بیانیه کمیته چهارجانبه آمریکا، انگلیس، امارات و عربستان سعودی علیه ایران
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، کمیته چهارجانبه کشورهای عربستان سعودی، امارات، آمریکا و انگلیس در بیانیه پایانی نشست خود در لندن از رفتارهای ایران که به ادعای آنها باعث بی ثباتی در منطقه شده، ابراز نگرانی کردند.

کمیته چهارجانبه در این بیانیه از ایران خواسته است تا هرگونه اقدامی که ثبات در منطقه را تهدید می‌کند متوقف کرده و خواستار ایجاد راه‌ حل‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در منطقه شده است.

در این بیانیه آمده است: «حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس مسیر‌های دریایی بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

در بیانیه کمیته چهارجانبه حملات یمنی‌ها به عربستان نیز محکوم شده و ادعا شده که ایران سلاح در اختیار یمنی‌ها قرار می‌دهد.

صبح پنجشنبه (۲۳ خرداد) دو انفجار مهیب در دریای عمان رخ داد و منابع خبری دقایقی بعد اعلام کردند، دو نفتکش بزرگ هدف انفجار قرار گرفته‌اند.

با آنکه ایران این حادثه را مشکوک خواند، دولت آمریکا ساعاتی بعد از وقوع انفجار در دو نفتکش مورد نظر انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفت؛ وزارت دفاع آمریکا همچنین فیلمی منتشر کرد و مدعی شد که یک قایق‌ ایرانی در حال تلاش برای زدون مین از بدنه یکی از نفتکش‌های سانحه‌دیده است.

دلایل دولت آمریکا در دنیا با تردیدهای جدی مواجه شد و غیر از انگلیس از سوی سایر کشورها حمایت نشد. از جمله طرف‌هایی که روایت آمریکا را زیر سوال برده است، مالک ژاپنی یکی از کشتی‌های سانحه دیده است که این روایت را غیرمعتبر توصیف کرده است.
نسخه چاپی