بیست‌وهشتمین هفته تظاهرات جلیقه‌زردها علیه دولت ماکرون یک روز قبل از انتخابات اتحادیه اروپا
به گزارش راسخون به نقل از فرانس24؛ در آمیان، زادگاه رئیس‌جمهور فرانسه،  پلیس برای حدود 1200 معترض از گاز اشک‌آور استفاده کرد. گفته می‌شود این اتفاق زمانی روی داد که گروهی از معترضین به صورت پی در پی به سمت پلیس سنگ پرتاب می‌کردند و به شعبه‌های محلی بانک‌ها حمله کردند و سطل‌های زباله را به آتش کشیند.

پلیس در این درگیری 27 نفر را در این شهر بازداشت کرد.

چند صد معترض نیز در مرکز شهر پاریس با پلیس درگیر شدند.

پس از گذشت بیش از شش ماه، جنبش مردمی اعترض به هزینه‌های زندگی و بی‌تفاوتی رئیس‌جمهوراین کشور به این موضوع همچنان ادامه دارد؛ گرچه تعداد معترضین به نسبت آغازین روزهای این جنبش کاهش داشته است.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد: در سراسر کشور، 12500 تظاهرات‌کننده به خیابان‌ها آمدند که به نسبت آغازین روزهای این جنبش به کمترین حد خود رسیده است. در ماه نوامبر سال 2018 بیش از 300 هزار نفر در تظاهرات جلیقه زردها شرکت کرده بودند.

در تظاهرات این هفته همچنین علیه حزب ماکرون در انتخابات اتحادیه اروپا که روز یکشنبه برگزار می‌شود، اعتراض شد.  

به گزارش تلسور، معترضین جلیقه زرد روز یکشنبه و در بیست‌وهشتمن هفته اعتراضات گرد هم آمدند و سوگند یاد کردند به حزب‌های دولتی فرانسه در انتخابات پارلمان اروپا (EP) که در روز 23 ماه مه آغاز می‌شود، رای ندهند.

انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در 28 کشور عضو این اتحادیه از 23 ماه مه آغاز می‌شود و تا 26 همین ماه ادامه خواهد یافت.

جنبش جلیقه زردها دو لیست حزبی در این دوره از انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا ارائه دادند؛ با نام‌های «تکامل شهروندان» و «اتحاد زرد».

به گزارش اسپوتنیک؛ موج تجمعات جلیقه زردها در اواسط ماه نوامبر سال 2018 به علت برنامه افزایش مالیات سوخت آغاز شد. در حالی که دولت فرانسه این برنامه را به حالت تعویق درآورد و اقدامات دیگری برای بهبود وضعیت احتماعی و اقتصادی کشور به اجرا گذاشت، ولی معترضان عمچنان هر آخر هفته به خیابان‌هاتی فرانسه آمده و ناراضیتی خود از سیاست‌های دولت ماکرون را ابراز می‌کنند.
نسخه چاپی