گنبد جدید حرم امام‌حسین(ع) به‌زودی به کربلا می‌رسد

خوش رکاب ‌ها در راه کربلا

«شش ماه پیش از طریق دوستان در فضای مجازی متوجه شدم برای انتقال قطعات گنبد حرم امام‌حسین(ع) به کربلا به راننده و ماشین نیاز است. من هم آمدم و ثبت‌نام کردم. البته این را هم بگویم که من سه سال است در ایام اربعین حسینی توفیق دارم امکانات موکب‌ها را به عراق منتقل کنم. برکات زیادی از حرکت در این مسیر در زندگی دیده‌ام، ماشین که چیزی نیست، من جانم را هم به عشق امام‌حسین‌(ع) می‌دهم.» اینها صحبت‌های محمد کدوری است. راننده‌ای که هشت قطعه بتونی را بر کفی تریلی خود سوار کرده و عازم کربلاست. قطعات بتونی، بخش‌هایی از گنبد جدید حرم امام حسین(ع) هستند. این گنبد در کرمان ساخته و قطعات آن از هم جدا شده‌اند تا به کربلا اعزام شوند. اولین محموله هم چند روز قبل به کربلا‌رسیده است.

آن‌طور که عبدالحسین رحیمی، جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفته، کار انتقال گنبد جدید امام حسین(ع) از شهریور شروع شده و تا پایان صفر ادامه خواهد یافت. با این تفاسیر، این کار تا اوایل آبان‌ ادامه دارد. رحیمی این را هم به خبرنگار ایرنای کرمان گفته که این اعزام‌ها در چهار مرحله صورت خواهد گرفت. روی همین حساب، خط ترانزیت 1300 کیلومتری انتقال قطعات گنبد از کرمان تا کربلا برقرار شده است. برای این انتقال 31 دستگاه کامیون و کشنده در نظر گرفته شده است.

همین هم باعث شد شهریور کرمانی‌ها همزمان شود با صف کشیدن تریلرهایی که برای حمل قطعات در شهر صف کشیدند. بعضی از راننده‌ها بعضا یک‌سال در انتظار بودند تا خوش‌رکاب خودشان را برای این عملیات آماده کنند. یکی از رانندگان که اتفاقا تریلی‌اش را هم تازه خریده بود نذر کرده بوده اولین سفر کاری‌اش را در خدمت ستاد بازسازی عتبات عالیات باشد و به قول خودش، توفیق انتقال بخشی از قطعات گنبد حرم مطهر را به‌عهده بگیرد. حالا هم راننده داش مشتی‌اش خدا را شاکر است که این توفیق را نصیبش کرده است.
 

راننده ماک با معرفت

مجتبی مهدوی از دیگر راننده‌هایی است که تریلی ماک خودش را تیار کرده و از روستای هوتک شهرستان زرند کوبیده و خودش را به کرمان رسانده تا گنبد امام حسین(ع) را به کربلا ببرد. مهدوی درباره این‌که چطور موفق به این کار شده به ستاد بازسازی می‌گوید: «چند ماه پیش فرزندم بیمار شد و او را به بیمارستان آیت‌ا... کاشانی کرمان آوردیم. در فاصله درمان او، چشمم به گنبدی افتاد که در نزدیکی بیمارستان ساخته شده بود. آمدم کنار گنبد تا با چگونگی و چرایی ساخت آن آشنا شوم. در همین حال بودم که متوجه شوم برای انتقال قطعات گنبد به کربلا به راننده و ماشین نیاز دارند. همان‌جا ثبت‌نام کردم و منتظر تماس بودم تا این‌که بالاخره این انتظار به‌سر رسید و اربابم حسین‌(ع) مرا برای خدمت انتخاب کرد.»
 

جوشکاری برای سیدالشهدا(ع)

رسول باغی هم شغلش جوشکاری است. او تا الان سعادت داشته سه سال پیاپی هر سال به مدت یک ماه در حرم امام حسین‌(ع) در کربلا حضور پیدا کند و تخصص خودش را در حوزه مقاوم‌سازی در خدمت عتبه حسینی قرار داد. البته این وسط دو هفته هم در حرم امامین جوادین(ع) در کاظمین به کار جوشکاری مشغول باشد. روایت او هم از حضورش جالب است: «شنیدم که قطعات گنبد را می‌خواهند منتقل کنند، خودم را رساندم که اگر خدمتی از من برمی‌آید، انجام وظیفه کنم.»

آن‌طور که ستاد بازسازی استان کرمان اعلام کرده، در گام اول هشت تریلر بخش‌هایی از قطعات گنبد حرم امام حسین(ع) را در 3 شهریور 98 از کرمان به قصد کربلا بار زدند و راهی عراق شدند. این هشت تریلی در 11 شهریور به کربلا رسیدند و امانت خود را تحویل مسؤولان عتبه حسینی دادند. کم‌کم بقیه قطعات نیز در فرصت مناسب باز و به کربلا ارسال می‌شوند و زیرساخت‌های لازم برای نصب گنبد و کارهای مربوط در کربلای معلی فراهم است.
 

سومین گنبد

این گنبد جدید قرار است روی دو گنبد موجود قرار ‌گیرد؛ گنبد اول یک گنبد مقرنس و آینه‌کاری شده است که در حال حاضر از داخل صحن قابل رؤیت است. گنبد دوم هم همین گنبد فعلی است که از بیرون دیده می‌شود. سومین گنبد هم که به دست کرمانی‌ها ساخته شده با زیرسازی و مقاوم سازی مناسبی که در بافت قدیم حرم مطهر به همت ستاد بازسازی عتبات استان کرمان صورت گرفته، روی دو گنبد فعلی قرار می‌گیرد. تمام هزینه‌ این طرح‌ها از محل نذورات مردمی تامین شده و پول‌های اهدایی مردم با خرید مصالح و کالاهای مورد نیاز برای ساخت گنبد و طرح مقاوم‌سازی حرم مطهر موجب رونق اقتصادی در ایران اسلامی شده است.
 

گنبدی برای 400 سال آینده

گنبد جدید که یک سازه مهندسی پیشرفته محسوب می‌شود، طی سه مرحله ساخته شده که شامل ساخت استراکچر (سازه فلزی - صنعتی)، ساخت خشت‌های مسی و آبکاری آنها با چند میکرون طلا و در نهایت آماده‌سازی بستر نصب گنبد در کربلاست. به گزارش تسنیم، مهندسان ایرانی مقاومت این سازه را برای دست‌کم 300 تا 400 سال آینده تضمین کرده‌اند. با نهایی شدن ساخت و نصب این گنبد، بیش از هفت‌متر به ارتفاع گنبد کنونی افزوده خواهد شد. گنبد جدید از فولاد و بتون ساخته شده و در نهایت خشت مسی که روی آن آب طلا قرار می‌گیرد، همچنین گنبد جدید ۲۱ متر ارتفاع دارد که 5/7 متر از گنبد فعلی بلندتر است و ارتفاع آن به توصیه آیت‌ا... سیستانی تا این اندازه در نظر گرفته شده که نوک حرم از گلدسته‌ها یک‌متر کوتاه‌تر باشد.

عملیات ساخت گنبد امام حسین‌(ع) از سال ۹۴ در کرمان وارد فاز اجرایی شد و برای نصب گنبد باید زیرسازی کار انجام می‌شد که گنبد جدید روی آن قرار گیرد، در حالی که سازه قبلی شرایط مناسب و استحکام لازم را نداشت و در جاهایی فرسوده شده بود. در مرحله نخست تلاش شد مقاومت روضه منوره تا حد امکان افزایش یابد و ابتدا از سه متر پایین همکف در پای ستون‌ها گودبرداری و بتون‌آرمه انجام شد و تا زیر طاق‌ها، روی پشت بام و داخل گنبد فعلی ادامه یافت. مجموع روضه منوره و چهار ستون داخل یک بتون در هم دوخته شده‌ای قرار گرفت و در کنار مقاوم‌سازی، کار لاغرسازی ستون‌ها هم انجام شد تا فضای بیشتری برای زیارت در اختیار زائران قرار گیرد. ستون‌های قبلی فضایی حدود ۲۵ مترمربع از فضا را گرفته بودند که تا ۶۰ درصد کاهش و در پایان کار مقاوم‌سازی حرم تا ۵۰۰ برابر افزایش یافت و تمامی موارد ایمنی در ساخت گنبد جدید رعایت شده است.
نسخه چاپی