آیا رابطه‌ای میان میگرن و آلزایمر وجود دارد؟
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ به گفته محققان، میگرن می‌تواند خطر ابتلا افراد به زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر را افزایش دهد. این پژوهش در ژورنال بین‌المللی روان‌پزشکی سالمندان منتشر شده است. در این تحقیق 779 فرد بالای 65 سال شرکت کردند که نشانه‌ای زوال عقل در آنها دیده نمی‌شد.‌

آنها به پرسش‌نامه‌ای که مربوط به تاریخجه پزشکی‌شان می‌شد و اینکه آیا میگرن را تا به حال تجربه کرده‌اند یا خیر، ، پاسخ دادند. پس از 5 سال، محققان شرکت کنندگان را مورد بررسی دوباره قرار دادند تا مشاهده کنند آیا نشانه‌ای از زوال عقل در آنها دیده می‌شود یا خیر؟ بیش از 61 درصد این شرکت‌کنندگان را زنان تشکیل می‌دادند که میانگین سنی آنها 75 سال بود.

از کل شرکت‌کنندگان، 7.5 درصد از آنها مبتلا به زوال عقل شده بودند: علائمی همچون از دست دادن حافظه، که آلزایمر شایع‌ترین آنها بود. از بین بیمارانی که دچار زوال عقل شده‌ بودند، 5.1 درصد آنها مربوط به افراد مبتلا به آلزایمر و 1.9 درصد آنها نیز مربوط به افراد مبتلا به دمانس عروقی (یک اصطلاح کلی برای بروز اختلال در استدلال، برنامه ریزی، قضاوت، حافظه و سایر فرآیندهای تفکر است که در اثر آسیب های مغزی ناشی از اختلال در جریان خون مغز ایجاد می شود) بود. این در حالی است که هیچکدام از مردانی که گفته بودند از میگرن رنج می‌برند، دچار زوال عقل نشدند.

افراد مبتلاشده به زوال عقل سه برابر بیشتر از افراد سالم دچار حمله‌های میگرنی شده بودند. امام ارتباطی میان میگرن و دمانس عروقی یافت نشد. گفتنی است در این تحقیق 23.5 درصد شرکت‌کنندگان سابقۀ حملات میگرنی داشتند.

دمانس عروقی و میگرن یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عصبی محسوب می‌شود. در آمریکا از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به میگرن است، که بیشتر در زنان بین سنین 18 تا 44 سال دیده می‌شود. مضاف بر اینکه، حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان دچار زوال عقل هستند که طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، 60 تا 70 درصد آنها مبتلا به آلزایمر هستند.
 
 وی در انتها چند توصیه برای سلامت مغز پیشنهاد کرد و اظهار داشت: «کارهای وجود دارد تا بتوانیم مغز خود را با گذشت زمان همچنان سالم نگه داریم؛ برای مثال، از نظر جسمی، روانی فعال باشیم، رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشیم، سیگار نکشیم و همیشه وزن، کلسترول و فشارخون خود را کنترل کنیم؛ که همه اینها می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد.»
نسخه چاپی