جوانگرایی و ریسک بزرگ محمد بنا
به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری مهر، شاگردان محمد بنا پس از سه روز مصاف در رقابتهای جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان، توانستند در ۱۰ وزن به سه مدال برنز و سه سهمیه المپیک دست یابند و نسبت به عنوان یازدهمی سال گذشته، با صعودی هفته پله‌ای در پیکارهای امسال به کار خود خاتمه دهند.
 

جوانگرایی با ریسک بالا

فارغ از مسایل فنی و نقاط ضعف و قوت نفرات اعزامی به رقابتهای جهانی باید به بحث جوانگرایی در این تیم اشاره کرد و بیش از هر چیز با نتایج مثبت و منفی همراه شد. تصمیمی که از سوی محمد بنا در ۶ وزن صورت گرفت و فقط در وزن ۶۰ کیلوگرم با نتایج دلچسب و امیدوارکننده همراه بود. وزنی که علیرضا نجاتی در آن به میدان رفت و به رغم نخستین تجربه اش در مسابقات جهانی رده بزرگسالان با یک مدال برنز برای او همراه شد.

این در حالی بود که در اوزان دیگر خبری از کشتی های دلچسب دیگر جوانان اعزامی نبود و تنها عایدی اعزام این جوانان، تجربه ای بود که از حضور در میدان جهانی بزرگسالان برای آنها بدست آمد. دستاوردی که با شعار جوانگرایی در رقابتهای جهانی، چندان منطقی و مطلوب واقع نشد و به عقیده برخی از کارشناسان می توانست در میدانی دیگر اجرایی شود.
 

امید به موفقیت در المپیک

به هر حال هر سرمایه گذاری و میدان دادن به جوانان جویای نام و آینده دار، هزینه های خاص خود را دارد و باید دید این تصمیم در آستانه المپیک به چه قیمتی برای کشتی فرنگی ایران تمام شده و آیا کادر فنی در برنامه های بلندمدت به این تصمیم توجه دارند یا خیر؟

البته بهتر است فعلا به نظر و برنامه های کادر فنی احترام گذاشت و تا المپیک به سکانداران تیم ملی کشتی فرنگی اعتماد کرد. مگر اینکه طی ماههای باقی مانده تا بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو، شاهد تغییر و تحولات جدیدی در کادر فنی باشیم و افراد دیگری وارد گود مربیگری تیم ملی شوند.
 

6 ماه فرصت برای ساختن تیم جدید

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در رقابتهای جهانی سال گذشته، تنها به یک مدال برنز دست یافت و در نهایت در رده یازدهم جهان قرار گرفت. آن هم مدالی که به دلیل عدم حضور آرتور الکسانیان قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان در دیدار رده بندی به مهدی علیاری تقدیم شد و شاید اگر این حریف نامدار به میدان می آمد، همان تک مدال هم به ایران نمی رسید! به هر حال با تغییر و تحولات مدیریتی در فدراسیون کشتی، سکان هدایت تیم ملی کشتی فرنگی هم به محمد بنا سپرده شد. او نیز پس از حدود ۶ ماه توانست تیمی را ساخته و پرداخته رقابتهای جهانی کند و با اعمال برخی تغییرات در ترکیب نفرات اعزامی در نهایت به عنوان چهارمی جهان دست یابد. عنوانی که با هفت پله صعود نسبت به سال گذشته همراه بود، اما باز هم می توانست بهتر از این باشد.
 

خط خوردن هایی که جنجال شد

اواخر مرداد ماه بود که اعلام ترکیب نهایی تیم ملی کشتی فرنگی برای رقابتهای جهانی باعث اعتراض ۴ فرنگی‌کار اردونشین شد که در نهایت به قهر کردن و ترک اردو از سوی آنان انجامید. سامان عبدولی، محمدرضا گرایی، حسین نوری و مهدی علیاری، چهار مدعی اوزان ۶۳، ۷۲، ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم تیم ملی بودند که اعتقاد داشتند، خط خوردن از ترکیب تیم ملی حق آنان نیست و کادر فنی نباید بدون برگزاری هیچ مصاف انتخابی بین مدعیان این اوزان، از اعزام آنها به رقابتهای جهانی خودداری کند. محمد بنا و همکارانش نیز در واکنش به این ادعا، بدون توجه به اعتراض و قهر این نفرات، میثم دلخانی، امین کاویانی نژاد، رامین طاهری و محمدهادی ساروی را همچنان جایگزین این اردونشینان معترض دانستند که سه نفر از این ملی پوشان، جوانانی بودند که اصلا تجربه حضور در رقابتهای جهانی بزرگسالان را نداشتند. در نهایت نیز هیچکدام از این چهار گزینه محمد بنا که سه نفرشان با شعار جوانگرایی راهی قزاقستان شدند، نتوانستند به مدال برسند و تنها یک عنوان پنحمی در این چهار وزن حاشیه ساز حاصل شد.

چه بسا حضور حسین نوری جنگنده و باانگیزه و مهدی علیاری باتجربه و سختکوش در ترکیب تیم اعزامی می‌توانست در اوزان ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم به کسب مدالی خوشرنگ در جهانی منتهی شود. همین شرایط در اوزان ۶۳ و ۷۲ هم وجود داشت و هیچ بعید نبود اگر سامان عبدولی و محمدرضا گرایی مورد غضب محمد بنا قرار نمی گرفتند می توانست عملکردی به مراتب بهتر از میثم دلخانی و امین کاویانی نژاد داشته باشند.
 

لزوم تفکر جدید به جای نسخه قدیمی

چه بد، چه خوب؛ پرونده رقابتهای جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان برای تیم ملی کشتی فرنگی ایران بسته شد و حالا باید تمام فکر و ذکر متولیان فدراسیون و کادر فنی تیم ملی، معطوف بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو باشد. همان آوردگاهی که مدعیانش در رقابتهای جهانی برای ما خط و نشان کشیده و ثابت کردند محمد بنا و شاگردانش در المپیک، کار ساده ای را پیش رو ندارند.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی هم به رغم صعود هفت پله ای تیمش نسبت به سال گذشته باید از تمام داشته هایش استفاده کند و به جای انتصابات همیشگی که گاها باعث قهر و انزوای چهره های مستعد می شد، دست به انتخاب های منطقی و منصفانه بزند. هر چند این شخص سرمربی است که شبانه روز بر عملکرد اردونشینان تیم ملی نظارت دارد و می تواند بهترین ها را گزینش کند، اما تجویز یک نسخه قدیمی و همیشگی یعنی «انتصاب» به جای انتخاب، همیشه با نتایج مطلوب همراه نخواهد شد، کما اینکه همین انتصاب‌ها چندی پیش باعث خط خوردن چند ملی‌پوش مدعی و باتجربه از ترکیب تیم اعزامی و از دست رفتن مدال های بیشتری در رقابتهای جهانی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پایان رقابت های قهرمانی جهان و گزینشی المپیک که طی روزهای ۲۳ تا ۲۶ شهریورماه در سالن شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد توانست با کسب ۳ مدال برنز علیرضا نجاتی در وزن ۶۰ کیلوگرم، محمدعلی گرایی در وزن ۷۷ کیلوگرم و سعید عبدولی در وزن ۸۲ کیلوگرم و کسب ۷۵ امتیاز در جایگاه چهارم قرار گیرد. شاگردان بنا همچنین توسط علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی منجزی در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم ۳ سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کرد. تیم ایران در رقابت های جهانی سال گذشته که به میزبانی مجارستان برگزار شد با یک مدال برنز و ۳۹ امتیاز در جایگاه یازدهم قرار گرفت.
نسخه چاپی