پیروزی مقتدرانه ی شاگردان شاهین طبع مقابل فیلیپین/چین، ایران را به المپیک فرستاد
تیم ملی بسکتبال ایران با برد مقتدرانه مقابل فیلیپین، با توجه به شکست چین میزبان برابر نیجریه، موفق شد به عنوان بهترین تیم آسیایی در جام جهانی 2019 سهمیه ی المپیک 2020 را کسب کند.
 
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، تیم ملی بسکتبال ایران ساعت 16:30 در آخرین دیدار خود از رقابت های جام جهانی 2019 چین مقابل فیلیپین صف آرایی کرد که موفق شد با نمایشی کم نقص با نتیجه 95 بر 75 مقتدرانه حریف خود را از پیش رو بردارد.
آسمانخراشهای ایران که توانستند با اختلاف 20 امتیازی فیلیپین را از پیش رو بردارند، با توجه به شکست 86 بر 73 تیم ملی چین مقابل نیجریه توانستند با دو برد و تفاضل گل بهتر نسبت به چین، به عنوان بهترین تیم آسیایی حاضر در جام‌جهانی ۲۰۱۹، راهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شوند.
 
کوارتر اول: ایران 30 -  فیلیپین 24
مهران شاهین طبع تیم ملی را با ترکیب بهنام یخچالی، محمد جمشیدی، صمد نیکخواه بهرامی (کاپیتان)، حامد حدادی و محمد حسن‌زاده به زمین فرستاد.
تیم ملی بسکتبال ایران در شروع این کوارتر با پرتاب 2 امتیازی حامد حدادی از حریف پیش افتاد. دو تیم پایاپای پیش می رفتند اما پرتاب 3 امتیازی کاپیتان تیم ملی کشورمان باعث شد تا ایران 14 بر 10 از حریف جلو بیافتد. در ادامه فیلیپینی ها توانستند رفته رفته اختلاف را کم کنند و حتی با یک پرتاب 3 امتیازی نتیجه را 19 بر 17 به سود خود تغییر دهند اما بازهم شاگردان شاهین طبع موفق شدند با جبران اختلاف، 24 بر 19 پیش بیافتند. این نتیجه باعث شد تا مربی فیلیپین درخواست وقت استراحت کند. این وقفه باعث شد تا حریف به یک امتیازی ما برسد اما در ادامه پرتاب 3 امتیازی یخچالی و پرتاب 2 امتیازی کاپیتان، حکم به برتری 30 بر 24 ایران در کوارتر اول داد.
 پیروزی مقتدرانه ی شاگردان شاهین طبع مقابل فیلیپین/چین، ایران را به المپیک فرستاد
کوارتر دوم: ایران 48 – فیلیپین 34
شاگردان شاهین طبع کواتر دوم را نیز با عملکرد خوبی آغاز کردند و توانستند برتری خود را حفظ کنند. دفاع های به موقع، سرعت دادن به موقع به بازی و پرتاب های 3 امتیازی در این کوارتر باعث شد تا ایران قدرت خود را بر حریف دیکته کند. قدرتنمایی آسمانخراشهای ایران باعث شد تا فاصله به 10 امتیاز برسد. بعد از اینکه نتیجه 43 بر 33 شد، سرمربی فیلیپین درخواست وقت استراحت کرد اما این ایران بود که با پرتاب 2 امتیازی جمشیدی به امتیاز 45 رسید و در ادامه پرتاب 3 امتیازی صمد نیکخواه بهرامی باعث شد تا اختلاف 15 امتیازی ایجاد شود. در ادامه ستاره ی تیم حریف یعنی بلچ تنها یک امتیاز از پرتاب پنالتی گرفت و ایران 48 بر 34 کوارتر دوم را نیز به سود خود به پایان برد.
 
کوارتر سوم: ایران 75 -  فیلیپین50
آسمانخراشهای ایران که عزم خود را برای شکست فیلیپین جزم کرده بودند، بازهم شروع درخشانی در کوارتر سوم داشتند و در ادامه پرتاب های 3 امتیازی حامد حدادی و جمشیدی نتیجه را 55 به 37 رقم زد. فیلیپینی ها هرچقدر تلاش کردند اختلاف امتیازی را کم کنند، موفق به این کار نشدند و فاصله ی امتیازی حفظ شد. حریف با یک پرتاب 2 امتیازی اختلاف را به عدد 19 کاهش داد اما در نهایت شاگردان شاهین طبع با عملکردی درخشان، با اختلاف 25 امتیازی و با نتیجه 75 بر 50 حریف را در این کوارتر هم شکست دادند.
 پیروزی مقتدرانه ی شاگردان شاهین طبع مقابل فیلیپین/چین، ایران را به المپیک فرستاد
کوارتر چهارم: ایران 95 – فیلیپین 75
این ست هم عملکرد شاگردان شاهین طبع خوب بود چرا که ایران توانست حتی اختلاف را به 26 هم برساند. مایک رستم پور با پرتاب 3 امتیازی خود باعث شد تا نتیجه به 80 بر 54 تغییر کند. بعد از اینکه ایران با پرتاب مظفری 29 امتیاز اختلاف ایجاد کرد، سرمربی فیلیپین درخواست وقت استراحت کرد. این وقفه باعث شد تا حریف به خود بیاید و 6 امتیاز را جبران کند. اینجا بود که شاهین طبع درخواست وقت استراحت داد و این وقفه روند را تغییر داد. آسمانخراشهای ایران بعد از این وقت استراحت هرچند 3 امتیاز دیگر به حریف دادند و اختلاف به 20 کاهش یافت اما رفته رفته توانستند برحریف مسلط شوند و با نتیجه ۹۵ بر ۷۵ به پیروزی برسند تا بعد از نتایج ناامیدکننده در دور گروهی، با کسب 2 برد در گروه بازنده ها بتوانند به عنوان بهترین تیم آسیا حضور خود را در المپیک 2020 قطعی کنند.

ایران برای سومین بار موفق شد به المپیک راه پیدا کند اما چینی ها نتوانستند از فرصت میزبانی سود ببرند و سهمیه المپیک را بگیرند.
نسخه چاپی