پرشهیدترین روستای کشور
به گزارش راسخون؛ شاید کمتر کسی نام و نشانی از «میغان» شنیده باشد و یا شناختی در مورد آن داشته باشد. روستای میغان که دومین روستای پر شهید کشور بود اکنون مدتی است که طبق اعلام بنیاد شهید بعد از شهر نامیده شدن روستای فردو به پرشهیدترین روستای کشور با توجه به تراکم جمعیت تبدیل شده است.

روستای میغان بزرگ‌ترین روستای بخش بسطام دهستان خرقان است که درسرشماری سال 1395 بزرگ ترین روستای استان سمنان هم نامگذاری شده است. این روستا در شهرستان شاهرود قرار گرفته است و از زمان مبارزات انقلابی تا کنون 97 شهید داشته که در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی جانشان را تقدیم کرده‌اند. همه 97 شهید این روستا طی مبارزات داوطلبانه و در صحنه درگیری به شهادت رسیده‌اند و هیچ کدام متعلق به وقایع بمباران یا حوادث تروریستی دسته جمعی نیستند.  اولین شهید میغان در روز 22بهمن 57 و آخرین آن در امنیت پایدار سال 95 در زاهدان به شهادت رسیده‌اند. «اکبر اکبری»، رئیس شورای اسلامی دهستان میغان است. او در گفتگو با تسنیم درباره شهدای این روستا می‌گوید:
 
 از سابقه روستای میغان در فعالیت‌های انقلابی بگویید. چند شهید مربوط به مبارزات برای پیروزی انقلاب اسلامی بوده‌اند؟
روستای میغان از قبل از انقلاب اسلامی در مبارزات انقلابی فعال بوده. مشهور بود که اطلاعیه‌های حضرت امام(ره) در این روستا تکثیر شده و برای شهرستان‌های مجاور توسط مبارزین انقلابی فرستاده می‌شد تا به صورت مخفیانه بین مردم توزیع شود. مردم این روستا موقوفات زیادی داشته و مردمی انقلابی و ارزشی هستند. بعد از پیروزی انقلاب هم در تمام ایام‌الله متعلق به انقلاب حضور فعال داشتند. اولین شهید روستای میغان مربوط به مبارزات انقلابی بوده است. «شهید محمد مهدوی» در ماجرای تصرف صداوسیما توسط نیروهای انقلابی به شهادت رسید. و «شهید سید رشید شمسایی» در غائله شهرستان گنبد در روز 21 بهمن 58 به شهادت رسید که دومین شهید این روستا لقب گرفته است.
 
چطور میغان به عنوان پرشهیدترین روستای کشور لقب گرفت؟
در سال 1365 تعداد افراد روستای میغان دو هزار و 965 نفر بود که تاکنون 97 شهید تقدیم انقلاب کرده است. هم اکنون جمعیت روستای میغان 4 هزار و 264 نفر است که پرجمعیت‌ترین روستای استان سمنان محسوب می‌شود. این تعداد شهدا به تناسب جمعیت روستا آمار بالایی است که لقب پرشهید ترین روستای کشور را به روستای ما داده است. البته این لقب بعد از شهر شدن روستای فردو به میغان تعلق گرفت. یعنی تا زمانی که فردو روستا محسوب می‌شد ما دومین روستای پرشهید در کشور بودیم اما از زمانی که فردو به شهر تبدیل شده است میغان پرشهیدترین روستای کشور لقب گرفته است.

بعد از شروع 8 سال جنگ تحمیلی تعداد زیادی از مردم به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور یافتند و بسیاری از آن‌ها در خط مقدم مبارزه با دشمن بعثی به شهادت رسیدند. شهدای روستای میغان مربوط به مبارزات انقلابی، 8 سال دفاع مقدس و امنیت پایدار کشور هستند.
 
با این تعداد شهید باید خانواده چند شهید هم در روستا داشته باشید.
تقریبا می‌توان گفت در این روستا خانواده‌ای نداریم که با هیچ شهیدی نسبت نداشته باشد. هر خانواده یک نفر را در فامیل خود دارد که به شهادت رسیده است و اوج ایثار و از خودگذشتگی این خانواده‌ها در دو خانواده سه شهید و سه خانواده دوشهید دیده می‌شود. شهیدان سیدرضا، سیدعلی و سیدحسین حسینی فرزندان سید عباس حسینی و شهیدان سیدکریم، سیدابوالقاسم و سیدرضا حسینیان فرزندان سیداصغر حسینیان شهدای خانواده سه شهیده ما هستند. و شهیدان علیرضا و نورمحمد مهدیی و شهیدان علی و محمد نظریه و شهیدان سیداسدالله و سیدمحمدرضا حسینیان متعلق به سه خانواده دوشهیده ما هستند. در واقع خانواده حسینیان یک خانواده از تبار سادات هستند که 16 شهید دارند یعنی شهدا از میان عموها، دایی‌ها، برادرزاده‌ها و ... خانواده راهی جبهه شده و به شهادت رسیده‌اند.
 
پرشهیدترین روستای کشور
                             تصویر شهدای خانواده‌های چند شهید میغان

در روستای میغان در هشت سال دفاع مقدس روزهایی را تجربه کردیم که در یک زمان 300 رزمنده در جبهه و در خط مقدم درحال جنگیدن با دشمن بعثی بوده است. در واقع به لحاظ کمیت تعداد رزمنده‌ها به اندازه یک گردان می‌شد. که همزمان به صورت داوطلبانه در واحدهای رزمی مشغول جنگیدن بودند. هیچ کدام از شهدای این روستا در بمباران به شهادت نرسیدند بلکه همگی در مناطق درگیری با دشمن حضور داشته‌اند.
 
 در میان رزمندگان و شهدای اهل میغان، کسی سابقه فرماندهی در جنگ تحمیلی هم داشته است؟
بله برخی از رزمندگان روستای میغان از فرماندهان هشت سال دوران دفاع مقدس بوده‌اند. چند مورد را به خاطر دارم. علی استادحسینی فرمانده گردان بود که حالا جانباز شده است، «شهید سیدغلامرضا حسینیان»، فرمانده گروهانی بود که در آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید. «شهید سید محمد حبیبی»، فرمانده گروهان بود که در عملیات بدر به شهادت رسید. «شهید شعبانعلی رحیمی» فرمانده سپاه نوشهر بود. «شهید سیدابوالقاسم حسینیان»، فرمانده گردانی بود که در سال 67 و در روزهای آخر جنگ به شهادت رسید و او از اعضای کمیته انقلاب اسلامی بود.
 
بعد از جنگ هم کسی به شهادت رسیده است؟
بله؛ آخرین شهید روستای میغان، «شهید سیدمهدی حسینی» است که دو سال گذشته در شهر زاهدان و در درگیری با اشرار مرزی به شهادت رسیده است. او که پاسدار بود در واقع شهید امنیت پایدار روستای ما لقب گرفته است.
 
یادواره‌ شهدای روستا با چه نظم و فاصله‌های زمانی برگزار می‌شود؟
قبلا شهدا را به تناسب تاریخی که به شهادت رسیده‌اند در روستا گرامی داشته و هر خانواده برایشان در سالگرد شهادتشان مجلس یادبودی برگزار می‌کرد اما از‌ آنجایی که تعداد شهدا زیاد بود، تعداد مجالس هم بسیار زیاد برگزار می‌شد. به همین دلیل در سال 63 تصمیم گرفتیم سالیانه یک مراسم را برای همه شهدا برگزار کنیم.

12 فروردین و روز جمهوری اسلامی به عنوان تاریخ برگزاری یادواره شهدای روستای میغان انتخاب شد. حالا دیگر خانواده‌ها به صورت جداگانه سالگردی برای شهیدشان نمی‌گیرند بلکه سالیانه در این مراسم شرکت می‌کنند. تاکنون 35 یادواره در روستا برگزار شده است. در واقع روز 12 فروردین، «روز ملی میغان» در میان مردم لقب گرفته است. زیرا هر کدام از مردم روستا و بستگان آن‌ها که در هرجای کشور که حضور داشتنه باشند در این تاریخ خود را به روستا می‌رسانند تا ضمن بازدید از روستا در یادواره شهدا نیز شرکت کنند و معمولا یادواره با سخنرانی افراد برجسته لشکری و کشوری برپا می‌شود.

پرشهیدترین روستای کشور

پرشهیدترین روستای کشور
یادواره شهدای میغان

پیش‌تر محل مناسبی برای برگزاری یادواره‌ها نداشتیم مسجد بزرگی بود که در و پنجره نداشت و هرسال غبارروبی آن زمان و انرژی زیادی از ما می‌گرفت اما هم اکنون حسینیه بزرگی با نام شهدا در روستا ساخته شده که دو هزار نفر گنجایش دارد اما باز هم جوابگوی جمعیت زیاد یادواره شهدا نیست به همین دلیل از هر دو محل برای این مراسم استفاده می‌کنیم. یک مراسم ویژه خواهران و یک مراسم ویژه برادران برگزار می‌شود. از آنجایی که حضرت آقا فرمودند زنده نگه داشتن شهدا کمتر از شهادت نیست. به همین دلیل است که مردم روستا شوق بسیاری برای شرکت در یادواره شهدا داشته و موقوفات زیادی به نام شهدا انجام می‌دهند.
 فکر می‌کنید چه عواملی باعث شد که میغان این تعداد شهید و رزمنده داشته باشد؟ خیلی خانواده‌ها هم بودند که مانع به جنگ رفتن فرزندان خود می‌شدند و در واقع از آنان دل نمی‌کندند. چه چیزی باعث شد که خانواده‌های میغانی مشارکت خوبی در دفاع از نظام اسلامی داشته باشند؟
در واقع خانواده‌های این شهدا حجت شرعی خود می‌دانستند که فرزندانشان را به جبهه ها بفرستند. ضمنا روحیه ایثار و فداکاری باعث همگرایی و هم افزایی میان مردم روستا شده و آن‌ها را به جبهه‌های حق علیه باطل کشانده است. مردم از گذشته تا به امروز در روستا پیرو ولی فقیه بودند. بهره‌مندی از روحانیت مبارز، تدین مردم و علاقه به اهل بیت(ع) باعث شده مردم گرایش زیادی به ارزش‌های انقلابی داشته باشند و روحیه استکبار ستیزی و حمایت از مردم مستضعف در آن‌ها به خوبی قابل مشاهده است. تعداد بالای این شهدا ریشه در باور و اعتقاد مردم روستا داشته است. البته نباید از تأثیر روحانیت مبارز همچون شیخ رضا بسطامی(معروف به دایی رضا) و حجت الاسلام نظری در روشنگری مردم غافل شد. این علما قبل از انقلاب، حین آن و بعد از انقلاب روشنگری زیادی در میان مردم روستا داشته‌اند.
 
پرشهیدترین روستای کشور
مراسم روز عاشورای میغان
 
 روستای میغان شهدای مفقودالاثر هم داشته است؟
بله چهار شهید مفقود الاثری داریم که پیکرشان هنوز بازنگشته و سه شهید هم پیکرشان طی سال‌های اخیر پیدا شده است. شهدایی مثل «شهید سید اسدالله حسینیان» که در عملیات بستان در سال 1360 شهید شده، «شهید نورمحمد مهدیی» که در منطقه پنجوین درسال 62 به شهادت رسیده، «شهید علی اصغر شاه‌حسینی» که درسال 1360 در رودخانه کارون به شهادت رسیده است و «شهید علی اکبر خسروی»  هنوز پیکر مطهرشان پیدا نشده است. «شهید ولی‌الله شاه حسینی»، «شهید یدالله شاه‌حسینی» و «شهید سید محمود میرحسینی» شهدای مفقودی بودند که طی سال‌های گذشته پیکرشان پیدا شده و نزد خانواده‌هایشان بازگشته است.
 
 آماری از آزادگان و جانبازان میغانی و والدین شهدایی که در قید حیات هستند هم دارید؟
روستای میغان، 8 آزاده دفاع مقدس و بالای 150 جانباز دفاع مقدس دارد که از 5  تا 70 درصد جانبازی دارند. جانباز 70 درصد روستای ما هر دو چشمش را در جبهه از دست داده است. 17 نفر از والدین شهدای روستای میقان هنوز در قید حیات هستند ولی متأسفانه مابقی درگذشتند. با وجود اینکه خبر فوت والدین شهدا توسط بنیاد شهید رسانه‌ای می‌شود،  خبر فوت والدین شهدای میغان هیچ وقت رسانه‌‌ای نشده است. به طور کلی کار رسانه‌ای شاخصی در مورد شهدای میغان صورت نگرفته است.
 
پرشهیدترین روستای کشور
از سمت راست: پدر خانواده 3 شهید میغان بنام حاج سید علی اصغر حسینیان، شهید سید محمد رضا حسینیان، سیدعلی اکبر حسینیان پدر  2 شهید
 
رزمنده مدافع حرم هم داشته‌اید؟
یکی از روستاهایی که بیشترین رزمنده مدافع حرم را در سال‌های اخیر داشته، روستای میغان بوده است. جوانانی از دهه های 60 و 70 که از خانواده همین شهدا بوده و در جریان دفاع از حرم اهل بیت(ع) در سوریه حضور داشتند. این جوانان ثابت کردند نقشه‌های دشمن برای جوانان دهه هفتادی شکست خورده و آگاهی مردم بالاتر از حدتصور مردم است.
 
 اگر بخواهید از شاخص‌ترین مشکلات خانواده شهدا و ایثارگران میغان نام ببرید، به چه مواردی اشاره می‌کنید؟
علی رغم هجمه رسانه‌ها و ضدانقلاب برای خانواده شهدا که می‌گویند آن‌ها از سهمیه در استخدام در مقاطع مختلف زندگی استفاده می‌کنند اما می‌بینیم که ما در میان خانواده شهدا جوانان بیکاری داریم که متأسفانه وضعیت معیشتی خوبی ندارند. این جوانان از خانواده شهدا و جانبازان این روستا هستند. هرچند که هیچ وقت گلایه نکردند اما ما در سرکشی‌ها متوجه اینگونه مشکلاتشان شده‌ایم. مشکلات کلی روستا بیشتر به مسئله آب شرب، انرژی و معابر روستا برمی‌گردد که نشان می‌دهد زیرساخت‌های ما در روستا مشکلات زیادی دارد.
 
پرشهیدترین روستای کشور

پرشهیدترین روستای کشور
    مراسم روز عاشورای میغان
 
چه تعداد از مسئولین رده بالای کشوری به دیدار خانواده شهدای میغان آمده‌اند و یا در یادواره‌ها شرکت داشته‌اند؟
دست شهدا در یاری مردم ما همه جا دیده می‌شود. هرچند ممکن است خانواده شهدا مشکلاتی داشته باشند اما هیچ وقت حاضر نمی‌شوند کرامت شهیدشان را با امکانات مادی عوض کنند. من خودم دو سال است که از اعضای شورای روستا هستم و با وجود اینکه مشکلاتی برای خانواده شهدا و مردم روستا در روستای میغان وجود دارد اما به غیر از استاندار سابق استان سمنان و فرمانده سپاه استان ندیده‌ام که کسی از مسئولان رده بالا برای سرکشی به خانواده شهدا و بیان مشکلات روستا در اینجا حضور پیدا کند. فقط نمایندگانی از بسیج و سپاه در سطح شهرستان شاهرود و استان سمنان برای دیدار با خانواده شهدا در اینجا حضور پیدا کردند.
 
از گلزار شهدای روستا بگویید. همه شهدا در همانجا به خاک سپرده شده‌اند؟ این گلزار ساماندهی شده است؟
بعضی از شهدای این روستا به دلیل آنکه خانواده‌هایشان از اینجا هجرت کرده‌اند پیکرشان به محل هجرت خانواده‌ها منتقل شده و در آنجا دفن شده است. یا مثلا کسی مثل «شهید سید رشید شمسایی» که در غائله گنبد به شهادت رسید، به علت نبود امکانات برای انتقال پیکرش در همانجا به خاک سپرده شد. اما روی هم رفته می‌توان گفت که بیش از 80 تن از شهدای روستا در گلزار شهدای همین روستا به خاک سپرده شده اند. متأسفانه طرح یکسان سازی قبور شهدا در روستای میغان نیز پیاده شده و همزمان با ابلاغ کشوری سنگ قبور شهدا یکسان سازی شده است اما مسئله ساماندهی و ساخت مرکز فرهنگی در مجاورت گلزار شهدا اقدام خوبی بوده که توسط مردم، خانواده شهدا و کمک بنیاد شهید انجام شده است. این مرکز فرهنگی حالا هر هفته مراسم زیارت عاشورا برگزار می‌کند و در ایام مناسبت‌های خاص برنامه‌هایی دارد که باعث شده حال و هوای خوبی به گلزار شهدای روستا بدهد.
نسخه چاپی