عبور ترامپ از دیدگاه‌های جان بولتون در خصوص ایران/ آیا این همان بازی پلیس خوب و پلیس بد است؟
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی سخنان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص ایران و کره شمالی را به عنوان عبور او از دیدگاه‌های «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید تعبیر کرده است. 


عبور از بولتون

نیویورک‌تایمز نوشته رئیس‌جمهور ترامپ در روزهای گذشته علناً از دیدگاه‌های بولتون در خصوص ایران و کره شمالی عبور کرده است. 

او در جریان سفر چهار روزه‌اش به ژاپن که سه‌شنبه به پایان رسید سخنان بولتون را نقض کرده و گفت که اقدام این کشور در آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نبوده است. 

ترامپ در خصوص ایران هم، بر خلاف بولتون که از براندازی نظام جمهوری اسلامی حمایت کرده گفت که به دنبال تغییر نظام ایران نیست. 

نیویورک‌تایمز نوشته است: «به نظر می‌رسد سخنان رئیس‌جمهور اختلافات او با مشاور امنیت ملی‌اش را علنی کرد.»


تفاوت‌های ترامپ و بولتون

این روزنامه نوشته ترامپ در محافل خصوصی درباره شهرت بولتون به جنگ‌طلبی شوخی کرده و به مزاح گفته که بولتون او را وارد جنگ خواهد کرد. 

ترامپ سال گذشته بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی خود منصوب کرد. او قبل از این در دولت چندین نفر از روسای جمهور محافظه‌کار آمریکا انجام وظیفه کرده بود و آخرین سمتش، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در دولت «جورج بوش» بود.

نیویورک‌تایمز نوشته جهان‌بینی ترامپ و بولتون از جهاتی با یکدیگر تفاوت‌های بنیادین دارد؛ ترامپ با وعده خارج کردن آمریکا از جنگ‌های برون‌مرزی وارد کاخ سفید شد. او دیپلماسی با کره شمالی را یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است. بولتون، در مقابل طرفدار اقدام نظامی و مخالف مذاکره با کره شمالی است. 

 در خصوص ایران، ترامپ در سفر ژاپن مشخص کرد که موافق دیدگاه‌های بولتون در خصوص براندازی نظام ایران نیست. او گفت: «ایران با همین رهبران فرصت دارد به کشور بزرگی تبدیل شود. ما دنبال تغییر نظام نیستیم.»


خودداری بولتون از حضور در ضیافت شام

روزنامه آمریکایی نوشته بولتون بعد از این سخنان ترامپ هنوز اظهار نظری مطرح نکرده است. این مطلب از نظرها پنهان نماند که بعد از سخنان ترامپ درباره ایران، بولتون در مراسم ضیافت شام در ژاپن با حضور رئیس‌جمهور آمریکا شرکت نکرد. 

 بقیه مشاورهای ترامپ به نیویورک‌تایمز گفته‌اند بولتون و ترامپ هیچ‌گاه علناً با هم مجادله نکرده‌اند. 

با وجود این، به گفته چندین مقام، بولتون در محافل خصوصی ناخرسندی خودش را از ترامپ ابراز کرده و از اینکه او تمایل ندارد در خاورمیانه تغییر ایجاد کند، گلایه کرده است. 

ترامپ هم تصریح کرده که بولتون بیشتر از او تمایل به استفاده از زور نظامی دارد. یک مقام آمریکایی از قول ترامپ نقل کرده است: «اگر کار دست او بود، تا الان وارد چهار جنگ شده بودیم.»


 پلیس خوب و پلیس بد؟

برخی کارشناسان از طرف دیگر تحلیل‌هایی مانند این گزارش نیویورک‌تایمز را نوعی فضاسازی برای چیدن واقعیت‌های میدانی در قالب بازی «پلیس بد-پلیس خوب» و در نهایت تحت فشار گذاشتن تهران برای انتخاب راه گفت‌وگو از دو گانه جنگ-مذاکره تلقی می‌کنند.  

این تحلیلگران معتقدند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو و «جان بولتون» و «مایک پامپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند.
از این منظر، دولت آمریکا با اعزام ناو و بمب‌افکن به منطقه هدفی فراتر از راه انداختن نوعی جنگ روانی و در نهایت تحت فشار قرار دادن ایران دنبال نمی‌کند.
نسخه چاپی