دیدار ترامپ و ماکرون در آستانه نشست گروه ۷/ مکرون: هدف مشترکی درباره ایران داریم
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ اعلام کرد فرانسه و آمریکا اهداف مشترکی را در قبال ایران دنبال می‌کنند.

ماکرون که پیش از آغاز نشست سران کشورهای عضو گروه-7 همتای آمریکایی خود دیدار کرده بود، در پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: «هدف مشترک آمریکا و فرانسه این است که اجازه ندهند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً مدعی میانجی‌گری بین ایران و آمریکا شده است، چندی پیش نیز آشکارا اذعان کرده بود که مواضع دولتش در قبال ایران، با مواضع آمریکا یکسان است. وی حتی از ضرورت مذاکره مجدد بر سر برجام سخن گفت که با واکنش شدید مقامات ایران مواجه شد.

ماکرون روز پنج‌شنبه 16 خرداد در نشست دوجانبه خود با دونالد ترامپ صراحتاً اعلام کرد: «من فکر می‌کنم ما هدف مشترکی در مورد ایران داریم؛ جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، کاهش فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک، مهار فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و استقرار صلح در منطقه، چهار اولویت مشترک فرانسه و آمریکا در مورد ایران است.»

ماکرون در ماههای اخیر چندین بار به‌صورت تلفنی با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران گفتگو کرده و روز جمعه نیز در پاریس با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار داشته است.

ظاهراً کشورهای غربی مأموریت میانجی‌گری بین ایران و آمریکا را به فرانسه‌ای سپرده‌اند که خود زمانی در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش «پلیس بد» را ایفا می‌کرد.

دولت ماکرون که هنوز با بحران جلیقه‌زردها و شنبه‌های اعتراضی دست و پنجه نرم می‌کند و حتی در رژه روز ملی فرانسه نیز با اعتراض مردم مواجه شد، امیدوار است با موفقیت در این پروژه نشان دهد که در عرصه سیاست خارجی توانمند است تا شاید از این طریق بتواند از شدت اعتراضات داخلی علیه خود بکاهد.

با این حال مطرح شدن اظهاراتی مبنی بر مشترک بودن اهداف فرانسه و آمریکا در قبال ایران، تردیدهای زیادی را در مورد نیات واقعی ماکرون از میانجی‌گری بین ایران و آمریکا ایجاد می‌کند.
نسخه چاپی