کودکان یمنی یا آرامکو؟ کدامیک مهم‌تر است؟
به گزارش راسخون؛ تحلیل‌گر مجله نیوزویک آمریکا می‌نویسد: واقعاً چه تفاوتی است میان 10 هزار کشته‌شدۀ حملات هوایی در یمن و حملات هوایی که چند روز اخیر به یک پالایشگاه نفتی در عربستان صورت گرفته است؟

تفاوت فقط در این است که چیزی که موجب تهدید «بازارهای جهانی» شود، برای دولت ترامپ «قابل تحمل» نیست.

بیش از چهار سال است که مردم یمن توسط ائتلاف عربی – غربی به طور بی‌رحمانه مورد حمله قرار می‌گیرند، بدون اینکه توجه شود که موشک‌های هواپیماها در چه مناطقی از یمن رها می‌شوند.

فقط در این یکسال اخیر، 47 صیاد، 137 نفر در مراسم عزاداری، 20 نفر در جشن عروسی، 443 کودک در اثر این حملات جان خود را از دست داده‌اند.

چهارصد و چها و سه فرزند!!!

چهل و چهار کودک از این تعداد کودکان در سفر تابستانی از طرف مدرسه به سمت صعده، در اثر حمله موشکی در آگوست 2018 کشته شدند.

ویدئویی که توسط یکی از پسران گرفته شده است، نشان می‌دهد که اندکی قبل از حمله موشکی به اتوبوس، آنها در حال خندیدن و بازی کردن بودند.

این تحلیل‌گر در ادامه می‌نویسد: کشته شدن آنها  مثل اینکه به اندازه کافی مهم نبود تا مقامات ارشد آمریکایی، مقامات غیرمنتخب (بدون اینکه از طرف مردم انتخاب شوند) عربستانی را که مسبب این قضیه بودند، سرزنش کنند!

حملات پهبادی و موشکی چند روز اخیرِ یمن به آرامکو، نیمی از تولید نفت عربستان را از بین برده است و جهان به دلیل افت تولید این کشور مجبور است خود را برای افزایش قیمت سوخت آماده کند. گفته می‌شود کاهش روزانه 5.7 میلیون بشکه نفت که تقریباً معادل نیمی از نفت تولیدی عربستان به حساب می‌آید، باعث می‌شود «بزرگ‌ترین اختلال نفتی تاریخ جهان» رخ دهد.

نَه یک نفر در این حمله کشته شده و نَه کسی زخمی شده است. اما آنچه شرم‌آور و دلهره‌آور است این است که چگونه چشم‌انداز انرژی جهان (به خاطر حمله به مراکز نفتی عربستان) ظرف چند روز در معرض آشفتگی قرار می‌گیرد، در صورتی که چهار سال جنگ یمن که به بدترین بحران حقوق بشری جهان بدل شده است، توجه‌ای به آن نمی‌شود.

این جنگ موجب مواجهه میلیون‌ها نفر، از جمله 85 هزار کودک با بیماری و گرسنگی شده است.

محکومیت آمریکا کجاست؟ خشم آمریکا کجاست؟ بر سر دنیا چه آمده است که تلاطم در بازارهای نفتی بسیار مهم‌تر از مرگ هزاران مرد، زن و کودک جلوه می‌کند؟

و این‌ها (حمله به تأسیسات نفتی آرامکو و از این دست مسائل) اولویت‌‌های رهبران غربی است که با استفاده از کلمات و اتهام‌زنی‌ها آن را ابراز می‌کنند.

آنالیز بقایای منطقه‌ای که آن اتوبوس یمنی در آنجا منفجر و منجر به کشته شدن 44 دانش‌آموز شد، نشان داد، بمب به کار رفته برای حمله به این اتوبوس مربوط به لاهید مارتین (شرکت معتبر تولید تجهیزات نظامی) است. این مورد بخشی از میلیاردها دلار صادرات اسلحه از آمریکا به عربستان سعودی است.

این یکی از دلایلی است که وزیر امور خارجه آمریکا، پمپئو، از سعودی‌ها انتقاد نمی‌کند، و رئیس جمهور آمریکا، به اقرار خودش، در مقابل حادثه قتل خاشقچی (که کاملا نقش عربستان در کشتن این روزنامه‌نگار مخالف دولت عربستان اثبات شده است) سیاستی نرم اتخاد می‌کند.

اما تا زمانی که آمریکا برای حفظ منافع و سرمایه  سیاسی خود، همچنان به فروش تسلیحات به عربستان که برای کشتن کودکان یمنی استفاه می‌شود، ادامه دهد، انسان‌هایی نیز آماده‌اند تا سخنان پمپئو را تکرار کنند!
نسخه چاپی