چرا واشنگتن ایران را متهم به حمله به آرامکو کرده است؟
به گزارش راسخون؛ انفجارهای ویرانگر در آرامکو عربستان موجب شده است تا مقامات آمریکایی ایران را مقصر این رویداد بدانند. دلیل انگشت اتهام گرفتن به سمت ایران توسط آمریکا بسیار ساده است: شکست واشنگتن در حمایت از متحدین سعودی خود!

دولت ترامپ نیاز دارد به اینکه ایران را به خاطر حمله نظامی به عربستان متهم جلوه دهد، چراکه اگر آمریکایی‌ها این امر را تأیید کنند که حوثی‌های یمن به قلب صنعت نفت عربستان حمله‌ کرده‌اند، پذیرش بی‌کفایتی خودشان خواهد بود.  

عربستان سعودی در سال‌های اخیر میلیاردها دلار برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت و سامانه راداری آمریکا هزینه کرده است. اگر یمنی‌ها بتوانند پهبادهایشان را تا هزار کیلومتر به داخل خاک عربستان هدایت کنند و مراکز اصلی صنعت نفتی این کشور را نشانه بگیرند، این موضوعِ بسیار خجالت‌آوری برای آمریکایی‌ها خواهد بود.

دفاع آمریکا از عربستان برمی‌گردد به روابط تاریخی این دو کشور. صادرات نفت عربستان سعودی به دلار برای تجارت جهانی و حفظ بازار جهانی امری حیاتی می‌باشد و در نتیجه در اقتصاد آمریکا نیز بسیار تاثیرگذار است. در عوض، آمریکا موظف است که حامی سعودی‌ها باشد و این موضوع را نیز باید به آن اضافه کرد آمریکا از فروش سلاح به عربستان سالانه میلیاردها دلار سودآوری می‌کند.

طبق گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم، عربستان سعودی سومین بودجه بزرگ نظامی جهان را پس از آمریکا و چین دارد. این کشور با هزینه سالانه حدود 68 میلیارد دلار، از نظر درصد تولید ناخالص داخلی (8/8) در رتبه اول جهان قرار دارد. بیشتر تسلیحات این کشور از آمریکا تهیه می‌شود؛ به ویژه آخرین وسیله مهمی که این کشور از آمریکا خریداری کرده است، سیستم موشکی پاتریوت بوده است.

با این وجود، عربستان با تمام این سرمایه اقتصادی و بهره‌مندی از بهترین فناوری‌های نظامی آمریکا، شاهد موجی از حملات به مراکز نفتی خود بوده است.

گزارش‌های موثقی وجود دارد مبنی بر اینکه خسارت‌ها به این مراکز بسیار جدی‌تر از آن است که مقامات سعودی اعتراف کرده‌اند. این مراکز مهم نفتی ممکن است هفته‌ها زمان ببرد تا تعمیر شوند.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی آن شده بود: «ایران حمله بی‌سابقه‌ای به ذخایر انرژی جهان داشته است.»

بله بی سابقه است، اما پمپئو و دیگر مقامات آمریکایی به احتمال زیاد در مقصر دانستن ایران اشتباه کرده‌اند.

برخی از مقامات دولت ترامپ مدعی آن شدند که «موشک‌های کروز» همان سلاح بزرگ بودند که بالای مراکز نفتی عربستان دیده شدند.

در اقدامی شتاب‌زده برای اثبات اتهامات علیه ایران، تصاویر ماهواره‌ای منتشر شد که آثار به جا مانده از حمله به پالایشگاه بقیق را نشان می‌داد. مقامات آمریکا مدعی آن شدند که آثار انفجارها مربوط به سلاح‌هایی از یمن نیست، بلکه از ایران یا عراق بوده است.

حتی نیویورک‌تامیز نیز به این ادعا واکنش نشان داد و نوشت: «عکس‌های ماهواره‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، آن طور که مقامات آمریکایی مدعی آنند، به طور واضح نشان نمی‌دهد (که ایران به این مراکز حمله کرده است)؛ در حالی که تصاویر نشان می‌دهد که ظاهراً خسارت‌ها مربوط به ضلع غربی این مرکز است و نه از جهت ایران یا عراق!»

اتهامات مطرح‌شده توسط پمپئو و دیگران تنها ادعاست و جایگاهی در اثبات این ادعاها نیست.

جالب آنکه که ترامپ از اتهام زدن مستقیم به ایران خوددداری کرده و صرفا با احتمال به آن اشاره کرده است. اگر وزیر امور خارجه آمریکا بسیار مایل انگشت اتهام به سمت ایران بگیرد، چرا ترامپ این کار را نمی‌کند؟ ترامپ گفت است که «منتظر تأیید» این مضوع از جانب عربستان می‌ماند که «چه کسی علت این حملات بوده است.»اگر مقامات آمریکایی صریحاً ایران را متهم می‌کنند، پس چرا ترامپ می‌گوید خواستار «تأیید» موضوع از جانب سعودی‌هاست؟

ایران با صراحت این ادعاها را رد کرده است و گفته اظهارات پمپئو «کور» و او به دنبال ایجاد درگیری است.

نخست‌وزیر عراق، عادل عبدالمهدی نیز ادعای مبنی بر استفاه از خاک این کشور برای حمله هوایی به عربستان را رد کرده است.

یمنی‌ها نیز در بیانیه‌ای با صراحت مسئولیت حملات هوایی به تأسیسات نفتی عربستان را ابراز کرده‌اند. در این بیانیه به طور روشن آمده است تسلیحات استفاده‌شده در این حمله پهباد بوده است و نه موشک، و اینکه این اقدام با 10 فروند پهباد صورت گرفته است.

گفتنی است بیشتر رسانه‌های آمریکایی نیز در ابتدا گزارش دادند این حملات توسط پهباد و از خاک یمن صورت گرفته است.

بنابراین به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی در تلاش هستند داستان را به طوری به سمت متهم کردن ایران تغییر دهند! این یک اتهام زدن خطرناک است، چراکه عواقب این نتیجه‌گیری می‌توانند موجب حمله نظامی به ایران باشد، که البته ایران هشدار داده است که کاملا آماده جنگ است.

دلیل اصلی این اتهام این است که یمنی‌ها خود به تنهایی قادر به استفاده از پهبادهای با چنین موفقیقت چشمگیری در حمله به مراکز نفتی عربستان نیست. اما یان درحالی است که زمان نشان داده ست که حوثی‌ها بیش از آنچه انتظار می‌رود قدرت پرتاب موشک‌های قدرتمندتر بالستیک و قدرت نفوذ بیشتر به خاک عربستان با پهباد را دارا هستند. آنها از سال 2015 از پهباد برای حملات خود استفاده می‌کنند. طی چهار سال گذتشته ، نیروی هوایی حوثی‌ها به تدریج پیشرفت کرده است. پیش از این سعودی‌ها با استفاده از سیستم‌های دفاعی آمریکایی، پهبادها و موشک‌های یمن را رهگیری کنند، امام طی یک سال گذشته، یمنی‌ها توانستند موفقیت خود در هدف قرار دادن اهداف داخل عربستان بهبود بخشند.


منبع: راشاتودی
نسخه چاپی