعضی از تیم ها. شاید پرسپولیس بازهم قهرمان می شد. کاری به قهرمانی این تیم ندارم ولی هفته ی ماقبل آخر، کارهایی کردند که مردم ناامید شدند. هم بازی با استقلال گل سالم این تیم را مقابل صنعت نگرفتند و هم پنالتی پدیده در دقایق اول مقابل سپاهان، پنالتی نبود. اول بازی پنالتی گرفتند و کمر سپاهان را شکستند. اگر این تیم 3 امتیاز را می گرفت، هفته ی آخر خیلی جذاب تر می شد.
 
آیا حرفتان این است که پرسپولیس را خواستند قهرمان کنند؟ بازیکن پیشین استقلال در پاسخ به این سوال افزود: نه من نمی گویم می خواستند قهرمان کنند. می گویم این داوری ها را همه دیدند و بهتر از من و شما می دانند. همه می دانند که می خواستند پرسپولیس را قهرمان کنند نه من. همه دست به دست هم دادند تا پرسپولیس قهرمان شود. در طول این فصل 5 گل صحیح استقلال را نگرفتند. هر تیمی حقش از داوری ضایع شده، امتیازات آن را لحاظ کنند وببینند چه تیمی قهرمان می شد؟
 
علیرضا اکبرپور گفت: لیگ از لحاظ کیفیت فوتبالی خیلی خوب بود. تیم ها هم قدرتمند شده بودند. پیشرفت داشتیم اما من اصلا در مورد کیفیت لیگ حرفی نزدم. من از چند بعد فوتبال را می بینم. بعضی مواقع یک اشتباه عمدی باعث می شود، 10 قضاوت درست داوران هم زیرسوال برود. اینها شبهه انگیز است. وقتی یکی در تلویزیون صحنه ی درستی که همه دارند، می بینند را اوت می بیند، بقیه عملکردها را زیر سوال می برد. مردم می گویند پس بقیه ی کارشناسی های اینها هم اینطوری مغرضانه است. چنین آدم های کوچکی نباید در فوتبال باشند که عملکرد همه را زیر سوال ببرند. نمی خواهم قهرمانی یک تیم را زیر سوال ببرم. زحمت کشیدند حالا اشتباه شده یا نشده. ولی وقتی می آیند این طور حرف می زنند، همه را تحریک می کنند. تماشاگران استقلال وقتی ما را می بینند، طور دیگری با ما حرف می زنند. می گویند چرا از حق تیم دفاع نمی کنید. چرا مقابل حق خوری ها سکوت کردید و لال شدید. تقصیر همه ی این رفتارها، برعهده ی همین آقایانی است که در تلویزیون حرف خلاف واقع می زنند و مردم را به جان فوتبالیست ها و فوتبال می اندازند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد پرنوسان استقلال در لیگ هجدهم مگر فقط مربوط به اشتباهات داوران بود؟ افزود: من بازی های استقلال را نگاه کرده ام. این تیم خیلی مشکلات داشت. اشتباهات داوری هم که به آن اضافه شود، تیم نابود می شود. استقلال از اول مشکل داشت. مدیریت عوض شد، بازیکنان رفتند و پول نبود. وقتی از این تیم 5 گل سالمش مردود اعلام می شود، تماشاگر روی مدیریت فشار می آورد. همه را به جان هم می اندازند. تماشاگر را با باشگاه، باشگاه را با فدراسیون، فدراسیون را با وزارت درگیر می کنند. اینها همه عاملش برمی گردد به همان سوت های اشتباه.
 
بازیکن پیشین استقلال ادامه داد: مشکلات استقلال برای امروز نیست ولی با همه ی مشکلات این تیم پابرجا مانده است. این مشکلات با یک قهرمانی حل می شود. قهرمانی امسال استقلال مشکلات را پنهان نمی کرد و حل می کرد. اگر بعضی شرایط اجازه می داد و استقلال قهرمان می شد، الان روند باشگاه روبه جلو بود. این روند روبه جلو را کات کردند. با همه ی مشکلاتی که استقلال داشت، اما شایسته قهرمانی بود. اگر گل هایی که قبول نشده، امتیازاتش را حساب می کردند، الان استقلال قهرمان بود. اگر داوری ها درست بود، این تیم قهرمان می شد و خیلی از مشکلات برطرف می شد. وقتی تیم نتیجه نگیرد، بحران می آید.
 
علیرضا اکبرپور در خصوص اینکه آیا فرهاد مجیدی گزینه ی مناسبی برای سرمربیگری استقلال است؟ گفت: فرهاد بازیکن بزرگی بوده است و صددرصد می تواند مربی بزرگی هم شود. این توانایی را در خودش می بیند که نفر اول باشد. حالا هم باید باشگاه در مورد این موضوع تصمیم بگیرد که می تواند استقلال با مجیدی به اهدافش برسد یا نه. همین که این جرات را دارد و می گوید که توانایی هدایت استقلال را دارد، خودش کار بزرگی است. می داند که اگر نتواند با استقلال نتیجه بگیرد، نابود می شود و می رود. او توانایی هدایت استقلال را دارد. در این مدت کوتاه نشان داده که می تواند تیم را مدیریت کند.
 
سید مجتبی سیدی
نسخه چاپی