ترامپ دستور خروج شرکت‌های آمریکایی از چین را صادر کرد/ آیا این امر امکان‌پذیر است؟
به گزارش راسخون به نقل از نیویورک‌تایمز؛ اینکه آیا رئیس جمهور آمریکا از این قدرت برخودار است یا خیر سوالی است که برای بسیاری از سیاستمداران و حقوقدانان آمریکا مطرح شده است.

مهمتر از آن، این سوال مطرح می‌شود که آیا قطع معاملات تجاری آمریکا و چین امری عملی و شدنی است یا خیر؟!

تجارت آمریکا عمیقاً با چین در هم تنیده شده است و جدا شدن از این درهم تنیدگی ممکن است برای آمریکا دردسرساز شود و به طور بالقوه برای اقتصاد جهانی مخرب باشد.

تعرفه‌های آمریکایی و افزایش تنش میان واشنگتن و پکن، بسیاری از شرکت‌ها را مجبور به تجدید نظر در مورد وابستگی به اقتصاد چین کرده است. هر چند که راحتی و رفاه آمریکایی‌ها و البته بازار گسترده و رو به رشد مصرف‌کننده در این کشور، جدا شدن از این وابستگی را برای شرکت‌های آمریکایی بسیار سخت می‌کند.
 

اختیارات ترامپ در این زمینه چیست؟

پس از توییت ترامپ و اعلام این جمله: «پرونده بسته شده است»، روز شنبه، کارشناسان تجارت و حقوق بین‌املل مشغول بررسی قانون « International Emergency Economic Powers Act of 1977» (I.E.E.P.A) شدند.

این کارشناسان با توجه به این قانون به این نتیجه رسیدند که رئیس جمهور ممکن است صلاحیت این را داشته باشد تهدیدهایی را علیه شرکت‌هایی که با چین مراوده تجاری دارند، داشته باشد، ولی دستور خروج آنها از این کشور، فراتر از حد اختیارات قانونی رئیس جمهور است.

  یک کارشناس در این حوزه به نیویورک تایمز گفت: «هر کاری که او انجام دهد (دستور ترامپ به شرکت‌ها برای خروج از چین) باعت محاکمه او می‌شود و این خلاف قانون I.E.E.P.A خواهد بود. اما من فکر می‌کنم این قانون به او (رئیس جمهور) این اجازه را بدهد که واردات یا صادرات را مسدود کند، دارایی‌های چین را بلوکه کند و موسسات مالی چین را از سیستم ملی آمریکا جدا کند.»
رینش، یک مقام سابق وزارت بازرگانی، اظهار داشت فکر نمی کند این قانون به ترامپ اجازه دستور به شرکت‌های آمریکایی را نمی‌دهد تا چین را ترک کنند، اما ممکن است این اختیار را داشته باشد تا سرمایه‌گذاری‌های آینده در این کشور را مسدود کند.
 

چگونه چین با اقتصاد جهان گره خورده است؟

در حالی که رئیس جمهور آمریکا سعی در فاصله دادن صنعت این کشور با چین را دارد، اما این کشور ( چین) برای تجارت جهانی امری ضروری است. کارخانه‌های چینی، محصولات مورد استفاده آیفون، آیپد، کنسول‌های بازی‌هایی ویدئویی، قطعات خودرو، آهنربای صنعتی، پلاستیک و مواد شیمایی مورد استفاده در ساخت محصولات و بسیاری از ملزومات دیگر را تولید می‌کنند که این نشان از آنن دارد که اقتصاد چین موجب حرکت چرخ‌دهنده‌های اقتصاد جهان است.

نیویورک تایمز می‌نویسد  چین کارآمدترین مکان باری تولید طیف گسترده‌ای از کالاهاست. این کشور دارای کارخانه‌های کوچک بسیاری است که تولیدکننده قطعات اصلی برای کارخانه‌های بزرگ‌تر است. چین دارای صدها میلیون نیروی کار است که می‌دانند چگونه در خط مونتاژ به نحو احسنت کار کنند.

چین یک‌چهارم کالاهای تولیدی جهان را تولید می‌کند.  هر چند روند رشد اقتصاد چین – دومین کشور بزرگ اقتصادی بعد از آمریکا – کند شده است و بازار مصرف کننده آن رو به رشد است. طبق برخی تخمین‌ها، شمار مصرف‌کنندگان طبقه متوسط چین به نسبت آمریکا رو به افزایش است.
 

چرا خروج شرکت‌های آمریکایی از چین سخت است؟

کارخانه‌های آمریکایی در حال ترک چین هستند، چراکه واشنگتن و پکن تعرفه بیشتری باری محصولات یکدیگر اتخاذ کرده‌اند.

اما تهدیدات اخیر ترامپ موجب نگرانی بیشتر رهبران تجاری آمریکا شده است و سعی در تطبیق خود با این شرایط هستند.

شرکت‌های بزرگی همچون GoPro و Hasbro آشکارا به دنبال راه‌اندازی فروشگاه‌هایشان در جای دیگر هستند.

با کند شدن اقتصاد چین، برخی از شرکت‌ها فعالیت خود را در این کشور کاهش داده‌اند. برای مثال، فروش خودروهای فورد در چین کاهش یافته است و این شرکت مجبور به اخراج هزاران کاگر خود شده است.

اما یک نظریه هم وجود دارد و آن هم اینکه روابط میان چین و آمرکیا روزی ممکن است بهتر شود. شاید پس از اینکه ترامپ دیگر رئیس جمهور آمریکا نباشد. در صورت چنین اتفاقی، شرکت‌هایی که جابه‌جا شدند در مقایسه با دیگر شرکت‌های آمریکایی که ماندند، بیشترین ضرر را کنند.

صنایع مختلف با معضلات متفاوتی رو به رو هستند. صنایع با دسستمزد کم و مهارت کم مانند تولید کفش یا تولید پوشاک در حال حاضر بیشتر به مناطقی مانند هند یا بنگلادش تمایل پیدا کرده‌اند، زیرا دستمزد چینی‌ها طی 15 سال اخیر تقریبا هشت برابر شده است.

بخش‌های دیگر، به ویژه الکترونیک، قطع ارتباط با چین برایشان بسیار سخت‌تر است. به گونه‌ای می‌شود گفت چین تولیدکننده انحصاری اجزای زیادی در این حوزه است.
نسخه چاپی