مصرف ویتامین D می‌تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک، دانشمندان بر این باورند افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 که به تازگی بیماری آنها تشخیص داده شده است، هستند، می‌توانند با مصرف ویتامین D روند رو به رشد بیماری خود را کاهش دهند.

با توجه به این تحقیق که در ژورنال European Journal of Endocrinology به چاپ رسیده است، مصرف این ماده می‌تواند به متابولیسم گلوکز بدن کمک شایانی کند. این تحقیق بر اساس مشکل جهانی کمبود ویتامین D بسط داده شده است و کمبود این ویتامین را به عدم توانایی سلول در پردازش قند مرتبط کرده است.

96 شرکت کننده که پیش بینی می‌شده در معرض ابتلا به دیابت باشند و یا تازگی مبتلا به دیابت نوع 2 شده‌اند، در این مطالعه شرکت کردند. محققان از یک گروه خواستند که به مدت 6 ماه ویتامین D 5000 مصرف کنند و  از گروه دیگر خواستند تا از پلاسیبو (دارونما؛ نوعی داروی تلقینی که می‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی وی داشته باشد) استفاده کنند. هیچ کدام از شرکت کنندگان نمی دانستند در کدام یک از این گروه‌ها قرار گرفتند. در پایان این پژوهش، محققان متغییرهایی از جمله حساسیت به انسولین شرکت کنندگان را اندازه‌گیری کردند و از آنها خواستند تا پرسشنامه‌‎هایی را که درباره قرارگیری‌شان در برابر خورشید بود را به صورت هفتگی تکمیل کنند – خورشید منبع خوبی برای جذب ویتامین D است. همچنین در این پرسشنامه از آنها در خصوص رژیم غذایی و فعالیت بدنی نیز سوال شده بود.

ویتامین D 5000 دوز بالا این نوع قرص محسوب می‌شود؛ اگر چه ممکن است برای برخی افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری مزمن، نیاز به مصرف بیشتر این نوع ویتامین نیاز باشد.

این تیم پس از شش ماه دریافت مصرف ویتامین D در عملکرد بهتر بافت عضلانی بدن بسیار مثمر ثمر است. البته این مطالعه محدود به افراد کانادایی فرانسوی شده بود، بدین معنا که ممکن است این نتیجه که به دست آمده است، در یک جمعیت گسترده‌تر این گونه جواب ندهد.
 
یکی از این پژوهشگران این تحقیق گفت: «ما می‎‌دانیم ویتامین D ژن‌هایی بسیاری را که درگیر دیابت هستند، تنظیم می‌کند. جانواران و مظالعات آزمایشگاهی نیز نشان داده است ویتامین D ممکن است میزان ترشح انسولین و فعالیت آن را چه مستقیم و چه غیرمستقیم از طریق کاهش سیستمیک التهاب، بهبود بخشد.

این پروفسور دانشگاه لاوال کانادا افزود: «این پژوهش بسیار مهم است، چراکه نشان می‌دهد مکمل‌های ویتامین D می‌تواند باعث کاهش اختلال‌های متابولیک در افراد مستعد دیبابت یا دارای دیابت نوع 2 شود.»

او هم‌چنین اظهار داشت این موضوع نیز هنوز مشخص نیست که استفاده از ویتامین D به مدت طولانی هم می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ثمربخش باشد یا خیر.

این محقق در ادامه هشدار داد نتیجه این مطالعه به این معنا نیست که افراد می‌توانند با این توجیه از ویتامین D استفاده کنند.
نسخه چاپی