جلال طالبی در گفتگو با راسخون: ویلموتس مثل کی روش منتظر گل اتفاقی نمی ماند/کی روش جایی فراتر از وزارت ورزش حمایت می شد
سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه کی روش به خاطر اینکه جایی فراتر از وزارت ورزش حمایت می شد، دبیر کل عوض می کرد، گفت: ویلموتس با فوتبال هجومی دوست دارد راه های گلزنی زیادی را امتحان کند و مثل کی روش منتظر گل های اتفاقی نمی ماند.
 
جلال طالبی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به دوره ی بازسازی تیم ملی با مارک ویلموتس بلژیکی اظهار داشت: مسلما با آمدن مربی جدید، در تیم ملی تغییرات تفکری و سبک بازی هم اتفاق می افتد. شیوه و روش کار ویلموتس با کی روش فرق می کند و حتی در این دو بازی دوستانه ای که تیم ملی با هدایت ویلموتس انجام داد، این تغییر تفکر و سبک بازی قابل مشاهده و ملموس بود. البته نباید از الان بگوئیم که مربی جدید به خواسته ای که داریم ما را می رساند یا اینکه نمی رساند. فعلا زود است و برای قضاوت کردن حداقل اجازه دهیم 7، 8 بازی و یکی دو بازی رسمی با تیم ملی انجام دهد.
 
وی افزود: به طور کلی اگر در مورد این دو بازی اخیر تیم ملی با مربی جدید بخواهیم صحبت کنیم، بازیکنان همان نفرات قبلی هستند اما تیم ما شاداب تر و هجومی تر بازی کرد. تفکر متفاوت دو مربی را دیدیم. یک مربی تصمیم می گیرد که با این نفرات در زمین خودش بماند و دنبال ضد حمله، کرنر و ضربات ایستگاهی باشد تا به گل برسد. یکی هم مثل ویلموتس دوست دارد تیمش تهاجمی تر کار کند و برای گل زدن، منتظر اتفاقات نمی ماند. از ساده ترین راه که کرنر و ضربات آزاد است، استفاده نمی کند. سعی می کند با ریسک بالا و با تعداد نفرات بیشتری در زمین حریف دنبال ایجاد موقعیت گل باشد. سعی می کند فوتبال تماشاگرپسند ارائه دهد. نتیجه ی با سوریه که جای بحث فنی ندارد. اما مقابل کره نشان داد که این مربی بیشتر فوتبال تهاجمی دوست دارد.
 
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1998 فرانسه بابیان اینکه نباید کار هیچ دو مربی ای را باهم مقایسه کرد، ادامه داد: هرکس با یک نگاهی در دنیا کار مربیگری می کند. کی روش، سیمئونه و مورینیو یک سبک را دنبال می کنند و دنبال کارهای دفاعی هستند. مقایسه کردن هیچ مربی ای درست نیست. ویلموتس را آورده ایم که به فوتبال ما کمک کند. نباید انتظار معجزه داشته باشیم که بلافاصله ما را قهرمان آسیا کند یا اینکه به دور دوم جام جهانی برویم. باید فرصت بدهیم و کمک کنیم تا به این خواسته های خود برسیم. سابقه ی این مربی نشان می دهد که به بازیکنان جوان اعتقاد دارد و در ادامه شاهد خواهیم بود که به جوان ها هم میدان خواهد داد. تعدادی هم قطعا از تیم ملی کنار گذاشته خواهند شد و جای آنها را جوانها می گیرند.
 
جلال طالبی گفت: شک نکنید که جوانگرایی در تیم ملی صورت می گیرد. این مربی با صبر و دقت دنبال کار کردن است. این را در دعوت از بازیکنان در دو بازی دوستانه ی اخیر نشان داد. او دنبال این است تا رفته رفته بعد از شناخت نسبی نسبت به بازیکنان، در تیم ملی تغییر ایجاد کند. بعضی از بازیکنان ما سنشان طوری است که نمی توانند در جام جهانی کمک تیم ملی کنند و اینها را دعوت نخواهد کرد. نگاه ویلموتس برخلاف کی روش که فقط به لژیونرها اعتقاد داشت، طوری باید باشد که به بازیکنان داخلی هم بیشتر توجه کند تا تعادلی برقرار شود.
 جلال طالبی در گفتگو با راسخون: ویلموتس مثل کی روش منتظر گل اتفاقی نمی ماند/کی روش جایی فراتر از وزارت ورزش حمایت می شد
آیا بازهم فدراسیون باید برای ویلموتس دستیار ایرانی انتخاب و به او معرفی کند؟ وی در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: بعید می دانم که نفر دیگری به کادر فنی اضافه شود. به هرحال اگر دوروبر این مربی هم شلوغ باشد، نمی تواند کار خودش را انجام دهد. به اندازه ی کافی اطراف او مربی وجود دارد. کسانی هستند که نسبت به تفکرات او شناخت بیشتری دارند و می توانند به او کمک کنند. اگر بتوانند نفر دیگری هم به عنوان کارآموز به کادر فنی اضافه کنند بهتر است اما بعید می دانم.
 
سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه ارگان هایی فراتر از وزارت ورزش از کی روش حمایت می کردند، گفت: آنچه که از کی روش می خواستیم برای فوتبال ما اثرگذاری نداشت. ارگان ها و سازمان هایی از او حمایت می کردند که حتی دبیر فدراسیون عوض می کرد. این طور رفتار اصلا شایسته ی اعتبار و احترام فوتبال ما در عرصه ی بین المللی نبود. وزارت ورزش و فدراسیون نمی توانستند در کار او دخالت کنند چون از جایی فراتر از اینها حمایت می شد. کفاشیان خودش گفت که ما نمی خواستیم با کی روش ادامه دهیم ولی از جای دیگری گفتند که او باید بماند و ما هم مجبور شدیم او را حفظ کنیم.
 
جلال طالبی در خصوص انتخاب ویلموتس گفت: در این موقعیتی که کشور ما دارد به خصوص مسائل مالی، مربیان صاحب سبک و بزرگ و آنهایی که آینده دارند، به فوتبال ایران نمی آیند. چون به ایران بیایند از دید و چشم فوتبال دنیا خارج می شوند. معمولا مربیانی به ایران می آیند که اواخر عمر مربیگری آنها است و می خواهند در تیم های آسیایی کار کنند و بعد هم بروند. اما با همه ی این اوصاف ویلموتس انتخاب خوبی بود. او این توانایی را داشته که سرمربی بلژیک و ساحل عاج شده. دانش این مربی این قدر هست که بتواند در فوتبال ایران تغییر مثبت بوجود بیاورد.
 
سید مجتبی سیدی
نسخه چاپی